Expert legislatia muncii este profesionistul care se asigura ca angajatorul respecta prevederile legislatiei muncii si ca inspectorul de munca nu va gasi motive pentru a aplica usturatoarele amenzi prevazute In Codul muncii si celelalte legi speciale.
Un Expert legislatia muncii (COD COR 242220) este responsabil pentru furnizarea de asistenta juridica In domeniul relatiilor de munca, redactarea unor modele si formulare standard, crearea, implementarea si supravegherea implementarii unor solutii pentru probleme juridice complexe (fuziuni si achizitii, restructurare, transfer de Intreprindere), realizarea de opinii juridice/analize de risc pentru decizii complexe de afaceri, precum cu negocierea contractelor sau altor documente juridice.
In principiu, un expert in legislatia muncii are urmatoarele atributii:
1. In domeniul relatiilor colective de munca:
- participa la negocierea contractului colectiv de munca si redacteaza procesele verbale ale sedintelor de negociere;
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
40 Modele de Regulament Intern
Noua lege a pensiilor Ghid practic
- face parte din comisia de interpretare a clauzelor contractului colectiv de munca;
- elaboreaza si implementeaza mecanisme de negociere cu sindicatele care sa permita revizuirea anuala a salariilor si a celorlalte beneficii, Impreuna cu alte modificari structurale;
- gestioneaza aspectele cu privire la personalul societatii In caz de reorganizare, asigurându-se ca procesele de redistribuire sau concediere sunt finalizate la termen si cu respectarea bugetului alocat ;
- gestioneaza procesul de solutionarea a conflictelor de munca.
2. In domeniul relatiilor individuale de munca:
- realizeaza modele de standard de documente (lista documentelor necesare la angajare, oferta de angajare, contract individual de munca, clauze speciale ce pot fi inserate In contractul individual de munca, decizii de Incetare a contractului individual de munca etc.);
- ofera asistenta juridica si suport pentru celelalte linii functionale In domeniul raporturilor individuale de munca;
- elaboreaza politicile societatii privind: (i) concedierea disciplinara, (ii) concedierea pentru necorespundere profesionala sau (iii) procedura privind solutionarea cererilor individuale ale salariatilor;
- face parte din comisia de cercetare disciplinara a faptelor care pot constitui abateri disciplinare;
- solutioneaza cererile individuale ale salariatilor cu privire la drepturile si obligatiile pe care le au In baza contractului individual de munca;
- mentine relatii amiabile cu Inspectia Muncii si celelalte autoritati care au atributii de control In domeniul relatiilor de munca;
- se asigura ca politicile de resurse umane ale societatii sunt conforme cu prevederile legislatiei muncii si, dupa caz, cu alte prevederi din legi speciale.
- elaboreaza materiale si participa la sesiuni de instruire a personalului societatii In domeniul relatiilor de munca;
- elaboreaza si/sau actualizeaza regulamentul intern care urmeaza a fi aprobat de catre conducerea societatii;
- furnizeaza puncte de vedere la solicitarea celorlalte departamente din cadrul societatii In vederea apararii intereselor societatii In cazul unor litigii de munca
Un expert In domeniul relatiilor de munca trebuie sa posede urmatorul set de competente:
1. Competente specifice
- cunostinte foarte bune de legislatia muncii (interna si comunitara);
- capacitate de concentrare, analiza si sinteza;
- echilibru emotional si rezistenta la stres;
- excelente abilitati de comunicare si relationare
- capacitate de a lua decizii si de a-si asuma responsabilitatea;
- capacitate de a se informa si Invata In permanenta;
2. Competente generale
- orientare catre client;
- respect si integritate;
- munca In echipa;
- angajament;
- expertiza profesionala.
Activitatea unui expert legislatia muncii poate fi evaluata In functie de urmatorii indicatori cheie de performanta:
1. Respectarea termenelor legale/impuse de catre organele de control – 25%
(i) Realizarea cercetarilor disciplinare Inauntrul termenelor legale
(ii) Introducerea actiunilor/prezentarea la temenele fixate de instanta de judecata
(iii) Respectarea termenelor legale privind procedura concedierii colective
(iv) Realizarea masurilor dispuse de catre inspectorii de munca Inauntrul termenelor fixate
2. Relatia cu celelalte departamente – 30%
(i) Raspuns avizat la solicitarea primita (memorandum-uri, opinii juridice, puncte de vedere) In termen de maximum 7 zile
(ii) Realizarea de prezentari/seminarii interne, conform programarii anuale
(iii) Revizuirea/actualizarea procedurilor interne In termen de maximum 10 zile
3. Relatia cu salariatii si/sau organizatiilor sindicale - 30%
(i) Raspuns la petitiile/cererile individuale in termen de maximum 20 zile
(ii) Mentinerea unor relatii amiabile cu organizatiile sindicale/reprezentantii salariatilor
4. Litigii de munca – 15%
(i) Anularea deciziilor angajatorului de catre instanta de judecata (<20%)
Scorul total de performanta pe care Il poate obtine un expert legislatia muncii poate avea 3 niveluri:
1. Performanta excelenta – expertul Indeplineste indicatorii de performanta agreati in proportie de cel putin 95%;
2. Performanta buna – expertul Indeplineste indicatorii de performanta agreati In proportie mai mare de 75%, dar mai putin de 95%;
3. Performanta slaba – expertul indeplineste indicatorii de performanta agreati in proportie mai mica de 75%.
Marcel Vasile
Avocat colaborator
S.C.A. Dima & Asociatii