Mama sa a decedat si solicita sa i se acorde ajutorul de inmormantare de catre angajator.
Ce greseala frecventa fac angajatorii?
Unul dintre angajatori acorda salariatului un ajutor de deces care este mai mic decat valoarea salariului mediu brut pe economie prognozat si facut public de catre CNPAS.
Angajatorul acorda din fondurilesale un salariu mai mic decat salariul mediu pe unitate.
Care sunt consecintele?
La art. 17 lit. b) din Legea nr. 12/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 se prevede ca, cuantumul ajutorului de deces se stabileste, in conditiile legii, in cazul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, la 3329 lei.
In ceea ce priveste ajutorul de inmormantare platit din fondurile angajatorului, potrivit dispozitiilor art. 51 lit. d) din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pentru anii 2007-2010, in afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de un salariu mediu pe unitate platit de unitate la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Dosarul personal al salariatului
Diurna legala in Romania si in strainatate
Cum se rezolva aceasta problema
Ajutorul de inmormantare platit din bugetul asigurarilor sociale de stat este unul singur, in timp ce, ajutorul de inmormantare platit din fondurile angajatorului se acorda pentru fiecare contract individual de munca incheiat.
In ceea ce priveste ajutorul de inmormantare platit din bugetul asigurarilor sociale de stat, in conformitate cu prevederile art. 127 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie aflat in intretinerea sa si care nu are un drept propriu de asigurari sociale.
Potrivit alin.(2), se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
a) sotul;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate.
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.
Norma de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste la pct.33 ca ajutorul de deces se acorda in cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea titularului la data decesului.
Asadar, in situatia data, ajutorul de deces se acorda asiguratului numai daca mama acestuia se afla in intretinerea sa si, totodata, mama nu avea un drept propriu de asigurari sociale.
Dovada ca membrul de familie s-a aflat in intretinerea asiguratului sau a pensionarului se face prin declaratie pe propria raspundere.
La pct. 39 din aceeasi norma se precizeaza ca ajutorul de deces se acorda pe baza urmatoarelor acte:
a) cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari sociale;
b) certificat de deces - in original si copie;
c) actul de identitate al solicitantului;
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de mostenitor, tutore, curator;
e) acte din care sa rezulte ca s-au suportat cheltuieli ocazionate de deces;
f) certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atesta boala care l-a facut inapt pentru munca pe copil si data ivirii acesteia.
In situatia data, ajutorul de deces se acorda pe baza actelor prevazute la lit. a) –e) si a declaratiei pe proprie raspundere data de asigurat cu privire la faptul ca mama sa s-a aflat in intretinerea sa.
Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul de drepturi de asigurari sociale, in cazul de fata unul dintre angajatori, are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original mentiunea "ACHITAT", data, semnatura si stampila.
In ceea ce priveste cuantumul ajutorului de deces, Legea nr.19/2000 prevede la art. 126 alin.(2) ca, cuantumul ajutorului de deces se stabileste anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si nu poate fi mai mic decat valoarea salariului mediu brut pe economie prognozat si facut public de catre CNPAS.
In situatia in care, exista contract colectiv de munca incheiat la nivel de unitate si acesta prevede acordarea unui ajutor de deces in cuantum mai mare de un salariu mediu pe unitate, se va acorda ajutorul de deces stabilit in acest contract colectiv.
De asemenea, daca la nivel de unitate nu exista contract colectiv de munca, dar contractul colectiv de munca incheiat la nivel de ramura din care face parte angajatorul prevede acordarea unui ajutor de deces in cuantum mai mare de un salariu mediu pe unitate, se va acorda ajutorul de deces stabilit in acest contract colectiv.
Salariatul are dreptul la un salariu mediu pe unitate ca ajutor pentru decesul mamei daca contractul colectiv de munca la nivel de unitate sau in contractul colectiv de munca aplicabil la nivelul ramurii din care face parte angajatorul nu contin prevederi mai favorabile.
Ajutorul de deces prevazut de art.51 lit. d) din Contract colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/2006 se acorda de catre angajator salariatului din sursele proprii, la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.
Pentru acordarea acestui ajutor este necesara indeplinirea cumulativa a doua conditii:
1. sa survina decesul sotului sau sotiei salariatului ori al unei rude de gradul I.
2. sotul/sotia ori ruda de gradul I sa se afle in intretinerea salariatului.