Aceasta persoana primeste de la Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala o solicitare pentru prezentarea la sediul agentiei a documentelor justificative care sa ateste natura si valoarea veniturilor obtinute in anul fiscal 2010.
Avand in vedere documentatia depusa initial (ce presupunea si lamurirea suspendarii celor doua contracte), vom stabili de ce sunt necesare lamuriri care vin la 3 ani distanta.
Pe adeverinta de venit de la ANAF apar: venituri salarii (ianuarie), venituri din profesii libere (ianuarie), venituri din dobanzi bancare si venituri din premii si jocuri de noroc (fara sa mai fie cunoscuta sursa in acest ultim caz).
Vom vedea daca ultimele doua tipuri de venituri (dobanzi bancare si cele din premii si jocuri de noroc) intra in categoria celor care ar putea suspenda plata indemnizatiei, precum si care este articolul din lege in cazul in care ultimele doua tipuri de venituri ar putea suspenda plata indemnizatiei.
1. Persoanele care au nascut pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv, precum si cele care au adoptat sau adopta copilul, carora li s-a incredintat sau li se incredinteaza copilul in vederea adoptiei sau care au sau vor avea copilul in plasament, in plasament in regim de urgenta, cu exceptia asistentului maternal profesionist, ori care au fost sau urmeau sa fie numite tutore pana la aceasta data au beneficiat de drepturile reglementate de OUG 148/2005.
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
250 Modele Fise de Post
In prezent, Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala este institutia care urmareste si asigura aplicarea corecta, unitara si nediscriminatorie a legislatiei privind sistemul de beneficii de asistenta sociala si sistemul de servicii sociale. In acest context, agentia exercita controlul aplicarii unitare si respectarii reglementarilor in domeniul sau de activitate, al modului de asigurare, administrare si gestionare a beneficiilor de asistenta sociala. In baza art. 21 din OUG 148/2005, in situatia in care agentia constata asemenea nereguli sau nu detine suficiente informatii cu privire la natura veniturilor realizate, poate solicita clarificarea acestora, agentia avand temei legal pentru recuperarea de la beneficiari a sumelor incasate necuvenit, pe baza deciziei emise, cu respectarea termenului general de prescriptie. Decizia constituie titlu executoriu putand fi contestata.
Chiar daca activitatea independenta a fost suspendata inceand cu 1 februarie 2010, in cazul persoanelor fizice autorizate potrivit OUG 44/2008 suspendarea temporara a activitatii facandu-se la ONRC, prin depunerea unei cereri de inregistrare de mentiuni, sau pe langa organismul care reglementeaza organizarea si desfasurarea activitatii in cazul profesiilor liberale, pentru luna ianuarie de activitate din anul 2010 administratia fiscala a emis o decizie anuala de impunere pentru anul 2010. In acest caz, consideram ca va fi suficienta si necesara clarificare indeplinirii formalitatilor de suspendarea activitatii necesare din prisma solicitarii concediului si indemnizatiei pentru cresterea copilului si prezentarea deciziei de impunere definitiva privind veniturile realizate in 2010.
La stabilirea bazei de calcul al indemnizatiei pentru cresterea copilului s-au luat in considerare toate veniturile profesionale realizate de persoana indreptatita. Baza de calcul a indemnizatiei pentru cresterea copilului se determina ca suma totala a veniturilor realizate in ultimele 12 luni anterior datei nasterii copilului si impartita la 12. Astfel, in cazul veniturilor din activitati independente, la stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copilului s-au luat in calcul veniturile inscrise in actele doveditoare eliberate de ANAF, respectiv dovada privind veniturile realizate in anul fiscal anterior celui in care s-a nascut copilul si/sau, dupa caz, dovada privind venitul calculat in vederea platii anticipate a impozitului, precum si copia deciziei de impunere, eliberate de autoritatile competente, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente sau pe baza unei declaratii pe propria raspundere privind realizarea acestor venituri, in conditiile prevazute de Codul penal.
In situatia persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente, in situatia in care la baza stabilirii indemnizatiei au fost luate in calcul veniturile din decizia de plati anticipate, cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului se recalculeaza in baza dovezilor eliberate de autoritatile competente privind veniturile efectiv realizate in perioada pentru care s-a luat in calcul venitul estimat in vederea platii anticipate a impozitului sau, dupa caz, pentru care s-a completat declaratia pe propria raspundere.
Daca din recalculare rezulta un cuantum mai mare al indemnizatiei pentru cresterea copilului fata de cel stabilit initial, diferenta de cuantum se acorda pentru toata perioada de la data stabilirii dreptului. Daca din recalculare rezulta un cuantum mai mic al indemnizatiei pentru cresterea copilului fata de cel stabilit initial, diferenta de cuantum se recupereaza de la beneficiar, in conditiile art. 21 alin. (1) din OUG 148/2005.
In raport cu veniturile din salarii, impunerea fiind lunara finala, fisele fiscale contineau informatii defalcate pe fiecare luna din care sa rezulte veniturile luate in baza de calcul si nerealizarea de venituri din salarii incepand cu 1 februarie 2010. De asemenea, art. 12 alin. (2 indice 1) din OUG 148/2005 permite realizarea de venituri din salarii urmare contractului de munca, pe perioada concediului pentru cresterea copilului fara suspendarea indemnizatiei (de exemplu, al 13-lea salariu, alte prime acordate pentru munca depusa anterior suspendarii contractului de munca, prime de sfarsit de an s.a.). Astfel, plata indemnizatiei pentru cresterea copilului nu se suspenda in situatia in care beneficiarii acestei indemnizatii primesc diverse sume in baza legii, contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca, acordate in perioada concediului pentru cresterea copilului, altele decat cele rezultate din desfasurarea efectiva a unei activitati profesionale.
2. In temeiul art. 12 alin. (2) din OUG 148/2005, plata indemnizatiei pentru cresterea copilului se suspenda incepand cu ziua urmatoare celei in care beneficiarul realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal.
Prin venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal, se intelege: venituri din salarii, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, asa cum sunt definite de Codul fiscal.
Potrivit art. 41 din Codul fiscal, categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Titlului III, sunt urmatoarele:
a) venituri din activitati independente, definite conform art. 46;
b) venituri din salarii, definite conform art. 55;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 61;
d) venituri din investitii, definite conform art. 65;
e) venituri din pensii, definite conform art. 68;
f) venituri din activitati agricole, definite conform art. 71;
g) venituri din premii si din jocuri de noroc, definite conform art. 75;
h) venituri din transferul proprietatilor imobiliare, definite conform art. 771;
i) venituri din alte surse, definite conform art. 78 si art. 791."
Astfel, veniturile din dobanzi si respectiv veniturile din premii si jocuri de noroc nu sunt cuprinse printre veniturile care pot conduce la suspendarea platii indemnizatiei, acestea fiind cuprinse in categoria veniturilor din investitii, respectiv in categoria veniturilor din premii si din jocuri de noroc.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcodulmuncii.ro