Un accident suferit de un lucrator in timpul programului de lucru dar cand efectua o lucrare in afara sarcinilor de munca, in interes personal, se incadreaza ca accident de munca? Mentionez ca accidentul s-a produs din vina exclusiva a victimei.
Intrebare: Un accident suferit de un lucrator in timpul programului de lucru dar cand efectua o lucrare in afara sarcinilor de munca, in interes personal, se incadreaza ca accident de munca? Mentionez ca accidentul s-a produs din vina exclusiva a victimei.
Raspuns: Art. 5 alin. 1 lit. f) din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca defineste evenimentul ca fiind accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;
Totodata, in art. 5 alin. 1 lit. g), accidentul de munca este definit ca fiind vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Potrivit dispozitiilor art. 27 alin. (1) din Legea 319/2006 securitatii si sanatatii in munca angajatorul are obligatia sa comunice evenimentele, de indata, dupa cum urmeaza:
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
a)inspectoratelor teritoriale de munca;
b)asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c)organelor de urmarire penala, dupa caz.
Asa cum am mentionat prin eveniment legiuitorul intelege accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune.
Observam ca legiuitorul se refera la comunicarea „evenimentelor”, notiune care are o sfera mai larga decat cea a accidentului de munca care reprezinta vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces.
Asadar, toate evenimentele trebuie comunicate si nu doar accidentele de munca.
Cercetarea se face imediat dupa comunicare si urmareste stabilirea imprejurarilor si a cauzelor care au condus la producerea acestora, a reglementarilor legale incalcate, a raspunderilor si a masurilor ce se impun a fi luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare si, respectiv, pentru determinarea caracterului accidentului.
Potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 319/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, cercetarea evenimentelor este obligatorie si se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) de catre angajator, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca;
b) de catre inspectoratele teritoriale de munca, in cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca lucratorilor la angajatorii persoane fizice, precum si in situatiile cu persoane date disparute;
c) de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
d) de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune.
De la regula conform careia cercetarea evenimentelor care produc incapacitate temporara de munca se efectueaza de catre angajatorul la care s-a produs evenimentul, fac exceptie cazurile in care lucratorii au suferit o invaliditate evidenta, cazurile in care victimele sunt cetateni straini sau cazurile in care printre victime se afla cetateni straini, situatii in care cercetarea se efectueaza de catre inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs evenimentul, in conformitate cu dispozitiile art. 116 alin. 1 indice 1 si alin. 1 indice 2 din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Rezultatul cercetarii se va consemna intr-un proces-verbal.
Angajatorul are obligatia sa numeasca de indata, prin decizie scrisa, comisia de cercetare a evenimentului, care va fi compusa in conformitate cu dispozitiile art. 116 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, din cel putin 3 persoane, dintre care o persoana trebuie sa fie, dupa caz:
a) lucrator desemnat;
b) reprezentant al serviciului intern de prevenire si protectie;
c) reprezentant al serviciului extern de prevenire si protectie cu nivel superior de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca sau care detine calitatea de expert in securitate si sanatate in munca.
Persoanele numite de catre angajator in comisia de cercetare a evenimentului trebuie sa aiba pregatire tehnica corespunzatoare si sa nu fie implicate in organizarea si conducerea locului de munca unde a avut loc evenimentul si sa nu fi avut o responsabilitate in producerea evenimentului. Angajatorul care nu dispune de personal competent sa faca cercetarea sau nu are personal suficient trebuie sa asigure cercetarea apeland la servicii externe de prevenire si protectie.
Angajatorul care si-a asumat atributiile in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu poate face parte din comisia de cercetare a evenimentului, in acest caz urmand sa apeleze la servicii externe.
Potrivit dispozitiilor art. 118 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele imputernicite, potrivit legii, sa efectueze cercetarea evenimentelor au dreptul sa ia declaratii scrise, sa preleveze sau sa solicite prelevarea de probe necesare cercetarii, sa solicite sau sa consulte orice acte ori documente ale angajatorului, iar acesta este obligat sa le puna la dispozitie in conditiile legii.
Pentru cercetarea evenimentelor se pot solicita experti sau specialisti, cum ar fi cei din cadrul unor operatori economici cu competente potrivit prevederilor legale sa efectueze expertize tehnice, iar acestia trebuie sa raspunda solicitarii, situatie in care expertizele tehnice intocmite vor face parte integranta din dosarul de cercetare a evenimentului.
Cercetarea evenimentelor va fi finalizata, in functie de fiecare situatie de fapt, in termenele prevazute la art. 120-121 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 319/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare.
cercetarea evenimentelor se va finaliza cu intocmirea unui dosar, care va cuprinde documentele prevazute de art. 122 alin. (1) din Normele metodologice anterior mentionate.
Potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (1) din OMMSSF nr. 3/2007, Anexa la Formularul pentru inregistrarea accidentului de munca se completeaza si se transmite inspectoratului teritorial de munca la care s-a inregistrat accidentul de munca, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finalizarea incapacitatii temporare de munca a persoanei accidentate. Totodata, angajatorul are obligatia sa prezinte documentele care certifica durata incapacitatii temporare de munca si sa completeze modalitatea de terminare a acesteia (reluare, deces sau invaliditate).
Dosarul de cercetare trebuie sa indeplineasca conditiile expres prevazute de art. 123 din Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare.
In legatura cu dosarul de cercetare intocmit de comisia numita de catre angajator, art. 125 din Normele metodologice prevad obligatia inaintarii acestuia pentru verificare si avizare la inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs evenimentul, in termen de 5 zile lucratoare de la finalizarea cercetarii.
Inspectoratul teritorial de munca va analiza dosarul, va aviza si va restitui dosarul in cel mult 7 zile lucratoare de la data primirii.
Dosarul va fi insotit de avizul inspectoratului teritorial de munca.