Somaj tehnic si 3 tipuri de concedii posibile in pandemia Coronavirus. Obligatii legale, Revisal si riscuri

Ioana Pavel
Ioana Pavel
16 Martie 2020
16 Martie 2020
Ioana Pavel
Ioana Pavel
somaj tehnictelemunca 2020somajul tehnic coronavirusconcediu fara platasomaj tehnic revisal
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Consiliul National al IMM-urilor din Romania a facut cateva recomandari atat in ce priveste sanatatea afacerilor in aceasta perioada, oferind si explicatii concise privind masurile pe care le pot lua firmele in aceasta perioada, cu riscurile, avantajele si obligatiile legale de rigoare: telemunca, reducerea programului de lucru, somaj tehnic, concediu de odihna, concediu fara salariu, concediu medical pentru carantina sau concedierea prin restrangerea activitatii. 

Nu uitati ca a fost publicata si Ordonanta 30/2020 privind unele masuri esentiale pentru domeniul muncii, inclusiv despre somajul tehnic. Aflati AICI de ce unele firme risca sa nu primeasca ajutor de la stat in ce priveste somajul tehnic!

 
Mai intai de toate, deoarece este de dorit un management de criza eficient si redresarea afacerilor in cel mai scurt timp posibil, sa vedem, mai intai, care sunt cei 10 pasi de sanatate a firmei, recomandati de CNIPMMR.
 
Pasul 1 - securizeaza si protejeaza personalul. Aici vorbim, cu siguranta, de toate acele masuri de securitate si sanatate in munca despre care am scris inclusiv AICI si AICI
 
Pasul 2 - tine legatura cu contabilul tau pentru a analiza deciziile ulterioare si a raporta masurile pe care le iei in relatia cu personalul. Orice companie trebuie sa isi ia astfel de masuri si sa gandeasca pe termen lung, aplicand cele mai bune restrictii si decizii inca din prezent. 

Cititi si  ZILE LIBERE PENTRU PARINTI: CUM SE APLICA LEGEA 19/2020? PRECIZARI IMPORTANTE, PLATA INDEMNIZATIEI, EXCEPTIILE. Completarile aduse de HG 217/2020!
 

Pasul 3 - analizeaza lista clientilor neincasati si ia legatura cu ei. In situatii de criza, multe lucruri ne scapa din vedere astfel ca, am adauga noi, este esential si acest pas pentru a incerca sa ne crestem veniturile sau sa le mentinem pe linia de plutire. 
 
Pasul 4 - calculeaza costurile pentru perioada urmatoare. Cat rezisti fara venituri? Aceasta este intrebarea adresata de CNIPMMR, iar raspunsul ar trebui sa ne ingrijoreze fiindca fara venituri nicio companie nu rezista. Se asteapta in continuare un pachet de masuri din partea Guvernului.
 
Pasul 5 - securizeaza furnizorii strategici si cei de utilitati. Trebuie sa ii asiguram pe cei alaturi de care lucram zi de zi, de la parteneri, furnizori, clienti principali si jucatori de durata ca luam toate masurile pentru a preintampina un dezastru financiar. 

Pasul 6 - protejeaza clientii si lucrarile in curs de desfasurare. Comunica intarzierile in livrari. Managementul de criza trebuie sa includa acele masuri specifice activitatii desfasurate. Un plan bine intocmit ne ajuta sa acoperim toate ariile pentru a nu uita de elemente esentiale pentru bunul mers al afacerii. 
 
Pasul 7 - analizeaza riscurile de neincasare sau blocajul financiar. Aceasta este o perioada in care rezolvarile trebuie identificate rapid, iar deciziile trebuie aplicate si mai rapid. In ce priveste riscurile de neincasare si blocajul financiar, o strategie bine gandita poate face diferenta intre un eventual faliment si un viitor in care dezvoltarea continua devine o varianta posibila.

Pasul 8 - analizeaza investitiile in desfasurare. pune pauza daca e cazul. Aspectul financiar este primordial, chiar daca si resursele financiare nu trebuie neglijate. Insa fara o stabilitate a finantelor, nici salariile nu pot fi livrate. Marile companii, cu experienta indelungata, nu recomanda masuri de taiere, ci de accelerare a metodelor de promovare si a acelor servicii sau activitati care pot creste veniturile CHIAR SI in situatii de criza. 
 
Pasul 9 - comunica sincer cu furnizoii la care ai datorii. Gasiti impreuna solutii de amanare la plata. Colaborarea e cuvant-cheie in aceasta perioada de criza generala, iar intelegerea reciproca este mai mult decat binevenita. Niciunul dintre jucatorii din piata nu ar trebui sa uite ca ecosistemul afacerii nu exista si nu functioneaza decat prin demersurile tuturor celor implicati.
 
Pasul 10 - sustine relatiile parteneriale pe care le ai. Si altii te vor sustine pe tine. Nu renuntati, am adauga noi, la ceea ce a functionat bine pana acum, la relatiile de afaceri pe care le-ati construit in timp, la ceea ce va ajuta sa cresteti afacerea. Sunt esentiale in aceasta perioada si vor fi la fel de importante si dupa depasirea crizei. 
 
In continuare, regasiti si ghidul de masuri economice pentru IMM-uri, cu aplicabilitate pentru orice afacere, referitor la telemunca, reducerea programului de lucru, somajul tehnic, concediul de odihna, concediul fara salariu, concediul medical pentru carantina sau concedierea prin restrangerea activitatii. 
 
 
Avantaje: protejarea sanatatii si evidentierea orelor de munca
Riscuri: cost salarial neschimbat si responsabilitatea securitatii muncii
Obligatii legale: decizie interna si act aditional Revisal
 
2. REDUCEREA PROGRAMULUI DE LUCRU
Avantaje: reducere cost salarial proportional cu timpul redus
Riscuri: Reducerea productivitatii  si acceptul salariatului
Obligatii legale: act aditional Revisal
 
Avantaje: reducere cost salarial 75%
Riscuri: facilitate nesemnificativa si reducere de 2,25% CAM
 
4. CONCEDIU DE ODIHNA
Riscuri: NU poate fi un act unilateral
 
5. CONCEDIU FARA SALARIU sau CONCEDIU FARA PLATA
Avantaje: reducere cost salarial
Riscuri: NU poate fi decizia angajatorului
Salariatul nu este asigurat
Obligatii legale: Raportare Revisal
 
 
Avantaje: protejarea sanatatii si indemnizatie 75% recuperata din CAM
Riscuri: Stagiu de cotizare minim 6 luni
Recuperare ulterioara din CAM
Obligatii legale: Dosar Casa de Sanatate
 
7. CONCEDIEREA ANGAJATILOR PRIN RESTRANGEREA ACTIVITATII
Avantaje: reducerea costurilor salariale 100%; salariatii aplica pentru somaj
Riscuri: preaviz 20 de zile lucratoare; nu poate fi dispusa pe perioada carantinei
Obligatii legale: dosar ITM cu 30 zile anterior si raportare in Revisal
 
 
 
Ce alte avantaje va aduce trimiterea angajatilor in somaj tehnic? Raspunsul il aflati AICI!
 
 
Regasiti mai jos si INFOGRAFICUL OFICIAL privind masurile de mai sus. 


NOUTATI din Legislatia muncii

Doriti sa angajati lucratori straini?


Descoperiti principalele probleme pe care le veti intampina si aflati solutiile pentru acestea!

Aflati informatii complete participand in data de 23 septembrie la webinarul Noutati privind munca desfasurata de cetatenii straini in Romania

Lector: dr. Radu Stefan Patru

Important!
In calitate de participant, aveti dreptul de a adresa 1 intrebare pana la data de 16 septembrie, pe adresa mru@rs.ro, urmand sa primiti raspunsul chiar in cadrul webinarului!

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]