Intrebare:
Care este modalitatea de a remunera un lector strain care vine in Romania pentru un seminar ÅŸi care sunt implicatiile fiscale?
Raspuns:
In masura in care activitatea are caracter intamplator sau ocazional, la baza raporturilor contractuale poate sta o conventie civila de prestari servicii.
Potrivit art.115 alin. (1) litera k) din Codul fiscal, veniturile din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international ÅŸi prestarile de servicii accesorii acestui transport, sunt venituri impozabile obtinute din Romania.
In baza art. 116 alin, (1) din Codul fiscal, impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine ÅŸi se plateÅŸte la bugetul de stat de catre platitorii de venituri.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
In cazul veniturilor din prestari servicii, cota de impozit este de 16% din venitul brut.
Daca lectorul este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de lector din Romania nu poate depaÅŸi cota de impozit prevazuta in conventie care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Daca lectorul este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de lector din Romania este cota mai favorabila prevazuta in legislatia interna, legislatia Uniunii Europene sau in conventiile de evitare a dublei impuneri.
Legislatia Uniunii Europene se aplica in relatia Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene sau ale Asociatiei Europene a Liberului Schimb.
Pentru aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri ÅŸi a legislatiei Uniunii Europene, lectorul nerezident are obligatia de a prezenta platitorului de venit, in momentul realizarii venitului, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta, precum ÅŸi, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene. Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, se aplica prevederile titlului V din Codul fiscal respectiv se aplica cota de impozit de 16% asupra venitului brut.
In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala ÅŸi, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene ÅŸi se face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie.
In acest sens, certificatul de rezidenta fiscala trebuie sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb pentru toata perioada in care s-au realizat veniturile din Romania. Calitatea de beneficiar in scopul aplicarii legislatiei Uniunii Europene va fi dovedita prin certificatul de rezidenta fiscala ÅŸi, dupa caz, declaratia pe propria raspundere a acestuia de indeplinire cumulativa a conditiilor referitoare la: perioada minima de detinere, conditia de participare minima in capitalul persoanei juridice romane, incadrarea in una dintre formele de organizare prevazute in titlul II sau titlul V, dupa caz, calitatea de contribuabil platitor de impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari. Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil ÅŸi in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.
In cazul in care s-au facut retineri de impozit ce depasesc cotele din conventiile de evitare a dublei impuneri, respectiv din legislatia Uniunii Europene, suma impozitului retinut in plus poate fi restituita la cererea beneficiarului de venit, respectiv a persoanei nerezidente.
Pentru restituirea impozitului retinut in plus din veniturile platite de un rezident roman persoanelor nerezidente, acestea depun o cerere de restituire a impozitului platit in plus la platitorul de venit rezident roman.
Cererea de restituire a impozitului va fi depusa de persoana nerezidenta in termenul legal de prescriptie, stabilit prin legislatia statului roman.
Restituirea impozitului retinut in plus fata de sarcina fiscala rezultata din aplicarea prevederilor conventiilor de evitare a dublei impuneri, respectiv a legislatiei Uniunii Europene coroborat cu legislatia interna, dupa caz, se efectueaza independent de situatia obligatiilor fiscale ale contribuabilului rezident roman, platitor al venitului catre nerezident, obligat potrivit legii sa faca stopajul la sursa.
Contributiile sociale nu se datoreaza de beneficiarii veniturilor care care nu au domiciliul sau reÅŸedinta in Romania.