Munca la domiciliu este reglementata in Codul Muncii, la articolele 108, 109, 110. Din pacate, in acest moment inca ne lovim de zeci de neclaritati ridicate de responsabilii cu legislatia muncii, salarizare si HR.
Dintre intrebarile cel mai des adresate, cu privire la munca la domiciliu:
> Ce drepturi are angajatul care presteaza activitatea la domiciliu?
> Cum arata un contract de munca pentru angajatul cu munca la domiciliu?
> Are voie angajatorul sa isi verifice angajatul care lucreaza la domiciliu?
> Care va fi programul angajatului?
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Vezi si Model Contract Individual de Munca la Domiciliu 2024
Haideti sa le luam pe rand si sa le lamurim in cadrul acestui material despre munca la domiciliu:
Cine face programul angajatilor care isi desfasoara activitatea la domiciliu?
Salariatii cu munca la domiciliu isi vor stabili singuri programul de lucru.
Angajatorii au voie sa isi verifice salariatii cu munca la domiciliu?
Da, angajatorilor le revine dreptul de a verifica salariatii cu munca la domiciliu, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca.
In contractul individual de munca se poate insera o mentiune precum: Angajatorul isi rezerva dreptul de a efectua controlul activitatii salariatului, prin vizite la domiciliul acestuia, in fiecare zi de luni intre orele 8,00 si 10,00.
Pentru salariatul care isi desfasoara activitatea la domiciliu este necesar sa incheiem contract individual de munca pe perioada determinata, nedeterminata sau sunt admise ambele?
Ambele. Legislatia in vigoare ne spune ca in mod normal, incheiem contract individual de munca pe perioade nedeterminata. Prin exceptie si in conditiile legii, putem sa incheiem si contract individual de munca pe perioada determinata.
Ce trebuie sa stim despre obligatiile SSM pentru angajatul care presteaza activitate la domiciliu?
Angajatii care lucreaza la domiciliu se bucura de toate drepturile si obligatiile lucratorilor prevazute de Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca.
Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea acestor angajati in toate aspectele legate de munca, incluzand evaluarea riscurilor, instruirea si informarea, dotarea cu echipamente de munca si echipamente individuale de protectie, supravegherea sanatatii etc.
Cum se efectueaza plata salariului pentru angajatii cu munca la domiciliu?
La fel ca si pentru angajatii care isi desfasoara activitatea la sediul angajatorului, in limitele negociate si la datele din luna asupra carora s-a convenit.
Ce trebuie sa contina contractul individual de munca?
Pe langa elementele naturale ale unui contract individual de munca, cel al salariatului care isi desfasoara activitatea profesionala la domiciliu va contine si prevederea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu.
In contractul sau individual de munca se va include si programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului.
Atentie si la faptul ca un contract individual de munca la domiciliu trebuie sa contina si prevederi referitoare la obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.
Elementele natural inserate in orice CIM:
- identitatea partilor;
- locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
- sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
- functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
- criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
- riscurile specifice postului;
- data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
- in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
- durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
- conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
- salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul;
- durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
- indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
- durata perioadei de proba.
Ce drepturi are salariatul care isi desfasoara munca la domiciliu?
Salariatul cu munca la domiciliu se bucura de toate drepturile recunoscute prin lege si prin contractele colective de munca aplicabile salariatilor al caror loc de munca este la sediul angajatorului.
Dar atentie ca prin contractele colective de munca si/sau prin contractele individuale de munca se pot stabili si alte conditii specifice privind munca la domiciliu, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Salariatul cu munca la domiciliu va avea platite cheltuielile cu transportul la si de la locul de munca?
Da. Conform art. 109 din Codul Muncii, angajatorul are obligatia de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza. Mai mult, mentionam faptul ca aceste cheltuieli de transport la si de la locul de munca sunt deductibile la calculul profitului impozabil. Cheltuielile efectuate pentru transportul salariatilor la si de la locul de munca sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Pentru salariatii care isi desfasoara activitatea profesionala la domiciliu vom oferi tichete de masa?
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!
Aflati din ghidul nostru – Telemunca sau munca si de acasa – cum sa evitati sau sa gestionati corect toate situatiile sensibile care pot aparea. Ghidul contine legislatie explicata, modele de documente (inclusiv model contract telesalariat pe modelul-cadru aprobat prin Ordinul nr. 2171/2022, publicat in Monitorul Oficial nr. 1.180 din 9 decembrie 2022) precum si numeroase studii de caz, cu accent pe principalele noutati legislative cu efect in acest an, DETALII AICI >>>
Care este diferenta intre munca la domiciliu si munca la distanta?
Conceptul de munca la distanta reprezinta activitatea desfasurata de o persoana intr-un loc diferit de persoana care are responsabilitatea de a-l supraveghea direct si/sau care o plateste pentru munca efectuata.
Telemunca a fost aprobata - ce este munca de la distanta. Cine si cum poate folosi telemunca. Noile conditii pentru salariati si angajatori
Guvernul a aprobat proiectul de lege privind reglementarea activitatii de telemunca (munca la distanta), folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, o transpunere a conceptului de "teleworking" prevazut in majoritatea statelor europene. Intr-un comunicat al Executivului se arata ca, potrivit proiectului de lege, o activitate care ar putea fi efectuata in cadrul locului de munca organizat de angajator va putea fi desfasurata de catre salariat si la distanta de aceasta locatie, in mod regulat si voluntar, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.
Munca la distanta poate exista sub mai multe forme de lucru, dupa cum urmeaza:
- munca la domiciliu si
- munca in afara domiciliului salariatului.
Munca la domiciliu este o alta forma a muncii la distanta, reglementata in Codul muncii in vigoare, dar care impune desfasurarea muncii salariatului la domiciliul sau.
Cum arata contractul individual de munca la domiciliu?
Modelul contractului individual de munca la domiciliu poate fi consultat AICI.
Munca la domiciliu conform Codul Muncii Art. 108.
– (1) Sunt considerati salariati cu munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin.
(2) In vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, salariatii cu munca la domiciliu isi stabilesc singuri programul de lucru.
(3) Angajatorul este in drept sa verifice activitatea salariatului cu munca la domiciliu, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca.
Art. 109. – Contractul individual de munca la domiciliu se incheie numai in forma scrisa si contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin.
(3), urmatoarele: a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu; b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului; c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.
Art. 110. – (1) Salariatul cu munca la domiciliu se bucura de toate drepturile recunoscute prin lege si prin contractele colective de munca aplicabile salariatilor al caror loc de munca este la sediul angajatorului.
(2) Prin contractele colective de munca si/sau prin contractele individuale de munca se pot stabili si alte conditii specifice privind munca la domiciliu, in conformitate cu legislatia in vigoare.