CCC pentru tata cand mama NU indeplineste conditiile - ce acte sunt necesare?

Isabela Alexe
Isabela Alexe
16 Ianuarie 2024
16 Ianuarie 2024
Isabela Alexe
Isabela Alexe
ccc pentru tataconcediu crestere copil pentru tata conditii
CCC pentru tata cand mama NU indeplineste conditiile - ce acte sunt necesare?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"La o societate care este din domeniul constructiilor si aplica facilitati pentru salariati, un salariat cu vechime de 2 ani si fara intreruperi doreste sa intre in concediu de crestere copil. Sotia a nascut pe 23.12.2023 si nu este angajata. In ce conditii si de la ce data poate acest salariat sa intre in CCC. Ce acte sunt necesare? Adeverinta solicitata de autoritatea care va acorda indemnizatia de crestere copil cum trebuie completata avand in vedere ca salariatul nu a avut CM pentru maternitate? Orice alte informatii pentru aceasta speta sunt binevenite."
 
Raspunsul specialistilor: 
 
In cazul in care mama nu indeplineste conditiile pentru a beneficia de concediu de maternitate, tatal copilului poate solicita concediu crestere copil inca de la nastere copilului.
 
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu, DETALII AICI >>>
 
Totodata, daca mama nu indeplineste conditiile pentru a beneficia de concediu crestere copil, durata concediului nu se mai diminueaza si parintele care indeplineste conditiile beneficiaza de concediu crestere copil pentru intreaga perioada de la nasterea copilului si pana cand acesta implineste varsta de 2 ani.
 

Concediu crestere copil pentru tata

 
Contractul individual de munca se suspenda la cererea salariatului. Astfel la cererea salariatului angajatorul suspenda contractul de munca pana in ziua in care copilul implineste varsta de 2 ani, respectiv pana la data de 23.12.2025.
 
Conform art. 15 din OUG111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor:
 
Art. 15
(1) Drepturile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta reprezentand indemnizatii si stimulent de insertie se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza, conform legii, concediul de maternitate, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data;
b) incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei aferente;
c) incepand cu data adoptiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau incredintarii, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-au aprobat ori, dupa caz, s-au instituit masurile de protectie a copilului;
c^1) incepand cu ziua urmatoare celei in care persoana indreptatita realizeaza venituri supuse impozitului pe venit de natura celor prevazute la art. 3 alin. (1), daca cererea este depusa in termen de 30 de zile lucratoare de la aceasta data;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situatii, inclusiv pentru cazul in care cererea a fost depusa peste termenele prevazute la lit. a)-c^1).
 
Totodata art. 23 din Normele metodologice de aplicare a OUG 111/2010:
 
Art. 23
(1) Dreptul reprezentand indemnizatia pentru cresterea copilului se cuvine dupa cum urmeaza:
 
a) incepand cu ziua urmatoare celei in care inceteaza, conform legii, concediul de maternitate, dar nu mai devreme de a 43-a zi de la data nasterii copilului, indiferent de persoana indreptatita care solicita dreptul, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data;
b) incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei aferente;
c) incepand cu data adoptiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau incredintarii, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-au aprobat ori, dupa caz, s-au instituit masurile de protectie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situatii, inclusiv pentru cazul in care cererea a fost depusa peste termenele prevazute la lit. a), b) si c);
e) incepand cu ziua urmatoare celei in care beneficiarul stimulentului de insertie nu mai realizeaza venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, si solicita revenirea in concediul pentru cresterea copilului, daca cererea este depusa in termen de 30 de zile de la aceasta data.
(2) Indemnizatia pentru cresterea copilului se acorda de la datele prevazute la alin. (1) lit. a)- d), dar nu mai devreme de data la care s-a aprobat concediul pentru cresterea copilului ori a incetat realizarea de venituri supuse impozitului.
Prin urmare, suspendarea contractului pentru concediu crestere copil in cazul in care mama nu beneficiaza de concediu de maternitate se poate efectua cel mai devreme la 10 zile de la data nasterii copilului.
 
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu, DETALII AICI >>>
 

Solicitarea concediului de crestere copil pentru tata

 
Conform art. 19^1 din OUG 111/2010 cu modificarile si completarile ulterioare:
 
Art. 19^1
(1) In vederea solicitarii concediului pentru cresterea copilului, persoanele prevazute la art. 8 alin. (1) si (2) au obligatia sa anunte angajatorul, cu cel putin 10 zile inainte de finalizarea concediului de maternitate sau, dupa caz, inainte de data estimata de incepere a concediului pentru cresterea copilului, de intentia de a-si exercita dreptul la concediul pentru cresterea copilului prin depunerea unei cereri in format letric sau electronic, in care sa precizeze perioada preconizata a concediului pentru cresterea copilului.
(2) In cazul in care persoana indreptatita nu precizeaza in cererea de acordare a concediului perioada preconizata, angajatorul aproba cererea pentru perioada maxima a concediului pentru cresterea copilului, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1), adica pana la implinirea copilului a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap.
 
Astfel, daca mama nu indeplineste conditiile pentru a beneficia de CCC, tatal poate solicita concediu pana la implinirea copilului a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, oricand cu obligatia de a anunta angajatorul, cu cel putin 10 zile inainte de intentia de a-si exercita dreptul la concediul pentru cresterea copilului prin depunerea unei cereri.
 
Contractul de munca se suspenda anterior intrarii salariatului in concediu crestere copil.
 
De exemplu, pentru ca salariatul sa beneficieze de concediu crestere copil incepand cu data de 25 ianuarie 2024, contractul trebuia suspendat cel tarziu la data de 23 ianuarie 2024 (24 este zi de sarbatoare legala).
 
Totodata, salariatul poate solicita concediu paternal de 10 zile lucratoare + 5 zile in cazul salariatului care a obtinut atestatul de puericultura.
 
2. Drepturile prevazute si acordate conform OUG nr. 111/2010, reprezentand indemnizatie sau stimulent de insertie, se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de:
a) copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului de nastere al copilului pentru care se solicita dreptul ori, dupa caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul de catre persoana care primeste documentele;
b) actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul, pentru situatiile prevazute la art. 8 alin. (2);
c) actele doveditoare care sa ateste indeplinirea perioadelor prevazute de art. 2;
d) dovada privind veniturile realizate, eliberata de angajator/platitorul de venit sau de organele fiscale competente, ori declaratia fiscala, prevazuta de lege, pentru categoriile de venituri prevazute la art. 3, pentru care Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central;
e) dovada privind suspendarea activitatii pentru perioada in care se solicita concediul pentru cresterea copilului;
f) orice alte documente care sa ateste indeplinirea conditiilor de eligibilitate.
 
Se observa astfel ca, la dosarul pentru solicitarea drepturilor prevazute de OUG nr. 111/2010 printre alte documente trebuie sa existe depusa dovada privind suspendarea activitatii pentru perioada in care se solicita concediul pentru cresterea copilului.
 
In mod detaliat, art. 6 alin.(1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 111/2010, aprobate prin HG nr. 52/2011, cu modificarile si compeltarile ulterioare, stabileste ca drepturile reprezentand indemnizatiile prevazute la art. 2 alin. (1), art. 11, art. 31 alin. (1) si art. 32 alin. (1) lit. c) si d), alin. (2) si alin. (5) din ordonanta de urgenta se acorda pe baza de cerere, insotita in mod obligatoriu de copia actului de identitate al solicitantului si a certificatului/ certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor pentru care se solicita dreptul ori livretul de familie si, dupa caz, de actele doveditoare prevazute la alin. (4)-(7), care sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute de ordonanta de urgenta. Actele se depun in copie ce va fi confruntata cu originalul la depunerea acestora.
 

Acte necesare concediu crestere copil 

 
Actele doveditoare prevazute la alin. (4)-(7) ale art. 6 din Normele metodologie se depun in copie ce va fi confruntata cu originalul la depunerea acestora si sunt, dupa caz, urmatoarele:
 
I. Actele doveditoare privind calitatea solicitantului si relatia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicita dreptul
- hotararea judecatoreasca de incredintare in vederea adoptiei, potrivit legii;
- hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei, potrivit legii;
- hotararea judecatoreasca sau, dupa caz, hotararea comisiei pentru protectia copilului pentru masura plasamentului, potrivit legii;
- decizia directorului general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca pentru masura plasamentului in regim de urgenta, potrivit legii;
- hotararea judecatoreasca de instituire a tutelei sau, dupa caz, dispozitia autoritatii tutelare, potrivit legii;
- actul doveditor care atesta calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplina de exercitiu al drepturilor civile, indreptatita sa beneficieze de indemnizatie pentru cresterea copilului, respectiv parinte, tutore, curator, alta persoana desemnata reprezentant legal prin decizia directorului general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, prin hotarare judecatoreasca.
 
II. Actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum si nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente, sunt, dupa caz, urmatoarele:
 
a) dovada eliberata de angajator sau de entitatile asimilate angajatorului, care au calitatea de platitori de venituri supuse impozitului, ori, dupa caz de autoritatile fiscale din care sa rezulte ca persoana indreptatita a realizat timp de 12 luni in ultimii 2 ani anterior nasterii copilului venituri din salarii si asimilate salariilor sau de autoritatea competenta, in caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciara a angajatorului;
b) dovada privind veniturile realizate in anii fiscali anteriori celui in care s-a nascut copilul, corespunzatori perioadei prevazute la art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta, sau, dupa caz, dovada privind veniturile realizate, eliberata de angajator/platitorul de venit sau de organele fiscale competente si/sau declaratia fiscala, prevazuta de lege, pentru categoriile de venituri prevazute la art. 3 din ordonanta de urgenta, pentru care Codul fiscal nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central;
b1) registrul jurnal de incasari si plati, in cazul veniturilor din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
c) dovada eliberata de organele competente, in cazul persoanelor care realizeaza venituri profesionale neimpozabile;
d) dovada eliberata de organele competente, in cazul asociatilor unici, privind veniturile realizate de acestia;
e) adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de maternitate, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, de angajator sau, dupa caz, de casa de asigurari de sanatate ori de agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca. Pentru persoanele care beneficiaza de indemnizatie de maternitate in baza unor statute speciale se solicita adeverinta eliberata de casele autonome de asigurari;
f) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte data de la care solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului;
g) copia contractului de munca sau, dupa caz, dovada eliberata de angajatori ori de autoritatile competente straine sau romane, tradusa de un traducator autorizat, care sa ateste perioadele in care au fost realizate activitati profesionale si care sunt totalizate conform prevederilor Regulamentului si ale Regulamentului de aplicare, precum si adeverinta de venit, eliberata de angajator sau alte institutii competente, tradusa de traducator autorizat, care sa ateste veniturile aferente acestor activitati, inclusiv cele provenite din perioadele asimilate activitatii potrivit art. 4 alin. (7);
h) dovada eliberata de organul fiscal competent din statul care aplica Regulamentul si Regulamentul de aplicare, tradusa de un traducator autorizat, pentru persoanele care realizeaza activitati independente in aceste state.
 
III. Actele doveditoare privind atestarea situatiilor prevazute la art. 2 alin. (5) din ordonanta de urgenta si, dupa caz, nivelul venitului lunar aferent acestor perioade, certificate pentru conformitate de autoritatile competente, sunt urmatoarele:
 
a) dovada eliberata de institutia care a trimis persoana in misiune permanenta in strainatate, pentru situatiile prevazute la lit. k) si x);
b) dovada eliberata de agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca, pentru situatiile prevazute la lit. a), b), c), t);
c) dovada eliberata de casele teritoriale de pensii, pentru situatia prevazuta la lit. d) si e);
d) dovada eliberata de angajator pentru situatiile prevazute la lit. c), d), f), i), j), u), precum si in cazul indemnizatiei acordate in baza art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, pentru situatia prevazuta la lit. y);
e) dovada eliberata de casa de asigurari de sanatate, pentru situatia prevazuta la lit. c);
f) adeverinta eliberata de institutia de invatamant, care sa ateste frecventarea cursurilor fara intrerupere, pana la data solicitarii acesteia, pentru situatiile prevazute la lit. m)-s);
g) diploma de absolvire, foaia matricola sau adeverinta eliberata de institutia de invatamant superior, pentru situatiile prevazute la lit. t) si v);
h) livretul militar, certificatul sau orice alta dovada eliberata, dupa caz, de centrul militar in a carui raza teritoriala domiciliaza persoana indreptatita sau de structurile militare ale institutiilor din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, in care sunt precizate cu exactitate perioadele si natura situatiei respective, pentru situatia prevazuta la lit. l).
i) dovada privind calitatea de elev, student sau masterand la o unitate de invatamant, recunoscuta pe teritoriul statului respectiv, eliberata de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii, prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, ori de catre institutiile de invatamant abilitate pentru recunoasterea studiilor ori a perioadelor de studii efectuate in strainatate, in baza procedurilor legale in vigoare, pentru situatia prevazuta la lit. m).”
 
3. Cu privire la completarea adeverintei necesara pentru solicitarea indemnizatiei pentru concediu crestere copil, conform art. 2 alin. (1) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia pentru crestere copil, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare venituri supuse impozitului, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara.
 
Asadar, intra in baza de calcul a indemnizatiei pentru concediu crestere copil numai veniturile impozabile, supuse impozitului pe venit incepand cu luna nasterii copilului ca fiind luna 1 din ultimele 24 de luni anterior datei nasterii copilului (anexa nr. 2 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 111/2010).
 
Conform art. 21 alin. (3) din HG 52/2011, pentru luna in care s-a nascut copilul se ia in calcul venitul cuvenit in luna respectiva, cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (6) din OUG 111/2010.
 
Conform art. 3 alin. (6) din OUG 111/2010:
 
(6) Pentru luna nasterii copilului se iau in calcul veniturile cuvenite pentru acea luna, respectiv venitul pe care l-ar fi primit persoana daca ar fi lucrat in toata luna sau cumulul dintre venitul aferent zilelor lucrate cu indemnizatia de maternitate.
 
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu, DETALII AICI >>>
 
Cum concediul de maternitate este un concediu de care beneficiaza numai mama, in cazul in care salariatul tata solicita concediul pentru crestere copil se aplica teza i din art. 3 alin. (6) respectiv: pentru luna nasterii copilului se iau in calcul veniturile cuvenite pentru acea luna, respectiv venitul pe care l-ar fi primit persoana daca ar fi lucrat in toata luna.
 
Un raspuns oferit in ianuarie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ati modificat Regulamentul Intern conform noutatilor legislative?


Hotararea Guvernului 970 a  MODIFICAT Regulamentul Intern!

Scapati ACUM de stresul intocmirii Regulamentului Intern!

In lucrarea Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz gasiti modificarile din lege si MODELELE Editabile!

Vezi AICI 10 modele gata redactate de Regulament Intern >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]