Contractul colectiv de munca este conventia incheiata in forma scrisa intre angajator/organizatia patronala, pe de o parte, si angajati/lucratori reprezentati prin organizatii sindicale sau reprezentantii alesi ai angajatilor/lucratorilor, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca. Reglementarea contractului colectiv de munca se gaseste in prezent in Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, publicata in Monitorul Oficial nr. 1238 din 22 decembrie 2022.
Potrivit legii, prin incheierea contractelor colective de munca se urmareste promovarea si apararea intereselor partilor, prevenirea sau limitarea conflictelor colective de munca si asigurarea pacii sociale.
Exista patru nivele la care se pot incheia contracte colective de munca:
– unitate;
– grup de unitati;
– sector;
– national.
La fiecare dintre cele patru niveluri se poate incheia un singur contract colectiv de munca.
Dar cum se vor alege reprezentantii salariatilor? Ce prevede legea in acest sens? Specialistii de la PortalCodulMuncii explica, intr-un studiu de caz elocvent:
"Ma ajutati, va rog, cu un model de Regulament de alegere a reprezentantilor salariatilor?"
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Raspunsul specialistilor:
Referitor la modul in care se organizeaza procesul de alegere a reprezentantilor salariatilor, Legea dialogului socia l nr. 367/2022 nu contine detalii si, astfel putem incerca sa identificam principalele elemente care sa se regaseasca intr-un asemenea regulament.
1. Elemente introductive care sa contina:
- aspecte generale, temeiul legal (din Legea nr. 367/2022);
- prevederi privind conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele care pot candida ( de ex.: varsta de cel putin 18 ani, calitatea de salariat, respectarea prevederilor art. 57 alin. (4));
2. Elemente privind organizarea alegerilor:
- informarea salariatilor cu privire la desfasurarea alegerilor;
- depunerea candidaturilor (unde se depun, in ce termen);
- un calendar al desfasurarii alegerilor;
3. Elemente privind desfasurarea alegerilor:
- unde se desfasoara, intervalul orar in care se voteaza;
- buletinele de vot si modul cum se aplica votul pe acestea;
- cum se numara voturile, validarea voturilor (art. 60 din lege), intocmirea procesului verbal de consemnare a rezultatelor votului.
Va recomandam sa consultati oricand Codul muncii si Legea dialogului social in forma cea mai simpla, cea mai eficienta si cel mai usor de utilizat: in format tiparit, DETALII AICI >>>
4. Prevederi finale care sa cuprinda mentiuni despre:
- durata mandatului reprezentantilor alesi;
- atributiile reprezentantilor;
- comunicarea catre angajator a regulamentului de desfasurare a alegerilor, astfel incat acesta sa isi poata indeplini obligatia prevazuta la art. 57 alin. (6) din lege.
Un raspuns oferit in septembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.