Ca telemunca a devenit un fapt obisnuit pe piata muncii 2021 nu mai este un secret pentru nimeni. Ceea ce parea aproape de neconceput in urma cu mai putin de 2 ani in urma a devenit o normalitate. Desigur ca acest aspect nu poate fi decat imbucurator, avand in vedere ca atat angajatorii cat si salariatii au de castigat in urma acestei situatii.
Cu un numar de cazuri Covid-19 in crestere, telemunca pare a fi cea mai buna idee. Ba mai mult decat atat, este ceea ce ne sfatuiesc si autoritatile. Purtarea mastii la locul de munca este obligatorie din nou, iar telemunca este recomandata cu incredere:
"organizarea programului de lucru in regim de telemunca sau munca la domiciliu pentru cel putin 50% din angajat
accesul vizitatorilor in toate institutiile publice centrale si locale, operatorilor economici, care functioneaza in cladiri de birouri private, sa fie permis doar persoanelor care fac dovada vaccinarii, trecerii prin boala in ultimele 180 de zile sau testarii
instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, in toate spatiile publice inchise si deschise, precum si la locul de munca si in mijloacele de transport in comun", sunt doar cateva dintre noile reglementari COVID-19 din 25 octombrie, citeste mai mult >>>
Telemunca OBLIGATII 2021
V-am pregatit un material de exceptie care va explica in detaliu:
- obligatii aveti ca angajator + noutatile pentru 2021
- care sunt capcanele fiecarui articol din Legea nr. 81/2018
- puteti evita din start amenzi intre 2.000 si 10.000 de lei
- sunt situatiile in care apar frecvent probleme (studii de caz), mai multe despre telemunca >>>
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!
Si amenzile nu sunt deloc mici.
Stiati, de exemplu, ca simplul fapt ca ati omis sa precizati in CIM ca salariatul lucreaza in regim de telemunca se sanctioneaza cu amenda de 10.000 de lei? In cazul unui control ITM, daca se constata ca salariatul respeciv este absent, dar in evidenta realizata conform art. 119 din Codul muncii el figureaza “prezent”, nu puteti invoca faptul ca el e in telemunca.
Cum sa evitati sau sa gestionati corect toate situatiile sensibile care pot aparea. Ghidul contine legislatie explicata, modele de documente de intocmit si numeroase studii de caz, cu accent pe principalele noutati legislative cu efect in acest an!
Ce obligatii concrete aveti ca angajator? Si care sunt sanctiunile in caz de abatere?
a) sunteti obligat sa prevedeti in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta faptul ca se presteaza o activitate in regim de telemunca (amenda 10.000 de lei pentru fiecare persoana);
b) sunteti obligat sa aveti acordul salariatului pentru telemunca (amenda 5.000 de lei);
a) suneti obligat sa aveti acordul telesalariatului cu norma intreaga in cazul in care acesta presteaza ore suplimentare la solicitarea dvs. (amenda 5.000 de lei);
d) sunteti obligat sa introduceti in contractul de munca al salariatului toate cele 10 clauze prevazute la art. 5 alin. 2) (amenda 5.000 de lei);
e) sunteti obligat sa asigurati mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni ptrintr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare (amenda 2.000 de lei), mai multe despre
evitarea amenzilor aici >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plataIntrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete (CASS si impozit) duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Desfiintare locuri de munca. Dreptul la preavizIntrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<