Medicul specialist de medicina a muncii este principalul consilier al angajatorului si al reprezentantilor angajatilor in probleme de promovare a sanatatii in munca si in imbunatatirea mediului de munca din punctul de vedere al sanatatii in munca.
El are, in principal, urmatoarele atributii
Organizeaza supravegherea starii de sanatate a angajatilor, concordant cu particularitatile expunerii la factorii de risc. In acest scop, medicul de medicina a muncii:
- participa la evaluarea riscurilor privind bolile profesionale si bolile legate de profesie;
- viziteaza locurile de munca pe care le are in supraveghere.
Identifica factorii de risc si participa la actiunile de evaluare a acestora prin urmatoarele actiuni principale:
- recomanda investigatiile adecvate necesare pentru a stabili diagnosticul bolilor profesionale si/sau al celor legate de profesie;
Legis Plus Legislatia Muncii
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
- stabileste diagnosticul bolilor profesionale si al celor legate de profesie;
- colaboreaza cu specialisti din alte domenii in stabilirea diagnosticului bolilor profesionale.
Supravegheaza sanatatea angajatilor pe baza prevederilor legale si a riscurilor profesionale pentru sanatatea angajatilor, respectand principiile de etica, astfel:
- efectueaza examinari medicale la incadrarea in munca, de adaptare, periodice, la reluarea muncii si la incetarea activitatii profesionale in
respectivul loc de munca;
- coordoneaza monitorizarea biologica a expunerii profesionale si a efectelor biologice consecutive expunerii, dupa o prealabila selectie a celor
mai adecvate teste, pe baza parametrilor de sensibilitate, specificitate si a valorii lor predictive;
- tine evidenta si supravegheaza bolile profesionale, bolile legate de profesie si supravegheaza bolile cronice in relatie cu munca;
- declara cazurile de boli profesionale, conform metodologiei aprobate de Ministerul Sanatatii;
- inregistreaza bolile legate de profesie, conform metodologiei elaborate de Ministerul Sanatatii;
- stabileste aptitudinea in munca, cu ocazia oricarei examinari medicale.
Organizeaza primul ajutor si tratamentul de urgenta si instruieste angajatii cu privire la aplicarea metodelor accesibile lor de prim ajutor si a procedurilor de urgenta, daca are competenta in acest sens.
Face recomandari privind:
- organizarea muncii,
- amenajarea ergonomica a locului de munca,
- utilizarea in conditii de securitate a substantelor folosite in procesul muncii,
- repartizarea sarcinilor de munca, tinand seama de capacitatea si aptitudinile angaja tilor de a le executa.
In cadrul comitetului de sanatate si securitate in munca, medicul de medicina a muncii participa la stabilirea programelor de sanatate la locul de munca, prin urmatoarele actiuni:
- consiliaza reprezentantii angajatorului si ai angajatilor asupra programelor de sanatate si securitate in munca;
- recomanda consultarea sistematica cu reprezentantii angajatilor in probleme de medicina si sociologie a muncii;
- consiliaza asupra modului de alegere si definire a programelor de sanatate, securitate si de mediu, care se vor realiza de catre angajator;
- coordoneaza discutiile privind sanatatea in munca astfel incat sa conduca la un acord de opinii intre angajator si reprezentantii angajatilor;
- consiliaza asupra mijloacelor de monitorizare si de evaluare a programelor de sanatate adaptate la locul de munca.
Evalueaza aptitudinea pentru munca in relatie cu starea de sanatate si promoveaza adaptarea muncii la posibilitatile angajatilor, asigurand:
- evaluarea handicapului in relatie cu munca;
- managementul clinic in procesul de recuperare a capacitatii de munca;
- aplicarea principiilor ergonomiei in procesul de reabilitare;
- colaborarea cu specialistul in psihologia muncii in vederea reabilitarii angajatilor cu probleme de sanatate mentala datorate unor factori aferenti
procesului muncii si relatiilor interumane de la locul de munca;
- masurile adecvate privind sanatatea si securitatea in munca a angajatilor cu probleme speciale legate de utilizarea de droguri si consumul de alcool;
- consilierea in probleme de reabilitare si reangajare;
- consilierea cu privire la mentinerea in munca a angajatilor varstnici si a celor cu disabilitati;
- promovarea capacitatii de munca, a sanatatii, indemanarii si antrenamentului in relatie cu cerintele muncii.
Consiliaza angajatorul asupra unei bune adaptari a muncii la posibilitatile angajatului in circumstantele speciale ale unor grupuri vulnerabile:
- femei gravide, mame in perioada de alaptare, adolescenti, varstnici si persoane cu handicap.
- intocmeste rapoarte cat mai precise si mai complete catre angajator, angajati si autoritatile competente, conform legii.
Asigura managementul serviciilor medicale de medicina a muncii, astfel:
- evalueaza prioritatile de actiune in domeniul sanatatii in munca;
- evalueaza calitatea serviciilor, promovand auditul cu privire la ingrijirile de sanatate in munca;
- pastreaza datele medicale ale serviciului sub stricta confidentialitate;
- concepe un program de instruire pentru personalul angajat in serviciile de medicina a muncii si de sanatate si securitate in munca.