In managementul resurselor umane, obiectivele de performanta sunt considerate acele standarde care trebuie atinse de catre angajat cu prilejul desfasurarii sarcinilor de serviciu si care se aliniaza:
– pe de o parte cu obiectivele organizatiei;
– pe de alta parte cu obiectivele personale ale salariatului.
Managementul prin obiective, care mai este denumit management pe baza de rezultate, presupune din partea angajatorului:
– Identificarea obiectivelor
– Planificarea activitatii
– Controlul desfasurarii acesteia
– Evaluarea performantelor.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Fara a intra in problematica managementului prin obiective, observam ca implementarea acestuia era dificila in conditiile in care legislatia nu permitea efectiv, in raport cu salariatii, utilizarea parghiilor necesare planificarii. Acesta era de fapt principalul repros adus legislatiei muncii anterioare: faptul ca instrumentele contractuale erau insuficient de flexibile, iar managerii nu reuseau, cu deosebire in conditiile crizei economice, adaptarea raporturilor de munca incheiate la realitatea economica.
Intr-adevar, pana in mai 2011, acest concept apartinea exclusiv domeniului managementului resurselor umane, fara a avea implicatii juridice deosebite. Dar, prin completarea art. 40 alin. (1) lit. f) din Codul muncii, republicat, s-a prevazut ca angajatorului ii revine – intre altele – dreptul de a stabili obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora.
Aceasta prevedere a adus cu sine numeroase dificultati practice. Prima dintre acestea a vizat evaluarea salariatilor, despre care Codul muncii prevede, dupa modificare, ca ar urma sa fie realizata pe baza unor criterii stabilite in contractul colectiv de munca, precum si in regulamentul intern.
Problema 1
Legea se refera cand la criterii de evaluare, cand la obiective de performanta. Este acelasi lucru?
Raspuns
Nu. Codul muncii foloseste alternativ notiunea de “criterii de evaluare†si “obiective de performantaâ€. Totusi, aceste notiuni nu trebuie confundate.
Obiectivele de performanta se insereaza in contractul individual de munca, nu in regulamentul intern, si au caracter individual, fiind special adaptate unui anumit salariat si sarcinilor acestuia. In plus, nu exista obligativitatea stabilirii obiectivelor de performanta pentru toti salariatii, ci numai pentru aceia care prin natura postului ocupat prezinta un specific in raport cu activitatea firmei in ansamblu.
Problema 2
Tuturor salariatilor trebuie sa le stabilim obiective de performanta?
Raspuns
Nu. Obiectivele de performanta vor fi stabilite numai cu privire la acea categorie de salariati in cazul carora fisa postului permite includerea unor astfel de obiective. Spre exemplu, in cazul unui portar, sau al unui magaziner, sau al unui angajat al serviciului de protectie si paza, nu se obisnuieste inserarea de obiective de performanta.
Dimpotriva, in cazul unei persoane cu functie de conducere, sau al unui agent de vanzari etc. – obiectivele de performanta pot fi utile.
Asadar, obiectivele de performanta au urmatoarele caracteristici:
- au caracter individual. Ele sunt stabilite de catre angajator pentru fiecare salariat in parte, sau pentru o categorie restransa de salariati;
- in mod normal, ele nu se stabilesc prin Regulamentul intern (tocmai datorita faptului ca sunt orientate dupa salariat) ci se insereaza doar in contractul individual de munca;
- au caracter facultativ. Angajatorul are dreptul de a fixa obiectivele de performanta ale fiecarui salariat, nu si obligatia de a o face. De aceea, cand se refera la elementele obligatiei de informare, cuprinse in art. 17 alin. (3), Codul muncii face referire la lit. e) exclusiv la “criteriile de evaluareâ€;
- formeaza obiect al asa-numitei “clauze de obiectivâ€, una dintre clauzele facultative ale contractului individual de munca care se negociaza in mod liber de catre parti.
Cum am vazut, art. 40 alin. (1) lit. f) din Codul muncii prevede dreptul angajatorului de a stabili obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora. Textul are in vedere aici evaluarea modului de indeplinire a obiectivelor de performanta, care sunt individuale, deci nu coincid cu criteriile de evaluare, care sunt generale.
Salariatii carora li s-au stabilit obiective de performanta vor trebui asadar evaluati sub doua aspecte:
– din punctul de vedere al obiectivelor specifice;
– sub aspectul criteriilor de evaluare general aplicabile in firma.