"Un salariat care indeplineste cerintele de acordare a concediului pentru cresterea copilului va depune cerere pentru luna tatalui incepand cu 01.11.2023. Pe ce perioada se poate acorda CCC pentru tata si ce documente trebuie intocmite."
Raspunsul specialistilor:
Conform art. 11 din OUG 111/2010 cu modificarile si completarile ulterioare:
Art. 11
(1) Daca ambii parinti dintre persoanele prevazute la art. 8 alin. (1) indeplinesc cerintele de acordare a concediului pentru cresterea copilului, prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, acesta se acorda astfel incat:
Atentie, s-a modificat legislatia privind concediile! S-au introdus prevederi noi privind concediul medical, concediul de maternitate si concediul de acomodare!
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu, detalii AICI >>>
a) cel putin 2 luni de concediu pentru cresterea copilului sa se efectueze de parintele care nu a solicitat initial acordarea acestui drept;
b) in situatia in care parintele prevazut la lit. a) nu solicita acordarea concediului pentru cresterea copilului pentru cel putin 2 luni, desi indeplineste cerintele prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, celalalt parinte nu poate beneficia de dreptul la concediu in locul acestuia.
La art. 4^1 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 111/2010 se reglementeaza astfel:
Art. 41
(1) In aplicarea prevederilor art. 11 alin. (1) din ordonanta de urgenta, cealalta persoana indreptatita prevazuta la art. 8 alin. (1) din ordonanta de urgenta care nu a solicitat dreptul la indemnizatie poate solicita acest drept, daca indeplineste conditiile de acordare, oricand pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap. Daca dreptul propriu la concediu si indemnizatie nu se solicita de catre celalalt parinte, pe aceasta perioada primul parinte nu poate beneficia de concediul si, respectiv, de indemnizatia pentru cresterea copilului.
Conform art. 19^1 din OUG 111/2010 cu modificarile si completarile ulterioare:
Art. 191
(1) In vederea solicitarii concediului pentru cresterea copilului, persoanele prevazute la art. 8 alin. (1) si (2) au obligatia sa anunte angajatorul, cu cel putin 10 zile inainte de finalizarea concediului de maternitate sau, dupa caz, inainte de data estimata de incepere a concediului pentru cresterea copilului, de intentia de a-si exercita dreptul la concediul pentru cresterea copilului prin depunerea unei cereri in format letric sau electronic, in care sa precizeze perioada preconizata a concediului pentru cresterea copilului.
(2) In cazul in care persoana indreptatita nu precizeaza in cererea de acordare a concediului perioada preconizata, angajatorul aproba cererea pentru perioada maxima a concediului pentru cresterea copilului, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1), adica pana la implinirea copilului a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap.
Astfel, daca mama indeplineste conditiile, tatal beneficiaza de concediu crestere copil pentru minimum 2 luni, daca mama nu indeplineste conditiile pentru a beneficia de CCC, tatal poate solicita concediu pana la implinirea copilului a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap.
Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (1) din OUG nr. 111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare venituri supuse impozitului, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara.
Drepturile prevazute si acordate conform OUG nr. 111/2010, reprezentand indemnizatie sau stimulent de insertie, se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de:
a) copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de catre persoana care primeste documentele;
b) actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul, pentru situatiile prevazute la art. 8 alin. (2);
c) actele doveditoare care sa ateste indeplinirea perioadelor prevazute de art. 2;
d) dovada privind veniturile realizate, eliberata de angajator/platitorul de venit sau de organele fiscale competente, ori declaratia fiscala, prevazuta de lege, pentru categoriile de venituri prevazute la art. 3, pentru care Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central;
e) dovada privind suspendarea activitatii pentru perioada in care se solicita concediul pentru cresterea copilului;
f) orice alte documente care sa ateste indeplinirea conditiilor de eligibilitate.
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu, detalii AICI >>> Se observa astfel ca, la dosarul pentru solicitarea drepturilor prevazute de OUG nr. 111/2010 printre alte documente trebuie sa existe depusa dovada privind suspendarea activitatii pentru perioada in care se solicita concediul pentru cresterea copilului si nu dovada incetarii raporturilor de munca sau a activitatii.
In mod detaliat, art. 6 alin.(1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 111/2010, aprobate prin HG nr. 52/2011, cu modificarile si compeltarile ulterioare, stabileste ca drepturile reprezentand indemnizatiile prevazute la art. 2 alin. (1), art. 11, art. 31 alin. (1) si art. 32 alin. (1) lit. c) si d), alin. (2) si alin. (5) din ordonanta de urgenta se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului/ certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor pentru care se solicita dreptul ori livretul de familie si, dupa caz, de actele doveditoare prevazute la alin. (4)-(7), care sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute de ordonanta de urgenta. Actele se depun in copie ce va fi confruntata cu originalul la depunerea acestora.
Actele doveditoare prevazute la alin. (4)-(7) ale art. 6 din Normele metodologie se depun in copie ce va fi confruntata cu originalul la depunerea acestora si sunt, dupa caz, urmatoarele:
I. Actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul
- hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei, potrivit legii;
- hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei, potrivit legii;
- hotararea judecatoreasca sau, dupa caz, hotararea comisiei pentru protectia copilului pentru masura plasamentului, potrivit legii;
- decizia directorului general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca pentru masura plasamentului in regim de urgenta, potrivit legii;
- hotararea judecatoreasca de instituire a tutelei sau, dupa caz, dispozitia autoritatii tutelare, potrivit legii;
- actul doveditor care atesta calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplina de exercitiu al drepturilor civile, indreptatita sa beneficieze de indemnizatie pentru cresterea copilului, respectiv parinte, tutore, curator, alta persoana desemnata reprezentant legal prin decizia directorului general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, prin hotarare judecatoreasca.
II. Actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum si nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente, sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) dovada eliberata de angajator sau de entitatile asimilate angajatorului, care au calitatea de platitori de venituri supuse impozitului, ori, dupa caz de autoritatile fiscale din care sa rezulte ca persoana indreptatita a realizat timp de 12 luni in ultimii 2 ani anterior nasterii copilului venituri din salarii si asimilate salariilor sau de autoritatea competenta, in caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciara a angajatorului;
b) dovada privind veniturile realizate in anii fiscali anteriori celui in care s-a nascut copilul, corespunzatori perioadei prevazute la art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta, sau, dupa caz, dovada privind veniturile realizate, eliberata de angajator/platitorul de venit sau de organele fiscale competente si/sau declaratia fiscala, prevazuta de lege, pentru categoriile de venituri prevazute la art. 3 din ordonanta de urgenta, pentru care Codul fiscal nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central;
b1) registrul jurnal de incasari si plati, in cazul veniturilor din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
c) dovada eliberata de organele competente, in cazul persoanelor care realizeaza venituri profesionale neimpozabile;
d) dovada eliberata de organele competente, in cazul asociatilor unici, privind veniturile realizate de acestia;
e) adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de maternitate, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, de angajator sau, dupa caz, de casa de asigurari de sanatate ori de agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca. Pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatie de maternitate in baza unor statute speciale se solicita adeverinta eliberata de casele autonome de asigurari;
f) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte data de la care solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului;
g) copia contractului de munca sau, dupa caz, dovada eliberata de angajatori ori de autoritatile competente straine sau romane, tradusa de un traducator autorizat, care sa ateste perioadele in care au fost realizate activitati profesionale si care sunt totalizate conform prevederilor Regulamentului si ale Regulamentului de aplicare, precum si adeverinta de venit, eliberata de angajator sau alte institutii competente, tradusa de traducator autorizat, care sa ateste veniturile aferente acestor activitati, inclusiv cele provenite din perioadele asimilate activitatii potrivit art. 4 alin. (7);
h) dovada eliberata de organul fiscal competent din statul care aplica Regulamentul si Regulamentul de aplicare, tradusa de un traducator autorizat, pentru persoanele care realizeaza activitati independente in aceste state.
III. Actele doveditoare privind atestarea situatiilor prevazute la art. 2 alin. (5) din ordonanta de urgenta si, dupa caz, nivelul venitului lunar aferent acestor perioade, certificate pentru conformitate de autoritatile competente, sunt urmatoarele:
a) dovada eliberata de institutia care a trimis persoana in misiune permanenta in strainatate, pentru situatiile prevazute la lit. k) si x);
b) dovada eliberata de agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca, pentru situatiile prevazute la lit. a), b), c), t);
c) dovada eliberata de casele teritoriale de pensii, pentru situatia prevazuta la lit. d) si e);
d) dovada eliberata de angajator pentru situatiile prevazute la lit. c), d), f), i), j), u), precum si in cazul indemnizatiei acordate in baza art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, pentru situatia prevazuta la lit. y);
e) dovada eliberata de casa de asigurari de sanatate, pentru situatia prevazuta la lit. c);
f) adeverinta eliberata de institutia de invatamant, care sa ateste frecventarea cursurilor fara intrerupere, pana la data solicitarii acesteia, pentru situatiile prevazute la lit. m)-s);
g) diploma de absolvire, foaia matricola sau adeverinta eliberata de institutia de invatamant superior, pentru situatiile prevazute la lit. t) si v);
h) livretul militar, certificatul sau orice alta dovada eliberata, dupa caz, de centrul militar in a carui raza teritoriala domiciliaza persoana indreptatita sau de structurile militare ale institutiilor din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, in care sunt precizate cu exactitate perioadele si natura situatiei respective, pentru situatia prevazuta la lit. l).
i) dovada privind calitatea de elev, student sau masterand la o unitate de invatamant, recunoscuta pe teritoriul statului respectiv, eliberata de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, ori de catre institutiile de invatamant abilitate pentru recunoasterea studiilor ori a perioadelor de studii efectuate in strainatate, in baza procedurilor legale in vigoare, pentru situatia prevazuta la lit. m).”
Un raspuns oferit in octombrie 2023 de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.