Mai ales in aceasta perioada a sarbatorilor exista angajati care "dispar" de la locul de munca destul de multe zile. Evident, legal, uzand de concediul de odihna. Uneori, insa, apar si situatii in care este imperios necesara prezenta acestora in cadrul companiei. Ce se poate face in aceasta situatie?
Solutia este "rechemarea angajatului din concediul de odihna". Exista prevederi care permit angajatorului acest lucru. Potrivit art.146 din Legea nr.53/2003 (Codul Muncii), concediul de odihna poate fi intrerupt la cererea angajatului (pentru motive obiective) sau conducerea companiei poate rechema angajatul din concediu de odihna in caz de forta majora sau pentru interese urgente care impun prezenta salariatului la locul de munca, potrivit legii.
Rechemare din concediu de odihna se face, de regula, in scris. Dar daca salariatul este plecat din localitate, acesta rechemare se poate face si telefonic sau prin e-mail. Practic este indicat sa exista rechemarea scrisa dar sa se uzeze si de varianta unei instiintari telefonice sau/si prin e-mail, dat fiind ca de cele mai multe ori plecarea in concediu de odihna presupune parasirea localitatii si o instiintare trimisa la domiciliu si-ar putea intalni destinatarul mult prea tarziu.
Salariatul isi va efectua restul de concediu de odihna ramas neefectuat la o data ulterioara. De asemenea, indemnizatiile achitate deja nu se vor mai restitui.
Trebuie precizat faptul ca intreruperea concediului de odihna se realizeaza la data primirii dispozitiei de reluare a lucrului, iar nu la data reluarii efective a lucrului. In plus, legea obliga angajatorul sa "suporte toate cheltuielile salariatului si ale familiei sale, necesare in vederea revenirii la locul de munca, precum si eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a intreruperii concediului de odihna". Asta poate insemna cheltuieli legate de transport, cazare etc.
Prevedere Codul Muncii
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Portal Codul Muncii
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Art. 146. - (1) Concediul de odihna poate fi intrerupt, la cererea salariatului, pentru motive obiective.
(2) Angajatorul poate rechema salariatul din concediul de odihna in caz de forta majora sau pentru interese urgente care impun prezenta salariatului la locul de munca. In acest caz angajatorul are obligatia de a suporta toate cheltuielile salariatului si ale familiei sale, necesare in vederea revenirii la locul de munca, precum si eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a intreruperii concediului de odihna.