Vom analiza in acest sens urmatoarea situatie. Un accident suferit de un lucrator in timpul programului de lucru dar cand efectua o lucrare in afara sarcinilor de munca, in interes personal, se incadreaza ca accident de munca?
Raspunsul expertilor Portal SSM:
Accidentul de munca este definit ca fiind vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
angajatorul are obligatia sa comunice evenimentele, conform dispozitiilor art. 27 alin. (1) din Legea 319/2006 securitatii si sanatatii in munca, dupa cum urmeaza:
- inspectoratelor teritoriale de munca;
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
- asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
- organelor de urmarire penala, dupa caz;
Observam ca legiuitorul se refera la comunicarea „evenimentelor”, notiune care are o sfera mai larga decat cea a accidentului de munca care reprezinta vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces.
Asadar, toate evenimentele trebuie comunicate si nu doar accidentele de munca.
Cercetarea se face imediat dupa comunicare si urmareste stabilirea imprejurarilor si a cauzelor care au condus la producerea acestora si se efectueaza dupa cum urmeaza:
- de catre angajator, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca;
- de catre inspectoratele teritoriale de munca, in cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca lucratorilor la angajatorii persoane fizice, precum si in situatiile cu persoane date disparute;
- de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
- de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune.
... mai multe informatii pe Portal SSM >>