Blocul National Sindical cere autoritatilor sa REDUCA impozitarea pe munca

Ioana Pavel
Ioana Pavel
16 Octombrie 2024
16 Octombrie 2024
Ioana Pavel
Ioana Pavel
reducerea impozitului pe muncareducere contributii sociale romania
Blocul National Sindical cere autoritatilor sa REDUCA impozitarea pe munca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Va informam ca Blocul National Sindical (BNS) lanseaza un apel public catre Guvernul Romaniei pentru a reduce impozitarea pe munca. Un studiu realizat de Departamentul Cercetare din cadrul BNS arata ca nivelul contributiilor sociale din Romania transforma fiscalitatea muncii intr-una excesiva. Ponderea lor fata de veniturile din taxe este mult mai mare decat in statele Organizatiei pentru Cooperare Economica si Dezvoltare (OECD).

Datele centralizate la nivelul OECD arata ca Romania se afla pe pozitia 6 din 37 de economii studiate ca dimensiune a incasarilor din contributii sociale fata de veniturile fiscale. In Romania, contributiile reprezinta 37,5% raportat la toate incasarile din venituri fiscale.

Raportat la veniturile din taxe din Romania, contributiile reprezinta astfel 37,5% din acestea in timp ce media statelor OECD/aspirante OECD este de 24,3%. 

Structura disproportionata a nivelului contributiilor raportat la incasarile efective din impozite si taxe este relevata si de tabloul incasarilor din taxe versus contributii sociale.

Astfel, la nivelul anului 2023, incasarile din contributii aplicate pe venitul salariatilor au reprezentat:

? de 4 ori suma totala a incasarilor din impozite pe salarii si pe venit;
? de 5,5 ori mai mult decat toate incasarile din impozitul pe profit;
? de 1,5 ori mai mult decat suma incasarilor totale din TVA

"Situatia este o problema structurala, datele din 2023 prezentate mai sus confirmand structura deficitara a veniturilor din perioada 2018-2022. Anul 2018 reprezinta momentul in care contributiile obligatorii au fost trecute in sarcina angajatilor (anterior fiind distribuite intre angajator si angajati)", mentioneaza BNS in comunicatul de presa.

In contextul mentinerii astfel a unui nivel excesiv al contributiilor pentru veniturile din munca, ideea ca Romania are o fiscalitate redusa (prin prisma cotei de 10% de impozitare a veniturilor) este iluzorie. Veniturile nete din munca sunt inferioare unor state care au cote superioare de impozitare a veniturilor (precum Polonia, care are cote de 0%, 12% si 32%). Pentru acelasi brut ca in Romania, majoritatea angajatilor polonezi raman cu sume nete din salariu substantial mai mari decat in Romania.


Impozitarea duce la salarii mult prea mici


Rezultatele arata ca impozitarea efectiva a veniturilor din munca in Romania conduce la situatia in care, fata de aceeasi suma a salariului mediu brut pe economie, salariatul roman incaseaza doar in jur de 1.000 de Euro (1.009 Euro), in timp ce acelasi venit brut, dar fiscalizat in Polonia, conduce la un venit net pentru angajatul polonez de 1.246,4 Euro (+23,5% fata de cazul impozitarii in conditiile fiscalitatii pe munca din Romania).

Analiza BNS arata ca, in Romania, retinerile/contributiile obligatorii catre stat din salariile angajatilor au ajuns sa reprezinte aproximativ 43% din castigul salarial mediu brut, doar circa 57% fiind suma neta ce ramane salariatilor.

Impozitarea muncii in Romania se realizeaza in principal prin impozitul pe venit (cota de 10% aplicata asupra venitului din salarii) si contributii sociale obligatorii (25% contributie pentru asigurari sociale si 10% contributia de asigurari sociale de sanatate – amandoua in sarcina angajatului si 2,25% contributia asiguratorie pentru munca – in sarcina angajatorului).

In contextul dezechilibrelor macroeconomice majore, in special la nivelul deficitului bugetar (estimat de cea mai recenta analiza a agentiei de rating S&P la nivelul de 7,3% pentru anul 2024), o eventuala majorare de TVA (ca solutie ad-hoc pentru inversarea pantei agresive de deteriorare a soldului bugetar), ar inrautati si mai mult situatia fiscalitatii excesive a veniturilor din Romania) intrucat alocarea veniturilor din salarii arata ca, dupa acoperirea cheltuielilor de subzistenta, cea mai mare parte a veniturilor majoritatii salariatilor din Romania se indreapta spre consum si nu spre economisire, din cauza nivelului mic al salariilor din Romania.

Analiza BNS arata ca majoritatea salariatilor din Romania, in jur de 80% din totalul lucratorilor, sunt platiti sub nivelul castigului salarial mediu brut pe economie. 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]