1. Cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85%, prevazuta la art. 4 alin. (1) si (2) si la art. 6 alin. (2), (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2007. Pentru intregul an 2006, cota este de 0,75% .(art. II din O.U.G. nr. 91/2006 publicata in M.Of. nr. 958 din 28 noiembrie 2006)
2. Intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor in forma electronica aprobat prin H.G. nr. 161/2006 si modificat prin H.G. nr. 1.094/2006, M.Of. nr. 746 din 31 august 2006 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007, insa nu au aparut normele metodologice de aplicare a acestor dispozitii.
3. Sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate de angajator, potrivit Legii nr. 193/2006, cu modificarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2006, nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit. incepand cu data de 1 ianuarie 2007, potrivit Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, contravaloarea tichetelor de cresa este venit neimpozabil in sensul impozitului pe venit (pct. 11.1 din Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 193/2006, publicate in M.Of. nr. 823 din 6 octombrie 2006). Veti putea observa ca doar tichetele de cresa raman venit neimpozabil, astfel incepand cu data de 1 ianuarie 2007 tichetele cadou vor fi impozitate.
4. Alocatia de stat pentru copii se acorda in cuantumul de 200 lei (RON) lunar, pentru fiecare copil pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, incepand cu data de 1 ianuarie 2007 (art. 2 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 148/2995, aprobate prin H.G. nr. 1.025/2006, publicate in M.Of. nr. 704 din 17 august 2006).
5. Contractele civile incheiate, incepand cu data de 1 ianuarie 2007, se impun cu o cota de 16% din suma acestora (art. 67 alin. (2) din Codul fiscal asa cum a fost modificat prin Legea nr. 343/2006, publicata in M.Of. nr. 662 din 1 august 2006).
6. Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, persoanele care sunt indreptatite sa beneficieze de indemnizatie pentru cresterea copilului, reglementata de O.U.G. nr. 148/2005, si realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de un stimulent in cuantum de 100 lei (RON) (art. 3 din O.U.G. nr. 148/2005 asa cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 44/2006, publicata in M.Of. nr. 545 din 23 iunie 2006).
7. Incepand cu data de 1 ianuarie 2007 angajatorii au obligatia de a plati lunar o contributie la Fondul de garantare, in cota de 0,25%, aplicata asupra fondului total de salarii brute lunare realizate de salariati.
Tot de la data de 1 ianuarie 2007cota contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj de angajatori se diminueaza cu 0,25 puncte procentuale (art. 7 din Legea nr. 200/2006, publicata in M.Of. nr. 453 din 25 mai 2006).
Angajatorii au obligatia de a declara lunar contributia la Fondul de garantare la organul fiscal competent, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale. Termenul de declarare a contributiei la Fondul de garantare constituie si termen de plata, pentru neplata contributiei datorate se aplica majorari de intarziere, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
8. Incepand cu 1 ianuarie 2007 contributia pentru veniturile din pensii se datoreaza si se calculeaza la veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit (potrivit art. 69 din Codul fiscal - Legea nr. 571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin scaderea unei sume neimpozabile lunare de 9.000.000 lei ROL din venitul de pensii), se calculeaza pentru diferenta intre cuantumul pensiei si aceasta limita si se vireaza odata cu plata drepturilor banesti asupra carora se calculeaza de catre cei care efectueaza plata acestor drepturi, precum si asupra sumei neimpozabile din pensii prevazute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Contributia calculata asupra sumei neimpozabile din pensii se suporta de bugetul de stat (art. 259 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006).
Diurna legala in Romania si in strainatate
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
9. Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, pentru instalatiile in care se desfasoara o activitate prevazuta in anexa nr. 1, care genereaza emisii specifice activitatii respective, operatorul trebuie sa detina autorizatia privind emisiile de gaze cu efect de sera, eliberata de autoritatea competenta pentru protectia mediului potrivit dispozitiilor art. 6 alin. (1), (2) si (3), ale art. 7 si 8 (art. 5 din H.G. nr. 780/2006, publicata in M.Of. nr. 554 din 27 iunie 2006).
10. Functionarea fara autorizatie de mediu este interzisa pentru activitatile care fac obiectul procedurii de autorizare din punct de vedere al protectiei mediului.
Functionarea fara autorizatie integrata de mediu este interzisa pentru activitatile supuse legislatiei privind prevenirea si controlul integrat al poluarii (acest paragraf intra in vigoare la 1 ianuarie 2007 pentru activitatile puse in functiune dupa 30 octombrie 1999 si 30 octombrie 2007 pentru activitatile puse in functiune inainte de 30 octombrie 1999 - (vezi art. 104), (art. 14 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protectia mediului publicata in M.Of. nr. 1196 din 30 decembrie 2005).
11. Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, activitatile de colectare, control si solutionare a contestatiilor privind creantele bugetare reprezentand contributia de asigurari sociale si contributia pentru asigurari sociale de sanatate, datorate de persoanele fizice asigurate pe baza declaratiei de asigurare, denumite in continuare contributii sociale datorate de persoanele fizice, trec de la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, respectiv Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, si de la Ministerul Sanatatii, respectiv Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, la Ministerul Finantelor Publice si se realizeaza prin unitatile sale subordonate; (art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2005, publicata in M.Of. nr. 1.190 din 29 decembrie 2005).
12. Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, art. 110 indice 2 din Codul de procedura fiscala se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Daca un contribuabil datoreaza mai multe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume reprezentand creante fiscale prevazute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanta fiscala principala pe care il stabileste contribuabilul.
(2) in cadrul tipului de impozit, taxa, contributie sau alta suma reprezentand creanta fiscala, stabilit de contribuabil, stingerea se efectueaza, de drept, in urmatoarea ordine:
a) sumele datorate in contul ratei din luna curenta din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat esalonare la plata, precum si dobanda datorata in luna curenta din grafic sau suma amanata la plata, impreuna cu dobanzile datorate pe perioada amanarii, in cazul in care termenul de plata se implineste in luna curenta, precum si obligatiile fiscale curente de a caror plata depinde mentinerea valabilitatii inlesnirii acordate;
b) obligatia fiscala principala si obligatiile fiscale accesorii aferente acesteia, in ordinea vechimii, cu exceptia celor pentru care s-a inceput executarea silita. Dupa stingerea integrala a obligatiei fiscale principale celei mai vechi se vor stinge obligatiile fiscale accesorii aferente acesteia, mai intai dobanzile si apoi penalitatile de intarziere;
c) sumele datorate in contul urmatoarelor rate din graficul de plata a obligatiei fiscale pentru care s-a aprobat esalonare, pana la concurenta cu suma esalonata la plata sau pana la concurenta cu suma achitata, dupa caz, precum si suma amanata la plata impreuna cu dobanzile datorate pe perioada amanarii, dupa caz;
d) obligatiile cu scadente viitoare, la solicitarea contribuabilului.
(3) Vechimea obligatiilor fiscale se determina in functie de scadenta acestora, prevazuta de Codul fiscal sau de alte prevederi legale. in cazul diferentelor de obligatii fiscale principale stabilite de organele competente, precum si al diferentelor suplimentare de obligatii fiscale principale, ce fac obiectul declaratiilor rectificative depuse de contribuabili, vechimea se determina in functie de termenele de plata stabilite in conditiile art. 108 alin. (2)1). Vechimea obligatiilor fiscale accesorii este data de vechimea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor obligatii fiscale care le-au generat. (art. II din Legea nr. 210/2005 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicata in M.Of. nr. 580 din 5 iulie 2005).