Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Studiu de caz: Regimul fiscal in cazul activitatilor independente din strainatate

activitati independentestrainatateCodul fiscalLegea 76/2002Legea 263/2010

Valabil la 18.08.2011

Sunt foarte multe situatiile in care persoane rezidente in Romania obtin venituri de pe urma unor activitati independente din strainatate. Se poate lua ca exemplu situatia unei persoane care continua sa ramana angajat al unei firme din alta tara chiar si dupa ce se intoarce in Romania. Astfel, atat angajatul in cauza, cat si societatea angajatoare vor trebui sa stie care sunt implicatiile fiscale (taxele si contributiile salariale) si care sunt obligatiile de raportare catre statul roman pentru ambele parti.

In cazul in care persoana fizica romana nu este detasata in Romania, precum si in situatia in care firma straina nu desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, se considera ca intre cele doua se pot stabili raporturi de munca independenta. Potrivit art. 90 alin. (2) din acelasi Codul fiscal, veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.

Persoana fizica are obligatia sa declare veniturile realizate din strainatate completand formularul 201 - Declaratie privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate, pana la data de 15 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere. Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

Impozitarea veniturilor obtinute din strainatate se efectueaza in functie de natura acestora conform regulilor proprii stabilite de Codul fiscal. Daca pentru aceste venituri  persoana fizica este supusa impozitului pe venit si in Romania si in cealalta tara, aceasta va avea dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate, in conditiile prevazute de art. 91 din Codul fiscal. Potrivit acestuia, creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain in care s-a platit impozitul;
- impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit in mod direct de persoana fizica sau de reprezentantul sau legal ori prin retinere la sursa de catre platitorul venitului. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv;
- venitul pentru care se acorda credit fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevazute la art. 41.

Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului impozabil din strainatate. Indiferent daca obtine sau nu si alte venituri, persoana fizica are obligatia declararii si achitarii contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate. Modul de declarare al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice autorizate este reglementat de Ordinul CNAS 617/2007. Potrivit acestuia, persoana fizica autorizata trebuie sa depuna "Declaratie privind obligatiile de constituire si plata la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate datorate de alte persoane decat cele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca". Aceasta declaratie se depune anual la casa de asigurari sociale de sanatate aleasa in mod liber, pana la primul termen de plata, pentru anul fiscal in curs. Modelul declaratiei este redat in Anexa Nr. 51 la acest ordin.

Ghid practic de salarizare
Ghid practic de salarizare

Vezi detalii aici

Cartea Verde a Legislatiei Muncii
Cartea Verde a Legislatiei Muncii

Vezi detalii aici

Totul despre Pontaj si Programul de lucru
Totul despre Pontaj si Programul de lucru

Vezi detalii aici




Persoana fizica este obligata sa declare un nivel minim de venituri asigurate de 35% din castigul salarial mediu brut si maxim de 5 ori valoarea acestuia si sa achite contributia de asigurari sociale la nivelul cotei integrale corespunzatoare conditiilor de munca  conform art. 31 si art. 36 din Legea 263/2010.

La sistemul asigurarilor pentru somaj, persoana fizica care obtine venituri din contracte de comision (activitati independente) se poate asigura optional, conform art. 20 din Legea 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Firma straina nu are obligatii de plata si declarative cu privire la impozitul pe venit si contributiile datorate pentru veniturile din activitati independente datorate de persoana fizica.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!


Data aparitiei: 17 August 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Studiu de caz: Regimul fiscal in cazul activitatilor independente din strainatate Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Transformare Pensie Anticipata PartialaIntrebare: Buna seara! Eu fiind pensionara anticipat partiala cu diminuare de 12% si avand inca 2 ani pana la pensia pentru limita de varsta,pot face ceva ( sa platesc anticipat pentru cei 2 ani de exemplu) pentru a-mi primi pensia intreaga, fara diminuarea de 12% ? Multumesc.
 

Raspuns: Nu exista nicio alta posibilitate.Pensia anticipata partiala se va trasforma din oficiu in pensie la... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“(OUG 82) Negocierea Salariilor in 2018 - ce este OBLIGATORIU si ce NU?”
exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

NEGOCIEREA SALARIILOR - ce este OBLIGATORIU si ce NU?

 
Descarca GRATUIT raportul special
(OUG 82) Negocierea Salariilor in 2018 - ce este OBLIGATORIU si ce NU?
 
Toate modificarile sunt explicate detaliat in raportul
 
"(OUG 82) Negocierea Salariilor - Sfaturi practice, Sanctiuni de evitat"

 

 


 
xx
(OUG 82) Negocierea Salariilor in 2018 - ce este OBLIGATORIU si ce NU?
Atentie la modificare prin OUG 82! Este OBLIGATORIE negocierea salariilor. Cititi sfaturile expertilor: Exemple concrete, Sanctiuni de evitat

Descarcati gratuit Raportul Special

"(OUG 82) Negocierea Salariilor in 2018 - ce este OBLIGATORIU si ce NU?"

Da, vreau sa primesc newsletterul Legislatia Muncii