Intrebare:
Pentru ajutorul de nastere/inmormantare acordat in baza contractului colectiv de munca se datoreaza contributia la asigurari sociale si contributia la fondul de accidente de munca si boli profesionale?
Intr-un raspuns acordat anterior pentru o intrebare similara ati tinut cont de OMFP nr. 1019 2007 pentru modificarea normelor de aplicare a Legii 192000,unde se precizeaza ca "prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege totalitatea veniturilor in bani sau in natura, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre situatiile de la art.5 alin. (1) pct. I si II din lege. "
Pune si tu o intrebare Specialistilor in Legislatia Muncii
Detalii Click Aici
Raspuns:
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Potrivit art. 55 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal, urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
Asadar, sumele acordate sub forma de ajutor pentru nastere sunt scutite de plata impozitului pe venitul salarial, acestea nefiind incluse in veniturile salariale.
Totodata, intrucat aceste ajutoare nu sunt incluse in veniturile salariale nu se datoreaza nici contributiile la fondurile sociale.
Ajutorul pentru nastere se acorda din fondul de cheltuieli sociale pe baza cererii formulata de salariata, la care, aceasta trebuie sa anexeze certificatul de nastere al copilului.
In ceea ce priveste plata CAS-ului, in prezent, nu exista o definitie clara, stabilita prin lege, a venitului brut realizat lunar, care sa fie aplicabila intocmai pentru plata contributiilor sociale obligatorii.
Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse a incercat sa dea o astfel de definitie prin emiterea Ordinului nr.122/2008, insa acest ordin nu a fost publicat.
In acest context, dat fiind lipsa unei definitii care sa stabileasca cu certitudine ce anume cuprinde sintagma „venit brut realizat lunar”, faptul ca nu se datoreaza contributia de asigurari sociale asupra sumelor reprezentand ajutoarele prevazute la art.55 alin. 4 lit.a) din Codul fiscal, rezulta din interpretarea per a contrario a normelor juridice incidente.
Astfel, veniturile realizate de asiguratii prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I respectiv, salariatii, sunt veniturile salariale in care nu sunt incluse si ajutoarele prevazute la art.55 alin. 4 lit.a) din Codul fiscal.
In sprijinul acestor afirmatii sunt si dispozitiile prevazute la pct.5 lit. A din Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabilesc modul de completare a Declaratiei nominale. Potrivit acestor dispozitii, in rubrica TOTAL, din care: se inscrie dupa caz salariul individual brut realizat, inclusiv sporurile si adaosurile in cazul asiguratilor cu contract individual de munca.
Ajutoarele pentru nastere platite din fondul de cheltuieli sociale nu sunt incluse in categoria salariul individual brut realizat, a sporurilor sau a adaosurilor.
Prin urmare, in opinia noastra, aceste ajutoare nu se trec in Declaratia nominala astfel ca, asupra acestor sume nu se datoreaza contributia de asigurari sociale (atat contributia individuala de asigurari sociale cat si contributia datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat).
Insa, la nivelul unora dintre administratiile fiscale, asupra sumelor acordate cu titlu de ajutoare sociale de nastere, inmormantare, etc, se calculeaza, retine si vireaza contributia angajatorului si a angajatului la sistemul asigurarilor sociale luand in considerare prevederile pct. 19 din Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora:
„Prin sintagma venitul brut realizat lunar se intelege totalitatea veniturilor in bani sau in natura, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. In venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse si acele venituri in bani sau in natura care sunt obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati remunerate, in folosul unor entitati, altele decat angajatorul/angajatorii la care se deruleaza activitatea de baza.”
Acest lucru ar insemna ca, contributiile la sistemul asigurarilor sociale se datoreaza asupra tuturor sumelor prevazute la art.55 alin.4 lit.a) din Codul fiscal.
Totusi aceasta nu este practica la nivelul tuturor administratiilor financiare. In consecinta, nici la nivelul organelor fiscale nu exista o practica unitara cu privire la retinerea si plata contributiilor la sistemul asigurarilor sociale de stat asupra sumelor acordate cu titlu de ajutor de inmormantare/nastere.
De altfel, aceasta imprejurare, desi aparent reduce din cuantumul ajutorului acordat salariatului, nu ii este defavorabila acestuia din urma, intrucat aceste sume se vor regasi in calculele care vor determina cuantumul pensiei pe care o va primi in viitor salariatul.
Situatia este aceeasi si in cazul contributiei pentru accidente de munca si boli profesionale intrucat Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, face trimitere la definitia venitului brut data de Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000.