Codul muncii este principalul act normativ care reglementeaza relatia dintre angajator si angajat pe intreg teritoriul Romaniei. Este de datoria angajatorului sa fie la curent cu toate actualizarile codului muncii, tocmai pentru a mentine cu angajatii o relatie conforma cu legislatia in vigoare, dar si pentru a se asigura ca respecta toate obligatiile fata de stat. Orice actualizare in codul muncii se regaseste si in Monitorul Oficial, si este important ca Directorul de Resurse Umane sau Managerul Companiei sa fie informat corect si din timp asupra propriilor obligatii si drepturi.
Pentru a fi la curent cu varianta actualizata de codul muncii 2022, dar si cu alte noutati preconizate pe anul in curs, urmariti mai departe principalele actualizari. Este, de asemenea, recomandat sa colaborati cu specialisti in domeniu care ofera consultanta si management pentru a va asigura ca aplicati intotdeauna prevederile legale.
Codul Muncii al Romaniei este definit si reglementat prin Legea nr. 53 din 24 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial, nr. 75 din 5 februarie 2003, republicata in Monitorul Oficial, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile ?i completarile ulterioare.
In 2022, codul muncii este actualizat astfel de o serie de acte normative, din care vi le vom prezenta cele mai importante.
Ordonanta de urgenta nr 130/18.12.2021
Conform acestui act normativ, salariul de baza minim brut pe tara poate fi asigurat unui salariat pentru o perioada de maximum 24 de luni de la momentul semnarii contractului individual de munca. Dupa aceasta perioada de 24 de luni, prevederile mentioneaza ca salariatul va fi incadrat cu un salariu de baza superior salariului de baza minim brut pe tara garantat. Prevederile sunt aplicate si salariatilor care au deja in vigoare un contract de munca cu o durata de peste 24 de luni si beneficiaza de un salariu de baza minim. Nota de fundamentare a acestei ordonante explica detaliat ca aceste modificari au fost aduse pentru a opri tendinta angajatorilor de a mentine salariul minim pentru prea mult timp.
Alineatele noi introduse au urmatorul cuprins: „(2.1) Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in conditiile alin. (1) poate fi aplicat pentru un salariat pentru o perioada de maximum 24 de luni de la momentul incheierii contractului individual de munca. Dupa expirarea perioadei respective, timp in care salariatul va fi calificat sau nu, acesta va fi incadrat cu un salariu de baza superior salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
(2.2) Prevederile alin. (2.1) se aplica si pentru salariatul incadrat cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, care are deja incheiat un contract individual de munca cu o durata de peste 24 de luni.”
Ordonanta de urgenta nr. 117/04.10.2021
In cadrul acestei ordonante este reglementata ceea ce denumim ‘’munca la gri’’ si obiectivul este de a opri acest fenomen pe teritoriul Romaniei.
Ordonanta are urmatorul cuprins: ‘’Munca subdeclarata reprezinta acordarea unui salariu net mai mare decat cel constituit si evidentiat in statele de plata a salariilor si in declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, transmisa autoritatilor fiscale. Astfel, munca subdeclarata va fi sanctionata cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare salariat identificat in aceasta situatie, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei.’’
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Dosarul personal al salariatului
250 Modele Fise de Post
De asemenea, in contextul dificil social si economic generat de pandemie, dar si datorita faptului ca prevederile Codului Muncii cu privire la neplata sau la plata intarziata a drepturilor salariale sunt extrem de complexe, Ordonanta isi propune sa reglementeze aceasta situatie prin marirea termenului in care poate fi compensate munca suplimentara efectuata. Astfel, munca suplimentara efectuata poate fi compensate prin zile libere platite in termen de 90 de zile, fata de 60 de zile. Aceasta masura are ca scop evitarea blocajelor in cadrul unitatilor de munca.
Legea nr. 221/2021
Aceasta lege completeaza Legea nr. 55/2020 printr-o prevedere care acorda salariatilor care se vaccineaza impotriva COVID-19 dreptul la o zi libera platita, care este diferita de zilele de concediu de odihna. Pot beneficia de aceasta zi libera platita si un parinte sau un reprezentant legal al minorului, in ziua vaccinarii acestuia. In cazul in care salariatii se vaccineaza impotriva COVID-19 la locul de munca printr-o actiune organizata de angajator, aceasta prevedere nu este aplicabila.
O alta modificare care se preconizeaza pentru Codul muncii 2022 incepand cu august 2022 este legata de stabilirea duratei perioadei de proba pentru angajati la o durata unitara cuprinsa intre 3 luni si cel mult 6 luni, cu exceptiile de rigoare. Aceasta actualizare ar avea la baza directiva UE 2019/1152 a Uniunii Europene care vizeaza transparenta si previzibilitatea obligatiilor si drepturile angajatilor si angajatorilor la nivelul uniunii si ar trebui sa se oglindeasca in legislatia romaneasca din august 2022.
In martie 2022 a fost depus un nou proiect de lege care propune modificari in Codul muncii in privinta saptamanii de lucru care ar putea fi de 4 zile, in loc de 5 zile. Numarul de ore lucrate pe saptamana se pastreaza (40 de ore), insa se propune o flexibilitate in ceea ce priveste numarul de ore lucrate pe zi. Bineinteles, un proiect de lege trebuie sa parcurga mai multe etape care se pot intinde pe ani de zile, pana este aprobat intr-o forma votata unanim. Dar este foarte important sa fiti la curent cu toate proiectele initiate, dar si cu actualizarile si reglementarile publicate in Monitorul Oficial, pentru a va asigura ca va indepliniti toate obligatiile legale.