A intrat in vigoare Regulamentul privind Protectia Datelor cu Caracter Personal (GDPR) incepand cu data de 25 mai 2018, asa ca de acum incolo managerii HR si angajatorii care lucreaza cu astfel de date, trebuie sa acorde o atentie sporita legislatiei. In special ca, de la aceasta data, au intrat in vigoare noi reguli, iar amenzile sunt uriase.
Regulamentul este foarte strict in acest sens si prevede sanctiuni aspre pentru abateri. Specialistii spun ca el introduce o adevarata revolutie in domeniu, prin prisma impactului pe care il va avea asupra bunului mers al tuturor afacerilor, mici sau mari, din Europa si nu numai.
In Romania exista deja Legea nr. 677/2001 cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, doar ca Regulamentul nr. 679/2016 “bate” aceasta lege >>>
Iata ce se intreba cineva in cadrul PortalCodulMuncii.ro: "Va rugam sa ne precizati daca prevederile GDPR se aplica si pentru arhivele fizice realizate inainte de intrarea in vigoare a regulamentului; de ex. dosarele personalului plecat din companie in anul 2015 trebuiesc revizuite, respesctiv distrugerea documentelor personale care nu mai sunt utile (cum ar fi de ex: certificat casatorie livret militar copie carnet de munca)?"
Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:
Dosarul personal al salariatului
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a directivei 95/46/CE (regulamentul general privind protectia datelor) nu contine referiri la perioada pentru care se pastreaza documentele de resurse umane ale personalului.
ATENTIE!
Aceste aspecte sunt in competenta legislatiei nationale a fiecarui stat deoarece ele au relevanta pentru drepturile salariale si de asigurari sociale ale persoanelor incadrate in munca.
Asadar, se vor aplica regulile stabilite prin legislatia nationala, respectiv prevederile Legii arhivelor nationale nr. 16/1996, republicata. In Anexa nr. 6 a Legii arhivelor nationale nr. 16/1996 republicata se prevede ca pot fi date in cercetare ”dosarele personale, dupa 75 de ani de la crearea lor;” si astfel, practic acesta este termenul maxim de pastrare a acestor dosare (cu toate documentele pe care ele le contin), termen care sa permita angajatorului (detinatorului arhivei) sa emita adeverinte sau sa realizeze copii ale documentelor, la solicitarea salariatului sau a fostului salariat.
Sursa: PortalCodulMuncii