Studiu de caz: CIM la domiciliu. Dreptul de gestionare Revisal si necesitatea cursurilor in domeniul SSM

30 August 2011
30 August 2011
HG 500/2011RevisalHG 1425/2006HG 955/2010SSMmunca la domiciliu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valabil la 31.08.2011

In ce masura poate un inspector de resurse umane sa incheie un contract individual de munca cu mai multe societati pentru transmiterea si inregistrarea datelor in Revisal? In plus, daca acest inspector detine o diploma de licenta de profil tehnic, insa nu a efectuat un curs SSM, poate acesta sa faca protectia muncii in cazul firmelor cu 1 sau 2 angajati?

Potrivit art. 7 din HG 500/2011, registrul se pastreaza in forma electronica la sediul angajatorului si, dupa caz, la sediul sucursalei, agentiei, reprezentantei sau al altor asemenea unitati fara personalitate juridica, care au delegata competenta infiintarii registrului.

Totodata, art. 8 alin. (1) stabileste in sarcina angajatorului si obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, de a-l pastra in bune conditii la sediu, precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora. Inregistrarea datelor in registrul electronic de evidenta a salariatilor se face pe baza actelor existente in dosarul personal intocmit pentru fiecare dintre salariati, dosare care se pastreaza la sediul angajatorului.

In acest context se considera ca o persoana angajata cu contract de munca la domiciliu nu va putea desfasura activitatea de inregistrare a datelor in registrul electronic si transmiterea catre inspectoratul teritorial de munca. In ceea ce priveste protectia muncii, potrivit art. 16 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul intreprinderilor cu pana la 9 lucratori inclusiv, angajatorul poate efectua activitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca, daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a)activitatile desfasurate in cadrul intreprinderii nu sunt dintre cele prevazute in anexa nr. 5;
b)angajatorul isi desfasoara activitatea profesionala in mod efectiv si cu regularitate in intreprindere si/sau unitate;
c)angajatorul a urmat cel putin un program de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata minima de 40 de ore si continutul prevazut in anexa nr. 6 lit. A, fapt care se atesta printr-un document de absolvire a programului de pregatire.

Alin. (2) din acelasi articol prevede ca in situatia in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori poate organiza serviciul intern de prevenire si protectie si/sau poate sa apeleze la servicii externe, in conditiile prezentelor norme metodologice.

In cazul in care angajatorul/lucratorii desemnati/serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu, conform art. 16 alin. (3) din norme. In consecinta, la nivelul unei societati cu 1-2 salariati activitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca se pot efectua si de catre lucratori desemnati din cadrul angajatorului.

Astfel, potrivit dispozitiilor art. 21 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006 astfel cum au fost modificate si completate prin HG 955/2010, pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, potrivit prevederilor art. 49, sau prevederile art. 51 indice 1 lit. a).

Cerintele minime de pregatire in domeniul SSM pentru lucratorul desemnat sunt:
- Conform art. 49:
(1) Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului mediu sunt:
a)studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b)curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore.
(2) Nivelul mediu prevazut la alin. (1) se atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire a cursului prevazut la alin. (1) lit. b).
Conform Anexei 6 lit. B, suportul de curs destinat programelor de formare profesionala in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 49 alin. (1) lit. b) si la art. 50 alin. (1) lit. b) din normele metodologice cuprinde:
1. cadrul legislativ general referitor la securitatea si sanatatea in munca;
2. criterii generale pentru evaluarea riscurilor;
3. organizarea activitatilor de prevenire si protectie;
4. actiuni in caz de urgenta: planuri de urgenta si de evacuare, prim ajutor;
5. elaborarea documentatiilor necesare desfasurarii activitatii de prevenire si protectie;
6. evidente si raportari in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Total: 80 de ore.
- Conform art. 51 indice 1 lit. a) ocupatia specifica domeniului securitatii si sanatatii in munca, necesara efectuarii activitatilor de prevenire si protectie ca lucrator desemnat, este tehnician in securitate si sanatate in munca.

Art. II alin. (1) din HG 955/2010 prevede:
(1) In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se aproba cerintele minime de pregatire si formare in domeniul securitatii si sanatatii in munca/continutul minim al programelor-cadru necesare pentru ocupatiile specifice din domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 51 indice 1 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, competentele minime si abilitatile aferente acestor ocupatii conferite prin standardele ocupationale, echivalarea intre ocupatiile specifice, precum si alte aspecte necesare aplicarii prezentei hotarari referitoare la formarea profesionala.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1), in ceea ce priveste cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, raman aplicabile prevederile art. 47, 49 si 50 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) La data intrarii in vigoare a ordinului prevazut la alin. (1) se abroga art. 47, 49 si 50 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, urmand sa fie aplicabile, dupa aceasta data, cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 51 indice 1-51 indice 3 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare".

In concordanta cu prevederile art. II din HG 955/2010, pana la aparitia ordinului ministrului muncii familiei si protectiei sociale sunt aplicabile dispozitiile art. 47 din aceste norme, respectiv desemnarea responsabililor cu activitatile de SSM conform nivelurilor de pregatire, mediu si superior, in domeniul securitatii si sanatatii in munca, necesare pentru dobandirea capacitatilor si aptitudinilor corespunzatoare efectuarii activitatilor de prevenire si protectie. Odata cu aparitia ordinului mentionat in art. II din HG 955/2010, art. 47, 49 si 50 din normele metodologice se vor abroga urmand sa devina aplicabile dispozitiile art. 51 indice 1-51 indice 3 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006, astfel cum au fost modificate prin HG 955/2010.

Prin urmare, exista posibilitatea de a fi desemnat responsabil SSM doar indeplinind conditiile minime prevazute de art. 49 pana la intrarea in vigoare a a ordinului al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale prevazut de art. II alin. (1) din HG 955/2010, moment de la care se vor aplica in privinta persoanelor desemnate ca responsabile cu SSM cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca prevazute la art. 51 indice 1-51 indice 3 din normele metodologice aprobate prin HG 1425/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare. In concluzie, nu orice lucrator poate efectua activitatile specifice de SSM, alaturi de studii, pentru efectuarea activitatilor din domeniul securitatii si sanatatii in munca fiind necesare si cursuri specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]