„In conditiile actuale privind infectarea cu Covid, angajatorul poate introduce in Regulamentul Intern, la capitalul sanctiuni, ca nepurtarea mastii in timpul celor 8 ore de lucru, se sanctioneaza cu reducerea salariului pe o perioada de 1- 3 luni sau o alta forma de sanctionare a salariatului care nu respecta acesta obligatie?”
Raspunsul specialistului:
Referitor la conditiile in care se desfasoara activitatea la locul de munca in contextul pandemiei de coronaviroza COVID-19 precizam ca prin Hotararea Guvernului nr.1090/2021 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 10 octombrie 2021, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile aduse prin HG nr. 1161/2021, a fost prelungita starea de alerta pe intreg teritoriul tarii.
In Anexa 2 la aceasta hotarare de Guvern, la art. 1, se prevede ca in spatiile publice, piete, targuri, balciuri, talciocuri, statii pentru transportul in comun, spatiile comerciale, mijloacele de transport in comun si la locul de munca se poate institui obligativitatea purtarii mastii de protectie, astfel incat sa acopere nasul si gura, in conditiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
Ordinul comun al MS si MAI, la care face referire reglementarea prezentata mai sus este Ordinul nr. 2.282/156/2021 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, efectuarii triajului epidemiologic si dezinfectarii mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS-CoV-2, pe durata starii de alerta.
La art. 1 din acest ordin se prevede obligativitatea purtarii mastii de protectie in spatiile publice inchise, mijloacele de transport in comun, la locul de munca.
Tot in acest ordin, in Anexa, sunt prevazute Instructiuni generale privind masurile de igiena, pe care trebuie sa le analizati impreuna cu medicul de medicina muncii ale carui servicii de specialitate le aveti contractate. Aceste Instructiuni generale privind masurile de igiena trebuie aplicate de toti angajatorii.
Avand in vedere prevederile acestor acte normative si a faptului ca instituie obligatia purtarii mastii de protectie la locul de munca apreciem ca angajatorul poate introduce in Regulamentul intern ca abatere disciplinara nepurtarea mastii la locul de munca si poate stabili sanctionarea acestei abateri disciplinare.
Insa, apreciem ca pentru a face aceste demersuri, angajatarul trebuie sa se asigure ca aplica prevederile Instructiunilor generale privind masurile de igiena prevazute in Anexa la Ordinul nr. 2.282/156/2021.
Modificarea adusa Regulamentului intern trebuie comunicata tuturor salariatilor, astfel incat acestia sa fie informati asupra regulilor impuse la nivelul angajatorului, dar si cu privire la temeiul legal pe baza caruia s-au stabilit aceste reguli si sanctionarea nerespectarii lor.
Sanctiunile disciplinare sunt prevazute la art. 248 din Codul muncii, iar prin regulamentul intern se poate stabili modul de aplicare a acestora: ca, de exemplu, la prima abatere sanctiunea este avertismentul scris, iar la repetarea abaterii, sanctiunea este reducerea salariului pe o durata de 1-3 luni cu 5-10% (si aceasta sanctiune poate fi detaliata in functie de repetarea abaterii, spre exemplu, la o a doua abatere sanctiunea sa fie reducerea salariului pentru o perioada de 1 luna cu 5%, la o a treia abatere o sanctiune mai mare etc., luand in considerare si incidenta acestor abateri la nivelul angajatorului).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incetare CIM in perioada de proba. Prima zi de activitateIntrebare: Am angajat o persoana cu contract de munca cu 8 ore, pe perioada nedeterminata, dar a venit doar o zi, nu a muncit doar i s-a prezentat ce are de facut apoi dupa masa a sunat ca nu mai vine ca a acceptat o alta oferta. In acest caz cum trebuie sa desfacem contractul angajatului? Pe perioada de proba? Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua in care a fost la servici dar nu a lucrat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Suprapunere certificate medicale. Declaratia 112Intrebare: Avem angajati care aduc concediu medical eliberat de diferiti medici, care se suprapun. Modul de calcul al acestor concedii medicale se platesc conform legislatiei in vigoare, adica primul concediu medical se plateste pana la data inceperii urmatorului. Intrebarea este: in declaratia 112, aceste concedii medicale trebuie sa apara ca si durata conform platii sau conform duratei care apare pe formularul de concediu medical eliberat de catre medic? Care este legislatia unde se precizeaza acest...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<