Consiliul National al IMM-urilor din Romania a facut cateva recomandari atat in ce priveste sanatatea afacerilor in aceasta perioada, oferind si explicatii concise privind masurile pe care le pot lua firmele in aceasta perioada, cu riscurile, avantajele si obligatiile legale de rigoare: telemunca, reducerea programului de lucru,
somaj tehnic, concediu de odihna, concediu fara salariu, concediu medical pentru carantina sau concedierea prin restrangerea activitatii.
Nu uitati ca a fost publicata si
Ordonanta 30/2020 privind unele masuri esentiale pentru domeniul muncii, inclusiv despre somajul tehnic. Aflati
AICI de ce unele firme risca sa nu primeasca ajutor de la stat in ce priveste somajul tehnic!
Mai intai de toate, deoarece este de dorit un management de criza eficient si redresarea afacerilor in cel mai scurt timp posibil, sa vedem, mai intai, care sunt
cei 10 pasi de sanatate a firmei, recomandati de
CNIPMMR.
Pasul 1 - securizeaza si protejeaza personalul. Aici vorbim, cu siguranta, de toate acele masuri de securitate si sanatate in munca despre care am scris inclusiv
AICI si
AICI.
Pasul 3 - analizeaza lista clientilor neincasati si ia legatura cu ei. In situatii de criza, multe lucruri ne scapa din vedere astfel ca, am adauga noi, este esential si acest pas pentru a incerca sa ne crestem veniturile sau sa le mentinem pe linia de plutire.
Pasul 4 - calculeaza costurile pentru perioada urmatoare. Cat rezisti fara venituri? Aceasta este intrebarea adresata de CNIPMMR, iar raspunsul ar trebui sa ne ingrijoreze fiindca fara venituri nicio companie nu rezista. Se asteapta in continuare un pachet de masuri din partea Guvernului.
Pasul 5 - securizeaza furnizorii strategici si cei de utilitati. Trebuie sa ii asiguram pe cei alaturi de care lucram zi de zi, de la parteneri, furnizori, clienti principali si jucatori de durata ca luam toate masurile pentru a preintampina un dezastru financiar.
Pasul 6 - protejeaza clientii si lucrarile in curs de desfasurare. Comunica intarzierile in livrari. Managementul de criza trebuie sa includa acele masuri specifice activitatii desfasurate. Un plan bine intocmit ne ajuta sa acoperim toate ariile pentru a nu uita de elemente esentiale pentru bunul mers al afacerii.
Pasul 7 - analizeaza riscurile de neincasare sau blocajul financiar. Aceasta este o perioada in care rezolvarile trebuie identificate rapid, iar deciziile trebuie aplicate si mai rapid. In ce priveste riscurile de neincasare si blocajul financiar, o strategie bine gandita poate face diferenta intre un eventual faliment si un viitor in care dezvoltarea continua devine o varianta posibila.
Pasul 8 - analizeaza investitiile in desfasurare. pune pauza daca e cazul. Aspectul financiar este primordial, chiar daca si resursele financiare nu trebuie neglijate. Insa fara o stabilitate a finantelor, nici salariile nu pot fi livrate. Marile companii, cu experienta indelungata, nu recomanda masuri de taiere, ci de accelerare a metodelor de promovare si a acelor servicii sau activitati care pot creste veniturile CHIAR SI in situatii de criza.
Pasul 9 - comunica sincer cu furnizoii la care ai datorii. Gasiti impreuna solutii de amanare la plata. Colaborarea e cuvant-cheie in aceasta perioada de criza generala, iar intelegerea reciproca este mai mult decat binevenita. Niciunul dintre jucatorii din piata nu ar trebui sa uite ca ecosistemul afacerii nu exista si nu functioneaza decat prin demersurile tuturor celor implicati.
Pasul 10 - sustine relatiile parteneriale pe care le ai. Si altii te vor sustine pe tine. Nu renuntati, am adauga noi, la ceea ce a functionat bine pana acum, la relatiile de afaceri pe care le-ati construit in timp, la ceea ce va ajuta sa cresteti afacerea. Sunt esentiale in aceasta perioada si vor fi la fel de importante si dupa depasirea crizei.
In continuare, regasiti si ghidul de masuri economice pentru IMM-uri, cu aplicabilitate pentru orice afacere, referitor la telemunca, reducerea programului de lucru, somajul tehnic, concediul de odihna, concediul fara salariu, concediul medical pentru carantina sau concedierea prin restrangerea activitatii.
Avantaje: protejarea sanatatii si evidentierea orelor de munca
Riscuri: cost salarial neschimbat si responsabilitatea securitatii muncii
Obligatii legale: decizie interna si act aditional Revisal
2. REDUCEREA PROGRAMULUI DE LUCRU
Avantaje: reducere cost salarial proportional cu timpul redus
Riscuri: Reducerea productivitatii si acceptul salariatului
Obligatii legale: act aditional Revisal
Avantaje: reducere cost salarial 75%
Riscuri: facilitate nesemnificativa si reducere de 2,25% CAM
Obligatii legale: decizie interna, raportare Revisal si dosar justificativ ITM
4. CONCEDIU DE ODIHNA
Riscuri: NU poate fi un act unilateral
Avantaje: reducere cost salarial
Riscuri: NU poate fi decizia angajatorului
Salariatul nu este asigurat
Obligatii legale: Raportare Revisal
Avantaje: protejarea sanatatii si indemnizatie 75% recuperata din CAM
Riscuri: Stagiu de cotizare minim 6 luni
Recuperare ulterioara din CAM
Obligatii legale: Dosar Casa de Sanatate
7. CONCEDIEREA ANGAJATILOR PRIN RESTRANGEREA ACTIVITATII
Avantaje: reducerea costurilor salariale 100%; salariatii aplica pentru somaj
Riscuri: preaviz 20 de zile lucratoare; nu poate fi dispusa pe perioada carantinei
Obligatii legale: dosar ITM cu 30 zile anterior si raportare in Revisal
Regasiti mai jos si INFOGRAFICUL OFICIAL privind masurile de mai sus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incadrarea deplasarii salariatului se stabileste in functie de motivul deplasariiIntrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Fisa de post pentru Inginer de dezvoltare a produselor softwareIntrebare: Va rog sa-mi trimiteti un model fisa de post pentru codul COR 251207: Inginer de dezvoltare a produselor software.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<