Foarte important pentru Departamentul Resurse Umane este in acest moment sa reuseasca sa Evalueze in mod corect sustenabilitatea deciziilor de reducere a personalului.
In continuare va prezentam, pe scurt, un ghid de adoptare a masurilor anticriza ce urmaresc reducerea fortei de munca.
Va recomandam sa utilizati acest ghid atat in momentul adoptarii unor astfel decizii, cat si atunci cand doriti sa evaluati sustenabilitatea masurilor adoptate de compania dvs. pe parcursul crizei economice.
Cele 7 criterii care stau la baza reducerii personalului
O decizie eficienta de reducere a personalului firmei dvs. este de recomandat sa fie adoptata pe baza urmatoarelor tipuri de criterii:
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Criterii pentru reducerea personalului
A. Criterii principale – acestea sunt primele pe care trebuie sa le aveti in vedere in momentul in care va confruntati cu necesitatea adoptarii unor masuri de reducere a fortei de munca:
1. Competentele profesionale: pentru a mentine calitatea activitatilor firmei dvs., in conditiile reductiei la nivel cantitativ
2. Performantele profesionale curente si trecute: cu scopul mentinerii continuitatii activitatii firmei dupa disponibilizarea angajatilor in cauza
3. Rolul organizational: pentru a mentine functionabilitatea interna a firmei dvs.
Urmarirea celor trei criterii principale va va permite retentia in cadrul firmei a angajatilor-cheie si asigurarea unui grad adecvat de functionabilitate in interior.
Criterii pentru reducerea personalului
B. Criterii secundare – acest set de criterii sunt complementare primelor si va ajuta in continuarea procesului de selectie a persoanelor ce urmeaza a fi disponibilizate:
4. Nivelul de salarizare: preselectia realizata cu ajutorul setului de criterii principale trebuie continuata prin selectia pe baza nivelului de salarizare
Identificati acele resurse umane care presupun costuri operationale ridicate pentru firma dvs. si care nu reprezinta resurse-cheie pentru buna desfasurare a activitatii.
Criterii pentru reducerea personalului
5. Perioada pana la pensionare: in vederea elaborarii unor planuri de pensionare timpurie
6. Departamentul: pe perioada crizei, din cauza impactului acesteia asupra activitatii firmei, o serie de departamente,care in trecut detineau un rol important in functionabilitatea firmei, nu isi mai justifica acum existenta sau necesita o restructurare dramatica
7. Potrivirea culturala: angajamentul angajatilor dvs. fata de firma este esential in depasirea perioadei de criza. Gradul de potrivire culturala dintre angajat si organizatie constituie o premisa de baza in mentinerea unui angajament inalt pe durata crizei economice.