Potrivit art. 55 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal, urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
Asadar, sumele acordate sub forma de ajutor pentru nastere sunt scutite de plata impozitului pe venitul salarial, acestea nefiind incluse in veniturile salariale.
Totodata, intrucat aceste ajutoare nu sunt incluse in veniturile salariale nu se datoreaza nici contributiile la fondurile sociale.
Ajutorul pentru nastere se acorda din fondul de cheltuieli sociale pe baza cererii formulata de salariata, la care, aceasta trebuie sa anexeze certificatul de nastere al copilului.
In ceea ce priveste plata CAS-ului, in prezent, nu exista o definitie clara, stabilita prin lege, a venitului brut realizat lunar, care sa fie aplicabila intocmai pentru plata contributiilor sociale obligatorii.
Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse a incercat sa dea o astfel de definitie prin emiterea Ordinului nr. 122/2008, insa acest ordin nu a fost publicat.
In acest context, dat fiind lipsa unei definitii care sa stabileasca cu certitudine ce anume cuprinde sintagma „venit brut realizat lunar”, faptul ca nu se datoreaza contributia de asigurari sociale asupra sumelor reprezentand ajutoarele prevazute la art. 55 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal, rezulta din interpretarea per a contrario a normelor juridice incidente.
Or, veniturile realizate de asiguratii prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I respectiv, salariatii, sunt veniturile salariale in care nu sunt incluse si ajutoarele prevazute la art. 55 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal.
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
250 Modele Fise de Post
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
In sprijinul acestor afirmatii sunt si dispozitiile prevazute la pct. 5 lit. A din Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabilesc modul de completare a Declaratiei nominale. Potrivit acestor dispozitii, in rubrica TOTAL, din care: se inscrie dupa caz salariul individual brut realizat, inclusiv sporurile si adaosurile in cazul asiguratilor cu contract individual de munca.
Ajutoarele pentru nastere platite din fondul de cheltuieli sociale nu sunt incluse in categoria salariul individual brut realizat, a sporurilor sau a adaosurilor. Prin urmare, aceste ajutoare nu se trec in Declaratia nominala astfel ca, asupra acestor sume nu se datoreaza contributia de asigurari sociale (atat contributia individuala de asigurari sociale cat si contributia datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat).