Va prezentam mai jos o analiza de impact si Testul IMM referior la preconditiile de imbunatatire a mediului de afaceri.
1. Baza de pornire
Mediu de afaceri in:
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Noua lege a pensiilor Ghid practic
2011: 8 - favorabil, 22 - nefavorabil, 70 - stanjenitor
2012: 11.8 - favorabil, 33.7 - neutru, 54.5 - stanjenitor.
Semestrul II 2012 - Indicele intreprenorial pe semestrul II 2012, de 7.67, este mai mic comparativ cu semestrul II 2011 si indica o evolutie nesatisfacatoare a mediului de afaceri si a sectorului de IMM-uri.
Nerespectarea pe deplin a dispozitiilor privind dialogul social:
nerespectarea pct. II. 4 teza intai din Anexa nr. 3 a Legii nr. 62/2011 privind dialogul social, privind organizarea lunara a sedintelor de dialog la nivelul administratiei publice centrale (in perioada 1.01.2013-30.05.2013 nu au fost organizate sedinte ale Comisiilor de Dialog Social la nivelul:Ministerului Justitiei, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice, Ministerului Fondurilor Europene, Ministerului Tineretului si Sportului, iar la Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Culturii si Ministerul Educatiei Nationale a fost organizata o singura sedinta);
nerespectarea pct. II. 4 teza a doua din Anexa nr. 3 a Legii nr. 62/2011 privind dialogul social, privind termenul de convocare cu cel putin 3 zile lucratoare inaintea desfasurarii sedintei de dialog social (convocarea se face chiar si in aceeasi zi a sedintei, in unele cazuri);
nerespectarea pct. II. 8 din Anexa nr. 3 a Legii nr. 62/2011 privind dialogul social, prin lipsa raspunsurilor scrise la propunerile formulate de partenerii sociali;
neinsotirea proiectelor de acte normative de motivarea elaborarii lor, analiza de impact economic si social, testul IMM.
Implicarea insuficienta de catre autoritatile administratiei publice a partenerilor sociali in elaborarea si implementarea reformelor si a actelor normative;
Valorificarea insuficienta a pozitiei partenerilor sociali de catre reprezentantii autoritatilor publice si neasigurarea pe deplin a unui dialog social calitativ.
2. Corelatii intre mediul de afaceri si componentele vietii economico - sociale:
Corelatia economica intre mediul de afaceri - evolutia economica si nivelul dezvoltarii - PIB, exporturilor, veniturilor la bugetul statului, infiintarii / desfiintarii de noi societati comerciale.
Corelatia sociala - impactul asupra numarului de salariati, nivelului veniturilor populatiei, standardului de viata, climatului social;
Corelatia etica - impactul asupra corectitudinii in afaceri si a comportamentului.
3. Un factor major care influenteaza mediul de afaceri este calitatea legislatiei si a eticii in afaceri - predictibilitatea, functionalitatea, "caracterul prietenos" (in Romania este necorespunzator)
4. Initiative ale UE obligatorii pentru tarile membre:
nota de impact economic si social;
testul IMM-urilor / SBA.
5. Actiuni ale CNIPMMR:
Determinarea impactului alocarii pentru start-upuri a sumei de 100 milioane euro anual;
Determinarea impactului pentru impozitul de 3% si 1.5% (>7.5% diminuare a numarului de societati comerciale), CNIPMMR transmitandu-l Ministerului Economiei;
Codul de conduita al intreprinzatorului 2004 / difuzat in sistemul CNIPMMR;
Seminarii axate pe etica si responsabilitate sociala organizate in perioada 2000 - 2012.
6. Propuneri formulate de CNIPMMR:
Fiecare minister sa isi constituie o echipa de specialisti care sa realizeze analize de impact si testul IMM-urilor pentru fiecare initiativa legislativa si masura adoptata;
Constituirea la nivelul CES a unei echipe de specialisti pentru evaluare;
Evaluari selective ale impactului la cele mai importante legi la un an dupa implementare;
Respectarea legii privind procedurile de elaborare ale acestora si perioadele impuse de Codul Fiscal pentru modificarea acestuia;
Implicarea partenerilor sociali in aceste analize si valorificarea propunerilor acestora - dialog social calitativ;
Asistenta tehnica pentru implementarea programelor cu finantare europeana de la fiecare minister economic sa fie utilizata si pentru fundamentari si note de impact, precum si pentru proiectele majore.
Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR