GDPR 2018 - Protectia datelor cu caracter personal in cadrul unei universitati particulare. Cum se procedeaza?

gdpr 2018regulamentul general privind protectia datelorRegulamentul (UE) 2016/679prelucrare date cu caracter personal
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In data de 25 mai 2018 va intra in vigoare Regulamentul general privind protectia datelor. Regulamentul (UE) 2016/679 impune un set unic de reguli in materia protectiei datelor cu caracter personal, inlocuind cu aceasta data Directiva 95/46/CE si, implicit, prevederile Legii nr. 677/2001. Fiind un regulament, acesta este de direct aplicare; asadar nu va mai fi necesara nicio lege nationala de transpunere.


De aceea trebuie sa ne pregatim din timp pentru aplicarea acestuia.


In raport cu legalitatea prelucrarii datelor cu caracter personal, Regulamentul precizeaza ca prelucrarea este legala numai daca, si in masura in care, se aplica cel putin una dintre urmatoarele conditii:

· persoana vizata si-a dat consimtamantul pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal pentru unul sau mai multe scopuri specifice...vezi mai multe despre Regulamentul privind protectia datelor cu caracter personal >>>



Iata o speta prezentata pe PortalCodulMuncii.ro: "Suntem o universitate privata avand ca misiune principala invatamantul universitar, inregistrata la Autoritatea Naționala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal ca operator de date cu caracter personal. Mentinam ca datele personale ale studentilor sunt solicitate de catre institutii ale statului precum: Ministerul Educatiei Nationale (Registrul Matricol Unic,s.a.), Casa de Sanatate, Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca s.a. Avand in vedere obligatiile legislative cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal din mai 2018, va rugam sa ne comunicati daca: 1. Universitatea este obligata sa implementeze cerintele impuse de regulament? 2. E necesar sa desemnam un responsabil cu protectia datelor (DPO) conform dispozitiilor art. 37 - 39 din Regulament? Daca da, ce profesie este indicat sa aiba? Trebuie sa intocmim un regulament cu privire la protectia datelor cu caracter personal la nivel de universitate cu privire la activitatea Secretariatului(opereaza cu datele personale ale studentilor), Departamentului resurse umane si Departamentului financiar-contabil?"




Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:


Referitor la prima intrebare, apreciem ca universitatea trebuie sa aplice prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a directivei 95/46/CE (regulamentul general privind protectia datelor).

Universitatea este operator de date cu caracter personal inregistrat la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), in conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.


Consulta Ghidul practic pentu Departamentul HR referitor la Protectia Datelor >>>

Aceasta lege urmeaza a fi abrogata insa, in locul ei urmand a fi aplicat Regulamentul (UE) 2016/679. Proiectul de lege de abrogare a Legii nr. 677/2001 propus de Guvern (martie 2018) a fost deja adoptat de Camera Deputatilor (aprilie 2018), aflandu-se in prezent la Senat in procedura de aprobare. Apreciem ca va fi aprobata pana la data de 25 mai 2018, avand in vedere faptul ca, textul proiectului prevede abrogarea Legii nr. 677/2001 la data de 25 mai 2018, data la care devine aplicabil Regulamentul.
 
2. Referitor la cea de-a doua intrebare, analizand prevederile Regulamentului, nu ar rezulta, in mod direct, obligatia unei universitati – persoana juridica de drept privat de a desemna un responsabil cu protectia datelor.

Insa, avand in vedere ca prelucrati date personale ale studentilor si practic universitatea are ca rol prestarea unor servicii de interes public – servicii educationale, apreciem ca este recomandabil sa desemnati un asemenea responsabil cu protectia datelor.

Aceasta este si recomandarea ANSPDCP care, pe pagina sa de internet, intr-un material referitor la acest subiect precizeaza ca ”Desi in unele cazuri nu este necesara desemnarea unui responsabil cu protectia datelor, Autoritatea de Supraveghere recomanda numirea unei astfel de persoane, intrucat este utila operatorului pentru respectarea obligatiilor in domeniul protectiei datelor cu caracter personal.”

Desemnarea unui responsabil pentru protectia datelor, apreciem ca este utila si pentru reducerea riscului de administrare neconforma a datelor personale, situatie care poate conduce la actiuni in instanta ale persoanelor afectate sau la aplicarea de amenzi de catre ANSPDCP.

Cu privire la profesia responsabilului pentru protectia datelor, precizam ca aceasta ocupatie exista in Clasificarea ocupatiilor din Romania, avand codul 242231.

Iata fisa postului pentru responsabilul pentru protectia datelor >>>

Referitor la pregatirea de baza a unei asemenea persoane, Regulamentul nu face precizari specifice in acest sens. Nici Standardul ocupational corespunzator responsabilului cu protectia datelor cu caracter personal (cod 242231), aprobat prin decizia ANC nr.74/2018 nu precizeaza un anumit domeniu de studii necesar ci doar nivelul acestuia – studii superioare absolvite cu diploma de licenta si curs de specializare/perfectionare absolvit cu certificat care sa ateste competentele in domeniu.

Cu privire la ultimul aspect ridicat de dumneavoastra, apreciem ca trebuie sa se elaboreze proceduri specifice cu privire la gestionarea datelor personale prin care sa se stabileasca cel putin: cum se face aceasta, cine si in ce conditii este autorizat sa colecteze si sa prelucreze date personale, cum se asigura securitatea bazelor de date, cine si cum semnaleaza accesul neautorizat (din interiorul sau din exteiorul universitatii) la dosarele/bazele de date cu date personale ale studentilor si ale salariatilor.


De asemenea, apreciem ca trebuie introduse in Regulamentul intern prevederi referitoare la protectia datelor personale, inclusiv legate de sanctiuni disciplinare aplicabile in cazul incalcarii dreptului salariatilor si studentilor la protectia datelor personale.


...citeste continuarea pe PortalCodulMuncii >>>


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: Webinar Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024!


Prin Ordinul ANAF nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 a fost aprobat un nou model al Declaratiei 112 referitoare la plata contributiilor sociale, a impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Atentie, gestionarea noului model al D 112 nu este deloc facila!

Iata de ce va invitam in data de 17 mai sa participati online la webinarul Declaratia 112. Aspecte esentiale in 2024 in cadrul caruia expertul Luminita Obaciu va limpezi cu profesionalism neclaritatile, cu accent pe subiectele care creeaza cele mai mari dificultati in practica!



...Vezi AICI detalii complete <<

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
gdpr 2018regulamentul general privind protectia datelorRegulamentul (UE) 2016/679prelucrare date cu caracter personal

Data aparitiei: 16 Mai 2018
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

GDPR 2018 - Protectia datelor cu caracter personal in cadrul unei universitati particulare. Cum se procedeaza? Nota: 3.75 din 5 - 6 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Fisa postului pentru Inginer-sef piscicultura si vanatoareIntrebare: Caut Fisa post pentru Inginer sef piscicultura si vanatoare 131202 inginer-sef piscicultura si vanatoare
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Campul data la care produce efecte. Data inceperii activitatiiIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta privind data de consemnare care se transmite in Revisal pentru noile contracte. Ca si exemplu, daca avem un angajat care incepe activitatea pe data de 19.04, iar contractul il semneaza pe data de 15.04 si tot pe 15.04 il declaram in Revisal, care este data de consemnare corecta care trebuie transmisa in Revisal, 15.04 cand a semnat si am declarat contractul in Revisal sau 19.04 cand angajatul isi incepe activitatea?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]