legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

MASURI de prevenire a bolilor profesionale pentru activitatea de confectii - ce obligatii au angajatorii?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
26 Mai 2025
26 Mai 2025
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionaleprevenirea accidentelor de muncaaccidente de muncaboli profesionale
MASURI de prevenire a bolilor profesionale pentru activitatea de confectii - ce obligatii au angajatorii?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Boala profesionala este afectiunea care se produce ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii, cauzata de agenti nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca.

Aceste aspecte sunt reglementate de legea SSM, Legea nr.319/2006.

Boala profesionala si fisa de semnalare

Orice suspiciune de boala profesionala, inclusiv intoxicatia acuta profesionala, se va semnala obligatoriu de catre toti medicii, indiferent de specialitate si de locul de munca, cu prilejul oricarei prestatii medicale, prin completarea fisei de semnalare BP1 ( anexa a legii SSM). 

In situatia in care pentru acelasi bolnav sunt formulate mai multe diagnostice prezumtive de boala profesionala, pentru fiecare diagnostic de boala profesionala se va elibera cate o fisa de semnalare.

Boala profesionala - proces verbal de cercetare

Conform ITM, numarul de zile pentru cercetarea bolii profesionale realizata de  medicul specialist de medicina muncii din cadrul directiei de sanatate publica (DSP) este de 30 de zile. Procesul-verbal de cercetare a cazului de boala profesionala cuprinde, in mod special, cauzele imbolnavirii, responsabilitatea angajatorilor si masurile tehnice si organizatorice necesare pentru prevenirea unor imbolnaviri profesionale similare si se intocmeste in sapte exemplare.

Dosarul de cercetare pentru declararea bolilor va contine, pe langa celelalte actele, si documentul care sa ateste statusul socioprofesional, de exemplu: pensionar de invaliditate, pensionar de varsta, persoana cu handicap, angajat cu unul sau mai multe contracte de munca.


Evitati amenzi de pana la 8.000 de lei avand instructiuni proprii de SSM!

Iata o lucrare practica existenta pe piata de specialitate! Vizeaza modul concret de intocmire a instructiunilor proprii SSM pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca.

Comandati acum Ghid complet - Instructiuni proprii de securitate a muncii, detalii AICI <<< 

Angajatorul are obligatia sa puna la dispozitia medicului de medicina muncii din cadrul directiei de sanatate publica judetene toate documentele  solicitate in vederea completarii dosarului de cercetare pentru declararea bolilor profesionale.
 

Masuri de prevenire a bolilor profesionale - exemplu

"Avem o societate profil de activitate confectii, unde lucratoarele isi desfasoara activitatea 8 h in picioare. Ce masuri trebuiesc luate in vederea prevenirii bolilor profesionale, pauze acordate, echipament de protectie daca este necesar (covorul antistres - nu este posibil montarea acestuia pentru sprijin) in timpul lucrului lucratoarea foloseste regulat piciorul drept, iar piciorul stang este folosit pentru sprijin. Ajutati-ne cu articole din lege si ce considerati ca este necesar pentru aceasta situatie."

 

Evaluarea riscurilor profesionale


Raspunsul specialistilor: 

 

Evaluarea riscurilor profesionale reprezinta etapa primordiala in asigurarea securitatii si sanatatii in intreprinderea dumneavoastra.

De ce este necesara evaluarea riscurilor?

Evaluarea riscurilor profesionale este o obligatie a angajatorilor ceruta de directivele europene transpuse in legislatia nationala prin Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 (art.7 alin. (4) lit. a) -b) si art.12 alin.(1) lit.a).

2) In functie de rezultatele evaluarii, se vor stabili prin Planul de prevenire si protective masuri tehnico-organizatorice si igienico-sanitare pentru eliminarea sau reducerea riscurilor profesionale evaluate (art. 13, lit. a) Legea nr. 319/2006).

3) Se vor elabora instructiuni proprii pentru activitatea respective care vor fi aduse la cunostinta salariatilor prin procesul de instruire (art. 13, lit. e) din Legea nr. 319/2006).

4) Se va asigura controlul medical periodic prin medicul de medicina muncii pentru prevenirea si identificarea unor eventuale afectiuni muscoloscheletice ale salariatilor (art. 13, lit. j) din Legea nr. 319/2006)

 

Masuri de prevenire a bolilor profesionale pentru activitatea de confectii

 

Exemple de masuri care ar trebui sa se implementeze:

 

  1. Organizarea unui program de munca care sa cuprinda pauze regulate de 5-10 minute la fiecare 1-2 ore lucrate pentru reducerea oboselii musculare;
  2. Asigurarea unor conditii ergonomice adecvate (podele antiderapante si confortabile pentru a reduce riscul de cadere si oboseala);
  3. Inaltimea reglabila a meselor si a suprafetelor de lucru adaptate inaltimii lucratorilor pentru a evita postura incorecta;
  4. Utilizarea unor suporturi pentru picioare, daca este cazul, pentru a reduce presiunea asupra picioarelor si spatelui;
  5. Asigurarea unor conditii de microclimat adecvat (ventilatie, temperatura, luminozitate etc.);
  6. Acordarea unui echipament individual de protectie adecvat (pantofi de protectie confortabili, cu talpa antiderapanta si suport adecvat pentru arcada piciorului, incaltaminte ortopedica, daca este necesar, pentru reducerea durerilor si oboselii);
  7. Instruirea lucratorilor despre importanta pozitiei corecte si a exercitiilor de intindere;
  8. Promovarea unui stil de viata sanatos si a mentinerii unei greutati corporale optime;
  9. Incurajarea efectuarii de exercitii de stretching pentru gambe, spate si picioare in timpul pauzelor;
  10. Programarea unor sesiuni de exercitii specifice pentru intarirea musculaturii si prevenirea durerilor;
  11. Monitorizarea sanatatii prin realizarea periodica a examenelor medicale pentru depistarea precoce a problemelor musculoscheletice;
  12. Asigurarea unui suport medical si interventii rapide in cazul aparitiei simptomelor;
  13. Alternarea sarcinilor pentru a evita suprasolicitarea anumitor grupe musculare.

Prin aplicarea acestor masuri, se poate reduce semnificativ riscul aparitiei bolilor profesionale si se va asigura un mediu de lucru sigur si sanatos pentru lucratori.

Un raspuns oferit in mai 2025, de catre expertii de la PortalSSM. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si sanatate si securitate in munca.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU: 203 Formulare Editabile la Un Click Distanta!


Contractul de Munca. 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege + 43 formulare CADOU
Gestionarea corecta a documentatiei solicitate de catre inspectorii de munca devine foarte usoara:

  •     Introduceti stickul in calculator sau laptop.
  •     Accesati meniul lucrarii.
  •     Selectati formularul dorit.
  •     Completati rapid si corect.
  •     Printati.

Ati scapat de stresul unui control ITM!

...Vezi AICI detaliile complete <<


 

 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT
REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]