Adoptarea unei noi legi a pensiilor (n.n. Legea nr.127/2019 privind sistemul public de pensii) este deja de notorietate, insa adevaratele probleme ajung sa iasa la iveala si sa poata fi determinate exact numai dupa aplicarea practica a reglementarilor.
Astfel, este necesar sa ne informam cu privire la acele elemente de noutate cuprinse in noua reglementare, sensibil diferite fata de actuala reglementare (n.n. Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare) pentru a putea tine cont de acestea, asigurandu-ne in acest fel ca nu ne sunt afectate drepturile!
Un asemenea element de noutate, modificat in mod subtil de legiuitor, vizeaza stagiul de cotizare.
Potrivit dispozitiilor art. 16 alin.(1) din Legea nr.127/2019 „Constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza SI platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii din Romania, precum si in alte tari, in conditiile stabilite prin instrumente juridice internationale la care Romania este parte”.
In plus, la art. 21 alin.(1) din acelasi act normativ se precizeaza ca „In conditiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), pentru asiguratii sistemului public de pensii, cu exceptia acelora care au incheiat contracte de asigurare sociala, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare ANAF, are obligatia de a transmite CNPP informatiile necesare stabilirii, in sistemul public de pensii, a stagiului de cotizare realizat si a punctajului lunar, in vederea acordarii prestatiilor de asigurari sociale prevazute de prezenta lege. Informatiile necesare cuprind cel putin evidenta obligatiilor la bugetul asigurarilor sociale de stat datorate SI platite de angajatori si/sau de asigurati, precum si eventualele rectificari ale declaratiilor de asigurare”.
Asadar, potrivit acestui nou act normativ, in sistemul public de pensii stagiul de cotizare se constituie din insumarea perioadelor pentru care s-a datorat SI platit contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat de catre asigurat si, dupa caz, de catre angajator.
Rezulta astfel in mod clar ca legiuitorul a pus accentul pe achitarea contributiei, lipsa indeplinirii acestei obligatii echivaland fara putinta tagada cu lipsa stagiului de cotizare pentru respectiva perioada.
Pe cale de consecinta, odata cu intrarea in vigoare a Legii nr.127/2019, respectiv 1 septembrie 2021, cu exceptiile prevazute de lege, vor fi putea fi valorificate ca stagiu de cotizare doar acele perioade pentru care asiguratilor li s-au platit efectiv contributiile pentru pensii.
Pentru a intelege diferenta de reglementare, facem mentiunea ca potrivit art. 19 din Legea nr.263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, in prezent, „Constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza SI/SAU platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii din Romania, precum si in alte tari, in conditiile stabilite prin acordurile sau conventiile internationale la care Romania este parte”.
Intelegem din aceste prevederi legale ca, desi la aceasta data puteau fi valorificate si perioadele pentru care, din diferite motive, angajatorii nu isi indeplineau obligatia efectiva de a achita/vira contributiile datorate sistemului public de pensii, incepand cu 1 septembrie 2021 salariatii pentru care nu s-a virat contributia la pensii de catre angajator nu vor mai putea valorifica in mod corespunzator respectivele perioade de neplata la stabilirea pensiei.
Astfel, eliminarea in noua lege a pensiilor a conjuctiei sau din reglementarea perioadelor care constituie stagiu de cotizare ce poate fi valorificat poate avea consecinte majore asupra drepturilor de pensie ale asiguratilor.
In aceste conditii, este bine de stiut de catre asigurati ca pentru a-si proteja drepturile este necesar sa se informeze si sa se asigure ca angajatorul isi indeplineste obligatiile legale de plata a contributiilor de asigurari sociale, potrivit legii!
Pentru a veni in sprijinul asiguratilor, va informam ca acestia pot solicita date cu privire la plata contirbutiilor asigurarilor sociale atat inregistrandu-se pe site-ul Casei Nationale de Pensii Publice la adresa https://www.cnpp.ro/web/guest/completare-formular-de-acces-online, cat si prin inregistrarea si crearea unui cont in Spatiul Privat Virtual accesibil pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
aici.
Autor: Alexandra Nedelcu, expert legislatia muncii
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii continuare activitate dupa implinirea varstei de 65 de aniIntrebare: Avem o salariata pensionata la data de 17.08.2021, pentru limita de varsta, care isi continua activitatea in baza aceluiasi contract pana la 28.11.2024, data la care implineste 65 ani. Aceasta doreste sa continue activitatea in baza unui nou contract. 1. Contractul ei inceteaza de drept la data la care implineste 65 ani (28.11.2024)? 2. Poate continua activitatea si dupa aceasta data, avand in vedere prevederile art. 46, alin 2, din Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii; cf caruia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie limita de varsta. SituatiiIntrebare: In cadrul societatii noastre ne confruntam cu urmatoarele doua spete: 1. Angajatorul primeste de la Casa de Pensii o informare de pensie la limita de varsta a unui salariat iar salariatul aduce decizia de pensie de limita de varsta cu REDUCEREA varstei de pensionare (angajatul are in prezent varsta de 60 de ani). - In cazul acesta este obligatoriu sa se intocmeasca un nou contract de munca? - Contractul de munca se poate incheia pe durata determinata sau nedeterminata pana la implinirea varstei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<