Aceasta inseamna ca efectuarea concediului de odihna in anul urmator este posibila in cazurile expres stabilite de:
1) lege;
2) contractul colectiv de munca aplicabil.
Asadar, legiuitorul a lasat posibilitatea stabilirii atat prin lege cat si prin contractul colectiv de munca aplicabil a exceptiilor de la regula instituita la art.141 alin. (1). Aceste exceptii pot fi stabilite prin legi speciale cu privire la anumite categorii de personal si la anumite situatii sau cu caracter general. Codul muncii nu stabileste exceptii de la regula conform careia concediul de odihna se efectueaza in fiecare an.
In consecinta, concediul de odihna se efectueaza in fiecare an, ori de cate ori, in situatia concreta, un act normativ sau contractul colectiv de munca aplicabil nu stabileste expres posibilitatea efectuarii concediului de odihna in anul urmator.
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Portal Codul Muncii
Cu titlu de exemplu, enuntam urmatoarele cazuri stabilite de lege in care concediul de odihna poate fi efectuat in anul urmator:
- art. 8 alin. (1) din Regulamentul privind concediul de odihna si alte concedii ale asistentilor judiciari aprobat prin Ordinul Ministerului Justitiei nr. 2430/2006 potrivit caruia, daca asistentul judiciar nu a putut efectua concediul de odihna, total sau partial, in anul calendaristic in care s-a nascut dreptul la concediu, datorita unor situatii obiective pentru care exista o temeinica justificare, il poate efectua in cursul anului urmator, pe baza programarii aprobate de presedintele instantei. In aceasta situatie, drepturile de concediu se suporta din fondurile aferente anului in care se efectueaza concediul de odihna.
- art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 1946/2004 privind conditiile in baza carora functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la concedii de odihna, concedii de studii, invoiri platite si concedii fara plata, bilete de odihna, tratament si recuperare potrivit caruia, conducerea unitatii este obligata sa ia masurile necesare pentru ca functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare sa efectueze in fiecare an calendaristic concediul de odihna la care au dreptul.Daca, din motive intemeiate, unii functionari publici din sistemul administratiei penitenciare nu au putut efectua concediul de odihna la care aveau dreptul intr-un an calendaristic, la cerere, unitatea este obligata sa le acorde concediul pana la sfarsitul anului calendaristic urmator.
- Hotararea Guvernului nr. 395/2004 pentru completarea art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 1.578/2002 privind conditiile in baza carora politistul are dreptul la concedii de odihna, concedii de studii si invoiri platite, concedii fara plata, bilete de odihna, tratament si recuperare care stabileste ca daca, din motive intemeiate, unii politisti nu au putut efectua concediul de odihna la care aveau dreptul intr-un an calendaristic, la cerere, unitatea este obligata sa le acorde concediul pana la sfarsitul anului calendaristic urmator.