UPDATE 25.11.2022
Va informam ca, sindicatele si patronatele au ajuns la un acord in cadrul discutiilor din Consiliul National Tripartit. Vorbim despre acceptarea propunerii de majorare a salariului minim brut la 3.000 de lei, cu 200 de lei netaxabili.
Anuntul a fost facut public in ziua de joi (n.n 24 noiembrie) de catre ministrul Muncii, Marius Budai.
Acesta a precizat si ca salariul brut in constructii va creste la 4.000 de lei, din 2023.
"Sindicatele si patronatele au acceptat, in cadrul discutiilor din CNT, propunerea PSD, anuntata de presedintele Marcel Ciolacu, de marire a salariului minim brut la 3.000 de lei, cu 200 lei netaxabili, dar si la 4.000 lei brut in domeniul constructiilor, in anul 2023. Discutia ramane deschisa in ceea ce priveste majorarea si taxarea salariilor mai mari decat cel minim", a declarat pe Facebook ministrul Muncii, conform Agerpres.
UPDATE 21.11.2022
Va reamintim ca, asa cum se preconiza in urma cu cateva zile, a fost lansat un
proiect de Hotarare pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Acesta este prezent in dezbatere publica, in cadrul site-ului Ministerului Muncii si Justitiei Sociale:
Art. 1 - Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand 18,145 lei/ora.
Art. 2 - La data prevazuta la art.1, Hotararea Guvernului nr. 1071/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 950 din 5 octombrie 2021, se abroga.
Prin prezentul act normativ se propune ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata sa fie majorat la 3.000 lei lunar incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei hotarari de Guvern, ceea ce reprezinta o crestere de 17,6% fata de luna decembrie 2022.
In anul 2022 tariful orar este de 15,239 lei/ora pentru un program complet de lucru 167,333 ore pe luna, iar in anul 2023 tariful orar va fi de 18,145 lei/ora pentru un program complet de lucru de 165,333 ore/luna.
Momentan proiectul de lege NU este in vigoare, vom reveni cu amanunte.
Stire initiala 17.11.2022
Vesti bune la final de an, avand in vedere ca romanii s-ar putea bucura de salarii minime mai mari, chiar de la anul. Cine propune aceasta initiativa?
Este vorba despre Blocul National Sindical (BNS), care sustine cresterea salariului minim brut la 3.000 lei pentru anul 2023 si revizuirea impozitului pe veniturile salariale prin ajustarea deducerilor personale pentru toate veniturile salariale pana la 5.500 lei, conform
Agerpres:
Va reamintim ca incepand cu 1 ianuarie 2022, salariul minim net a fost majorat cu 10%, ajungand la 1.524 de lei valoare neta, printr-o crestere de 138 de lei fata de valoarea de anul precedent. Este demn de precizat ca salariul minim brut este de 2.550 lei.
Salariu minim Romania - Reglementari anterioare ale salariului minim pe economie...mai multe despre
salariul minim aici >>>
"In acest moment, aproximativ 32% dintre salariatii cu contracte de munca cu timp complet au venituri sub 3.000 lei, iar 70% dintre salariatii cu contracte de munca cu timp complet au castiguri salariale brute sub 5.500 lei", potrivit reprezentantilor BNS.
Printre propuneri, se numara si pastrarea bazei de calcul a contributiilor sociale, in special in cazul pensiilor la valoarea salariului minim.
"O astfel de politica consideram ca este una periculoasa ce ar putea stimula munca la gri", a declarat atentia Dumitru Costin, presedintele BNS.
Solutia propusa de Ministerul Muncii (3.000 de lei salariul brut, din care doar 2.800 baza de calcul a contributiilor sociale si impozitelor) inseamna: o crestere neta a salariului minim de aproximativ 342 lei, din care 92 lei asumat de buget prin revizuirea politicii fiscale si 250 lei asumati de angajator prin cresterea valorii brute a salariului minim; o penalizare in viitor, in momentul pensionarii, prin scoaterea din baza de calcul a CAS a 200 de lei.
De aceasta masura beneficiaza direct doar salariatii care castiga la nivelul salariului minim, adica aproximativ 30% din salariati, iar impactul bugetar direct este de aproximativ 2,1 miliarde de lei, in plus la bugetul consolidat.
BNS propune o crestere a salariului minim de 351 lei, din care: 101 lei asumat de buget prin revizuirea politicii fiscale si 250 de lei asumati de angajator prin cresterea valorii salariului brut; cresterea salariului brut se va reflecta in intregime si in calculul pensiei la momentul pensionarii, salariatul nefiind penalizat in viitor; beneficiaza de revizuirea politicii fiscale aproximativ 70% din salariati, iar impactul bugetar direct este de aproximativ 3,3 miliarde de lei in minus la bugetul consolidat, impact ce poate fi atenuat prin cresterea salariilor brute antrenata de cresterea salariului minim.
"Partenerii sociali trebuie implicati nu numai in pasul final de decizie, ci si in fazele de pregatire a datelor si in analize de impact. Datele relevante trebuie sa fie disponibile inclusiv partenerilor sociali. De asemenea trebuie clarificata situatia cosului minim de consum, ca indicator relevant pentru stabilirea salariului minim", precizeaza Dumitru Costin.
BNS solicita asumarea unei solutii finale pentru transferul contributiilor de la angajator la angajat si constituirea unui grup de lucru pentru a analiza solutiile disponibile in acest caz. De asemenea, se impune rediscutarea modului de asumare a sarcinii contributiilor sociale, intre angajator, angajat si stat si revizuirea politicii fiscale a veniturilor din munca, indiferent de forma contractelor in baza carora se presteaza.
"In acest moment ne aflam departe de multe din jaloanele instituite de Directiva adoptata luna trecuta, indiferent daca ne referim la indicatorii ce stau la baza evaluarii gradului de adecvare a salariului minim, la gradul de acoperire a lucratorilor prin contracte colective de munca sau la datele disponibile pentru o analiza pertinenta referitoare la salariul minim. In plus, o serie de aspecte cu impact asupra salariului minim si a politicii salariale in general au ramas nesolutionate. Facem referire in special la transferul contributiilor de la angajator la angajat, situatia este in continuare neclara si va deveni din ce in ce mai dificil de solutionat, mai ales in contextul constrangerilor bugetare, dar si in contextul definitivarii Legii salarizarii in sectorul bugetar. De asemenea, ni s-a cerut in mai multe randuri sa reintroducem progresivitatea in tratamentul fiscal al veniturilor salariale, aspect ramas nesolutionat", explica BNS.
Reprezentantii BNS considera ca toate aceste aspecte sunt relevante in contextul adecvarii salariilor in general si a salariului minim in special, iar ele vor trebui sa fie abordate in contextul aplicarii directivei.
Potrivit informatiilor transmise de confederatia sindicala, Directiva prevede 4 categorii de criterii ce ar trebui sa ghideze analiza salariului minim: puterea de cumparare a salariului minim, nivelul general al salariilor, rata de crestere a salariilor si nivelul productivitatii muncii pe termen lung.