In cazul unui contract de munca, in care activitatea angajatului (agent vanzari) se desfasoara la domiciliu, iar angajatul nu conduce firma de companie, dar primeste decontarea combustibilului, avem urmatoarele neclaritati:
Ce obligatii are angajatorul in ceea ce tine de protectia muncii in raport cu angajatul cu care are incheiat un contract de munca la domiciliu?
- este necesara intocmirea unei fise identificare a factorilor de risc profesional ?
- este necesara realizarea unui instructaj de protectia muncii?
- se intocmesc fise de protectia muncii
Raspuns: Salariatul cu munca la domiciliu se bucura de toate drepturile recunoscute prin lege si prin contractele colective de munca aplicabile salariatilor al caror loc de munca este la sediul angajatorului (art. 110 alin. (1) din Codul muncii
250 Modele Fise de Post
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Legis Plus Legislatia Muncii
republicat.
Angajatorul are obligatia asigurarii celor mai bune conditii in desfasurarea procesului de munca, apararea vietii, integritatii corporale si sanatatii salariatilor.
Protectia muncii are in vedere toate activitatile unei firme si pe toti slariatii ei, indiferent de locul de munca si nivelul ierarhic. Ea necesita vointa, responsabilitate, acceptare si implicare din partea tuturor. Oricare ar fi pozitia fiecaruia in firma, toti trebuie sa aiba aceeasi viziune, acelasi obiectiv de imbunatatire permanenta a conditiilor de munca.
Indiferent de natura activitatii, intr-un proces de munca sunt implicate patru elemente:
- Executantul
- Sarcina de munca
- Echipamentele de munca
- Mediul de munca
Conform art. 20 alin. (1) din Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, angajatorul trebuie sa asigure conditii pentru ca fiecare lucrator sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de munca si postului sau:
a) la angajare;
b) la schimbarea locului de munca sau la transfer;
c) la introducerea unui nou echipament de munca sau a unor modificari ale echipamentului existent;
d) la introducerea oricarei noi tehnologii sau proceduri de lucru;
e) la executarea unor lucrari speciale.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca instruirea prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie:
a) adaptata evolutiei riscurilor sau aparitiei unor noi riscuri;
b) periodica si ori de cate ori este necesar.
Asadar, angajatorul trebuie sa asigure conditii pentru ca fiecare lucrator sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice locului de munca si postului.
Prin urmare, conform legii, instruirea salariatilor se face in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru, specifice fiecarui loc de munca si post.
Instruirea in domeniul securitatii si sanatatii in munca are ca scop insusirea cunostintelor si formarea deprinderilor de securitate si sanatate in munca.
Instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca la nivelul intreprinderii si/sau al unitatii se efectueaza in timpul programului de lucru. Perioada in care se desfasoara instruirea este considerata timp de munca.
Instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca cuprinde 3 faze:
a) instruirea introductiv-generala;
b) instruirea la locul de munca;
c) instruirea periodica.
La instruirea personalului in domeniul securitatii si sanatatii in munca vor fi folosite mijloace, metode si tehnici de instruire, cum ar fi: expunerea, demonstratia, studiul de caz, vizionari de filme, diapozitive, proiectii, instruire asistata de calculator.
Fiecare angajator are obligatia sa asigure baza materiala corespunzatoare unei instruiri adecvate
Rezultatul instruirii lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca se consemneaza in mod obligatoriu in fisa de instruire individuala cu indicarea materialului predat, a duratei si datei instruirii.
Completarea fisei de instruire individuala se va face cu pix cu pasta sau cu stilou, imediat dupa verificarea instruirii.
Dupa efectuarea instruirii, fisa de instruire individuala se semneaza de catre lucratorul instruit si de catre persoanele care au efectuat si au verificat instruirea.
Fişa de instruire individuala se pastreaza in intreprindere/unitate, de la angajare pana la data incetarii raporturilor de munca.
Avand in vedere cele mentionate mai sus facem precizarea ca salariatul cu munca la domiciliu nu va fi tratat diferit fata de ceilalti salariati acestuia incomindu-i-se atat fisa de identifcare a factorilor de risc profesional (factori ce constau in activitatea prestata si nu in locatia unde isi desfasoara activitatea) cat si fisa de protectie a muncii iar instructajul este obligatoriu in conditiile aratate.