Campania nationala de verificare a modului in care sunt respectate cerintele minime pentru imbunatatirea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor, precum si verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind incheierea, modificarea, suspendarea si executarea contractelor individuale de munca de catre angajatorii care isi desfasoara activitati in statiile de distributie a carburantilor auto cod CAEN-4730 s-a desfasurat in perioada 10 – 16 martie 2022, in toate judetele si a vizat toate tipurile de intreprinderi (mici, mijlocii si mari, cu capital de stat, privat si mixt), care efectueaza activitati de distributie a carburantilor pentru autovehicule, cod CAEN 4730.
Verificarea modului in care sunt respectate cerintele minime pentru imbunatatirea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor care sunt explusi riscurilor de explozie si incendiu reprezinta o preocupare permanenta a Inspectiei Muncii. Campania derulata la aceasta categorie de angajatori face parte din Programul cadru de actiuni pentru anul 2022, iar actiuni similare care au vizat prevenirea situatiilor ce pot conduce la producerea de evenimente la angajatorii unde exista astfel de riscuri au mai fost desfasurate si in anii precedenti, cele mai recente avand loc in anul 2020.
Pentru neconformitatile depistate in cadrul campaniei de control efectuate in perioada 10 – 16 martie 2022, inspectorii de munca au aplicat 2276 de sanctiuni, din care 1766 avertismente si 510 amenzi, in valoare totala de 2.210.400 lei, din care 185.000 lei pentru sanctionarea a 11 cazuri de munca nedeclarata. Pentru remedierea neconformitatilor constatate in domeniul relatiilor de munca, au fost dispuse 1685 de masuri, iar in domeniul securitatii si sanatatii in munca, au fost dispuse 1823 de masuri, cu termene de indeplinire precise. Inspectorii de munca au dispus 6 sistari de echipamente de munca si sistarea activitatii unui angajator.
Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat: ”Riscul de producere a unor evenimente este legat de faptul ca, in activitatile de distributie a carburantilor auto, produsele petroliere comercializate in statiile de distributie pot forma, in combinatie cu aerul, amestecuri explozive, iar in contact cu surse potentiale de aprindere, aceste amestecuri explozive pot genera explozii cu consecinte grave, atat pentru lucratori, cat si pentru clientii prezenti in statiile de distributie a carburantilor. Aglomeratia excesiva creata la multe statii de distributie a carburantilor auto a generat o serie de situatii care au condus la amplificarea riscurilor de incendiu si explozie, cum ar fi folosirea de recipiente neconforme si manipularea necorespunzatoare, de catre clienti, a pompelor de alimentare, in conditiile in care personalul angajat nu facea fata numarului sporit de clienti, fumatul in locuri nepermise. Inspectorii de munca au identificat si sanctionat situatii de potential pericol in care lucratorii erau expusi la risc de electrocutare, in jurul rastelului de butelii erau depozitate materiale inflamabile sau echipamente cu potential risc in exploatare, recipiente din plastic pline cu combustibil, depozitate in birourile din incinta, cai de acces blocate, lipsa trusei de prim ajutor, echipamentele individuale de protectie puse la dispozitie nu erau confectionate din materiale care sa nu produca descarcari electrice, alimentarea cu GPL a autoturismelor era efectuata de personal al benzinariilor care nu era instruit sa faca aceste activitati si situatii in care personalul statiilor de alimentare a permis clientilor sa umple, direct de la pompa, in portbagaj, diverse recipiente neconforme. Cu toate acestea, ponderea avertismentelor fata de amenzi este de peste trei ori mai mare, ceea ce demonstreaza caracterul preventiv al acestei campanii, fapt subliniat si cu alte ocazii. In domeniul relatiilor de munca, cea mai grava abatere este reprezentata de cele 11 situatii de munca nedeclarata. Dintre acestea, 8 persoane nu aveau contracte individuale de munca incheiate, o persoana nu figura cu contractul de munca transmis in Revisal si doua persoane au fost identificate la munca in afara programului de lucru declarat in contractul individual de munca. Pe langa dezavantajele, mentionate de fiecare data, pe care munca nedeclarata le produce asupra lucratorilor, de data aceasta, insist asupra unui exemplu clar de inconstienta a angajatorilor fata de situatiile foarte grave pe care le-ar putea produce un lucrator neinstruit din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca si fata de care angajatorul este in imposibilitatea de a-l responsabiliza pentru munca prestata si pentru eventualele pagube produse sau de a-l cerceta disciplinar.”
Principalele deficiente constatate in domeniul relatiilor de munca sunt:
- nerespectarea prevederilor legale privind tinerea evidentei timpului de munca la locul de munca;
- neevidentierea orei de incepere, respectiv de terminare a programului de munca;
- lipsa copiei contractului individual de munca la locul de munca;
- lipsa precizarii in contractul individual de munca cu timp partial, a repartizarii programului
de lucru;
- lipsa precizarii desfasurarii activitatii in ture;
- neevidentierea separata a sporurilor in statul de plata a salariilor;
- nerespectarea prevederilor legale privind timpul de munca;
- nerespectarea prevederilor legale privind munca in zilele de rapaus saptamanal si de sarbatoare legala;
Cele mai frecvente deficiente constatate in domeniul securitatii si sanatatii in munca sunt:
- nu a fost asigurata intretinerea si marcarearea corespunzatoare a cailor de acces;
- nu au fost clasificate si marcate cu indicatoare zonele "Ex";
- nu au fost evaluate riscurile specifice generate de atmosfere explozive;
- nu a fost actualizat documentul privind protectia impotriva exploziilor;
- nu a fost actualizat certificatul de examinare "in SITU";
- nu este efectuata verificarea periodica a rezistentei de dispersie a prizelor de pamant;
- nu a fost asigurata o instruire adecvata in domeniul S.S.M. privind atmosferele
explozive;
- instructiuni
SSM incomplete;
- angajatorul nu a realizat semnalizarea de securitate a zonelor unde pot aparea
atmosfere explozive;
- echipamentului de protectie acordat este necorespunzator, acesta nefiind din
materiale care nu pot produce descarcari electrostratice;
- neutilizarea echipamentului individual de protectie din dotare de catre lucratori;
INSPECTIA MUNCII
- lipsa marcajelor cailor de acces si de circulatie;
- autorizare operatori GPL;
- truse de prim ajutor incomplete si cu produse expirate;
- lipsa autorizatie ISCIR la statia GPL;
- depozitare necorespunzatoare a materialelor inflamabile;
- lipsa impamantare stand butelii;
- angajatorul nu detine FDS ale substantelor chimice periculoase din unitate;
- lipsa cabluri suntare pentru legare la pamant si egalizarea potentialelor la descarcarea autocisternelor.
Rezultatele actiunii vor constitui baza demersurilor viitoare ale institutiei pentru protectia lucratorilor expusi, contribuind la stabilirea masurilor necesare pentru promovarea imbunatatirii securitatii si sanatatii lucratorilor care isi desfasoara activitatea in unitatile de distributie a carburantilor, precum si cresterea gradului de conformare fata de obligatiile legale din domeniul relatiilor de munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<