"In situatia in care avem un angajat (salariu brut 5000 lei), care in perioada 9 - 10 octombrie 2023 a solicitat concediu fara salariu cum se completeaza D112? Ne intereseaza mai mult data de intrare si iesire din categoria de asigurat si seciunea A din declaratie."
Raspunsul specialistilor:
Potrivit Instructiunilor de completare a Declaratiei 112, aprobate prin OPANAF 165/2023, Caseta „Data intrarii in categoria de asigurat” si caseta „Data iesirii din categoria de asigurat”, dupa caz, se completeaza astfel:
Atentie, s-a modificat legislatia privind concediile!
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu, detalii AICI >>>
- 5.Data intrare in categ. de asigurat (dataAng) - se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate; se completeaza cu data de la care asiguratii incep activitatea dependenta la un angajator, respectiv data de la care incepe relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata.
- 6.Data iesire din categ. de asigurat (dataSf) - se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate; se completeaza cu data la care inceteaza activitatea asiguratului la un angajator, respectiv data la care inceteaza relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata angajatorului.
Modul de completarea al celor doua casete este clarificat pentru situatia particulara a suspendarii contractului de munca printr-o nota in cuprinsul OPANAF 165/2023, pentru a asigura continuitatea in sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Astfel, sunt analizate situatii ale persoanelor pentru care angajatorul nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate, cum este cazul celor aflate in
concediu fara plata sau in cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau al persoanelor care se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani sau aflate in perioada concediului de acomodare etc..
In cazul persoanelor aflate in concediu fara plata sau in cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau a persoanelor care se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani sau aflate in perioada concediului de acomodare etc., aceste persoane nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate, in conditiile legii, fiind raportate de angajator prin declaratia 112 astfel:
a) in luna de raportare in care persoanele mai sus mentionate isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu fara plata sau in concediu pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani, este necesara completarea de catre angajator in caseta „Data intrarii in categoria de asigurat” a datei la care aceste persoane au inceput activitatea la acest angajator. In ceea ce priveste caseta „Data iesirii din categoria de asigurat”, instructiunile de completare prevad ca este necesara completarea datei ultimei zile de activitate la acest angajator, inainte de intrarea asiguratului in concediu fara plata sau in concediu pentru crestere copil.
b) la revenirea persoanelor salariate din concediul fara plata sau din concediul pentru crestere copil, in luna revenirii din concediu, este necesara completarea de catre angajator in caseta „Data intrarii in categoria de asigurat” a datei la care aceasta persoana si-a reluat activitatea, iar caseta „Data iesirii din categoria de asigurat” nu se va completa de catre angajator decat in luna de raportare in care salariatul isi inceteaza activitatea la angajator.
Regulile mentionate in nota se aplica si in cazul in care persoana salariata isi suspenda raporturile de munca la cerere, precum si de catre angajatorii care detaseaza angajati la un alt angajator, iar contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza si se plateste de catre angajatorul la care sunt detasati angajatii.
Din aceasta nota, reiese intentia de a identifica perioada clara in care salariatul datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Prin urmare, pe perioada in care salariatul se afla in concediu fara plata, Declaratia 112 se completeaza conform celor detaliate mai sus, caseta „Data iesirii din categoria de asigurat”, completandu-se cu data ultimei zile de activitate la acest angajator, inainte de intrarea asiguratului in concediu fara plata, iar caseta „Data intrarii in categoria de asigurat” cu data la care aceasta persoana si-a reluat activitatea.
Un raspuns oferit in noiembrie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Punerea la dispozitia unui colaborator a unui vehicul. Incadrare venituri salarialeIntrebare: Avem un colaborator caruia ii punem la dispozitie gratis masina firmei societatii luata in leasing, nu este angajat. Exista oare riscul ca la un control sa fie considerat ca exista o dependenta a colaboratorului fata de firma societate? Astfel incat sa se considere ca este salariat? Mentionez ca restul conditiilor de independenta sunt indeplinite.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fisa de post Consilier in ManagementIntrebare: Va rog sa mi trimiteti fisa postului pentru Cod COR 263101Consilier/expert/inspector/referent/economist in Management.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<