Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Norme actuale: Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca

Indemnizatiiincapacitate temporara de muncaOUG nr.158/2005asigurari de sanatate


Cuantumul indemnizatiei de asigurari sociale reprezinta produsul dintre un procent determinat si valoarea bazei de calcul, stabilite de lege. Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca reprezinta 75% din media veniturilor din ultimele 6 luni, in baza carora s-a calculat contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, modificata si completata.

Indemnizatia de boala poate reprezenta 100% din baza de calcul daca salariatul sufera de afectiuni grave (tuberculoza, SIDA, cancer, urgente chirurgicale). De asemenea, indemnizatia reprezinta 80% din media venitului lunar asigurat din lunile luate in calcul, in cazul accidentelor de munca (art. 20 din Legea nr. 346/2002, modificata si completata).

Daca in baza de calcul intra perioada in care s-au urmat cursurile unei facultati pe care persoana in cauza a absolvit-o, baza de calcul o constituie salariul minim brut pe tara in perioada respectiva.
Daca in baza de calcul intra si perioadele in care salariatul a beneficiat si de alte drepturi de asigurari sociale (concediu si indemnizatie de maternitate, concediu medical), baza de calcul o constituie cuantumul indemnizatiilor stabilite la acel moment.

Contributia de asigurari sociale se achita pentru zilele lucratoare cuprinse in certificatele medicale si reprezinta produsul dintre media zilnica si procentul de 75%, multiplicat cu numarul de zile lucratoare din concediu medical.

Exemplu

Pentru un salariat pentru care s-a platit contributia, la un salariu brut de 800 lei si care beneficiaza de concediu medical cu o durata de 7 zile calendaristice in care sunt cuprinse 5 zile lucratoare.
Luna             1                  2                3             4             5                6
Venit brut   800            800            800         800         800            800
Nr. zile         21              19              21            20           21              20
C = M x 75% x Ncm
in care:
C = cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate;
M = media zilnica a bazei de calcul al indemnizatiilor;
Nrz = numarul de zile pentru care s-a achitat contributia, pe fiecare luna din baza de calcul.

Nrz = 21 + 19 + 21 + 20 + 21 + 20 = 122 de zile
Venit brut total = 6 x 800 lei = 4.800 lei
M = 4.800 lei : 122 = 39,34 lei
Ncm = numarul de zile lucratoare din concediul medical
Ncm = 5 zile
C = M x 75% x Ncm = 39,34 lei x 75% x 5 = 196,72 lei, intregit 197 lei.

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta de catre angajator din prima zi pana in a 5-a zi calendaristica de incapacitate, platibile fiind doar zilele lucratoare. Ulterior, indemnizatia se suporta de Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
- prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate care nu se afla in raporturi de munca sau de serviciu.

- ziua urmatoare celor suportate de angajator si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca sau pensionarii, in cazul asiguratilor aflati in raporturi de munca sau de serviciu.

Art. 77 din Norma de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate stabileste ca sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie (Ordinul nr. 130/2011).

Pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate o solicitare scrisa, la care se ataseaza Centralizatorul privind certificatele de concediu medical, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea (Ordinul nr. 130/2011).

Cererea va fi analizata de compartimentul de specialitate din cadrul casei de asigurari de sanatate, care va intocmi referatul de propunere spre aprobare a cererii de restituire sau, dupa caz, de respingere cu motivarea acesteia, referat avizat de personalul imputernicit sa exercite viza CFP.
Referatul, semnat de directorul executiv al Directiei management si economica, va fi supus aprobarii presedintelui-director general. Pe baza referatului aprobat se intocmesc: ordonantarea de plata, ordinul de plata, borderoul ordinelor de plata sau, dupa caz, comunicarea de respingere a platii.

In termen de 30 zile de la depunerea cererii de restituire, casa de asigurari de sanatate va efectua plata sumelor aprobate sau va transmite solicitantului comunicarea de respingere a platii. Dupa efectuarea platii, dosarul se arhiveaza la compartimentul de specialitate.

Problema

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2010, art. 40 al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 s-a modificat, in sensul ca "indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative in termen de 90 de zile de la data la care beneficiarul era in drept sa le solicite".

Aceasta inseamna ca angajatorul are la dispozitie 90 de zile pentru a pretinde recuperarea indemnizatiilor achitate?

Raspuns

Nu. Conditiile de recuperare de catre angajator a sumelor reprezentand indemnizatii platite salariatilor care, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate sunt prevazute la art. 38 din aceasta ordonanta si art. 77 din norma metodologica de aplicare. Art. 40 nu se refera la termenul in care angajatorul poate sa recupereze sumele reprezentand indemnizatii platite salariatilor care, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. in O.U.G. nr. 158/2005 nu este prevazut un termen in care angajatorul poate sa solicite rambursarea acestor sume. in aceasta situatie, aceste sume pot fi recuperate in termenul general de prescriptie de 3 ani.

Obligatia de plata este precedata de indeplinirea urmatoarelor formalitati de catre salariat:
a) instiintarea angajatorului asupra acordarii concediului medical in termen de 3 zile
de la data acordarii;
b) prezentarea certificatului medical angajatorului.




Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Indemnizatiiincapacitate temporara de muncaOUG nr.158/2005asigurari de sanatate

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 11 Ianuarie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Norme actuale: Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

ClubLegislatiaMuncii.ro - intrebarea zilei

 
Modalitate De Calcul Concediu De Odihna Neefectuat La Incetarea ContractuluiIntrebare: Pana in 24.04.2018 inclusiv am fost angajata in cadrul unei autoritati publice locale (personal contractual), perioada de preaviz fiind din data de 05.03.2018 pana in data de 24.04.2018, in aceasta perioada avand si 15 zile de concediu de odihna solicitate de mine (mi-a fost intrerupt preavizul pentru a efectua cele 15 zile de concediu). La data incetarii raportului de munca mai aveam inca 28 de zile de concediu neefectuate, astfel: 24 de zile de concediu aferente anului 2017 si 4 zile de conc
 

Raspuns: Multumesc frumos!... citeste tot raspunsul aici


Descarca GRATUIT
“SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.

 

Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!

Cazuri practice si mod de calcul
 
Descarcati gratuit Raportul Special
"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"
SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
Afla totul despre modificarile din SALARIZARE in 2019!
Cazuri practice si mod de calcul

Descarcati gratuit Raportul Special

"SALARIZAREA: modificari majore in 2019 - 7 Cazuri Practice explicate de specialisti"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]