Ce putem face daca angajatul nu isi ridica salariul? Statul de plata
Plata salariului se poate efectua:
- in numerar - fiind metoda cea mai folosita
- de la casieria angajatorului.
Incasarea salariului este probata prin semnatura salariatului pe statul de plata sau a altui document care atesta efectuarea platii catre salariat.
- prin virament in contul bancar al salariatului.
Pentru utilizarea acestui mod de plata este necesara includerea expresa a acestei posibilitati in contractul colectiv de munca.
Daca ridicarea de la casieria unitatii este modalitatea de plata a salariilor angajatilor dvs., atunci notificati in scris salariatul (cu semnatura de primire) sa vina sa isi ridice drepturile salariale.
Aceasta notificare va constitui dovada bunei-credinte a dvs. in raporturile cu salariatul si nu veti putea fi tras la raspundere in eventualitatea unui proces declansat de catre salariat pentru pagube pentru retinerea drepturilor salariale ale acestuia.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Din punct de vedere contabil aveti in vedere reglementarea privind statul de salarii din Anexa nr. 2 - Normele specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabil aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.
Astfel, STATUL DE SALARII (Cod 14-5-1/a, Cod 14-5-1/b, Cod 14-5-1/c si Cod 14-5-1/k):
1. Serveste ca:
- document pentru calculul drepturilor banesti cuvenite salariatilor, precum si al contributiilor si al altor sume datorate;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
Se intocmeste intr-un exemplar sau in doua exemplare, dupa caz, lunar, pe sectii, ateliere, servicii etc., pe baza documentelor de evidenta a timpului lucrat efectiv, a documentelor de centralizare a salariilor individuale pentru muncitorii salarizati in acord etc., a evidentei si a documentelor privind retinerile legale, a listelor de avans chenzinal, concediilor de odihna, certificatelor medicale.
2. Se semneaza, pentru confirmarea exactitatii calculelor, de catre persoana care determina salariul cuvenit si intocmeste statul de salarii.
Coloanele libere din partea de retineri a statelor de salarii urmeaza a fi completate cu alte feluri de retineri legale decat cele nominalizate in formular.
Pentru centralizarea la nivelul unitatii a salariilor si a elementelor componente ale acestora, inclusiv a retinerilor, se pot utiliza aceleasi formulare de state de salarii. Platile facute in cursul lunii, cum sunt: avansul chenzinal, lichidarile, indemnizatiile de concediu etc. se includ in statele de salarii, pentru a cuprinde astfel intreaga suma a salariilor calculate si toate retinerile legale din perioada de decontare respectiva.
3. Circula:
- la persoanele autorizate sa exercite controlul financiar preventiv si sa aprobe plata (exemplarul 1);
- la casieria unitatii pentru efectuarea platii sumelor cuvenite (exemplarul 1), dupa caz;
- la compartimentul financiar-contabil, pentru inregistrarea in contabilitate (exemplarul 1);
- la compartimentul care a intocmit statele de salarii (exemplarul 2), care va servi la acordarea vizei atunci cand se solicita plata salariilor neridicate, dupa caz.
4. Se arhiveaza:
- la compartimentul financiar-contabil, separat de celelalte acte justificative de plati (exemplarul 1);
- la compartimentul care a intocmit statele de salarii (exemplarul 2), dupa caz.
5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:
- denumirea unitatii, sectiei, serviciului etc.;
- denumirea formularului; intocmit pentru luna, anul;
- numele si prenumele; venitul brut; contributia individuala de asigurari sociale; contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj; contributia pentru asigurari sociale de sanatate; cheltuieli profesionale; venitul net; deducere personala de baza; deduceri suplimentare; venitul baza de calcul; impozitul calculat si retinut; salariul net;
- semnaturi: conducatorul unitatii, conducatorul compartimentului financiar-contabil, persoana care il intocmeste.
Drepturile salariale neridicate se inregistreaza in contul 426 "Drepturi de personal neridicate".
In Cap. VII - Functiunea conturilor din Reglementarea contabila din 29 octombrie 2009 conforma cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3055/2009, se fac urmatoarele precizari despre Contul 426 "Drepturi de personal neridicate":
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta drepturilor de personal neridicate in termenul legal. Contul 426 "Drepturi de personal neridicate" este un cont de pasiv.
In creditul contului 426 "Drepturi de personal neridicate" se inregistreaza:
- sumele datorate personalului, reprezentand salarii, sporuri, adaosuri, ajutoare de boala, prime si alte drepturi, neridicate in termen (421, 423, 424).
In debitul contului 426 "Drepturi de personal neridicate" se inregistreaza:
- sumele achitate personalului (512, 531); - drepturile de personal neridicate, prescrise potrivit legii (758).
Soldul contului reprezinta drepturi de personal neridicate. Exista posibilitatea sa depuneti in banca aceste drepturi salariale neridicate in contul deschis pe numele creditorului, in speta salariatul, si sa il notificati despre aceasta in conformitate cu dispozitiile art. 1114 si urm. din Codul civil, “Despre ofertele de plata si despre consemnatiuni”.