Conventie civila si recuperare adeverinte vechime. Cum se valorifica veniturile la pensie?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
06 Noiembrie 2020
06 Noiembrie 2020
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
conventie civilarecuperare adeverinte vechimevenituri pensie
Conventie civila si recuperare adeverinte vechime. Cum se valorifica veniturile la pensie?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Pentru perioada 1991-1994, persoana care desfasura lucrari de contabilitate in cadrul unui S.R.L., CU CONVENTIE CIVILA, avand inregistrate veniturile in state de plata, isi poate valorifica aceste venituri la calculul pensiei?
 
Persoana respective avea contractul de munca, respectiv carnetul de munca la o alta societate (S.A.) Daca acest S.R.L.  nu mai are activitate, fiind desfiintat, de unde se pot obtine adeverintele cu veniturile realizate in perioada 1991-1994?
 
Raspunsul specialistului:
 
Incadrarea in munca a unei persoane prin incheierea unei conventii civile de prestari servicii a fost introdusa in anul 1995 prin Legea 83/1995 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca. Puteau fi incheiate conventii civile in urmatoarele situatii:
 
a) pentru prestarea muncii la asociatiile de locatari;
 
b) pentru indeplinirea unor activitati cu o durata de cel mult 60 de zile;
 
c) pentru desfasurarea unor activitati cu caracter permanent care nu depasesc, in medie, 3 ore pe zi, in raport cu programul lunar de lucru de 170 de ore.
Legea 83/1995 a fost abrogata prin Legea 130/1999.
 
Anterior acestei date, raporturile civile erau guvernate de Codicele civil, acestea neintrand conform art. 186 din Codul muncii (Legea nr.10/1972) sub incindenta legislatiei muncii. Astfel, conform acestor prevederi legale disozitiile Legii nr.10/1972 nu se aplica raporturilor in care prestarea unei munci se face pe baza un contract de drept civil.
 
In ceea ce priveste achitarea contributiilor la sistemul asigurarilor sociale de pensii legea de baza era reprezentata la acea data de Legea nr.3/1977, bazata la randul sau pe principiul contributivitatii.
 
In acest sens la art. 1 alin.(2) din acest act normativ se prevede ca pensia se stabileste  in raport de contributia adusa de fiecare om al muncii la dezvoltarea societatii, potrivit principiuluisocial al retribuirii dupa calitatea si importanta sociala a muncii si se diferentiam in functie de vechimea in munca, retributia avuta si grupa de munca.
 
Potrivit art. 1 din Decretul nr.389/1972, unitatile socialiste de stat, organizatiile cooperatiste, alte organizatii obstesti, orice alte persoane juridice, precum si persoanele fizice, care folosesc personal salariat, sint datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat, o contributie de 15% asupra cistigului brut realizat de personalul lor salariat, de persoanele care se califica la locul de munca sau care urmeaza cursuri de perfectionare profesionala, precum si asupra sumelor primite de ucenici, elevi ai scolilor profesionale, pe timpul cit fac practica in productie, indiferent de forma in care se realizeaza aceste venituri, de fondul din care se platesc si de durata contractului de munca. Pentru personalul roman salariat trimis in misiune permanenta in strainatate, unitatile socialiste de care apartin sint datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat o contributie de 15% asupra salariului brut de incadrare in tara in lei.
 
 Prin exceptie de la prevederile alineatului precedent, sint datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat, contributia dupa cum urmeaza:
 
a) 25% - unitatile socialiste romanesti care presteaza activitate in afara granitelor tarii, pentru personalul lor salariat cuprins in asigurarile sociale romanesti; firmele straine care calculeaza contributia de asigurari sociale pentru personalul lor salariat cuprins in asigurarile sociale romanesti, indiferent daca acestea exercita activitatea pe teritoriul Republicii Socialiste Romania sau pe teritoriul strain; societatile mixte de pe teritoriul Republicii Socialiste Romania pentru personalul lor salariat; reprezentantele firmelor comerciale, ale organizatiilor internationale si ale organizatiilor economice straine, reprezentantele diplomatice straine care functioneaza in Republica Socialista Romania, precum si membrii acestora, pentru personalul lor salariat cetateni romani sau straini, cuprinsi in asigurarile sociale romanesti, cu domiciliul stabil in Republica Socialista Romania;
 
b) 14% - asociatiile de locatari, pentru personalul salariat, asupra salariului convenit, care pentru calcularea contributiei de asigurari sociale de stat si a drepturilor de asigurari sociale trebuie sa fie cuprins intre limitele de salarizare ale functiei sau meseriei din unitatile socialiste de stat din ramurile respective;
 
c) 7% - persoanele fizice, pentru personalul casnic angajat, asupra salariului tarifar minim pe economie.
 
Contributia pentru asigurarile sociale de stat nu se datoreaza asupra sumelor reprezentind:
 
- drepturile platite asiguratilor din fondurile asigurarilor sociale de stat;
- drepturile platite potrivit dispozitiilor legale in cazul desfacerii contractelor de munca;
- diurnele de deplasare, detasare si indemnizatiile de transferare;
- drepturile de autor sau de colaborator extern;
- retributiile pentru executarea de lucrari sau pentru prestarea de servicii pe baza de contracte civile ori pentru alte categorii de lucrari care nu au la baza contracte de munca reglementate, ca atare, prin legislatia muncii;
 
- premiile acordate de unitatile economice din beneficiile realizate.
 
Astfel, contributia de asigurari sociale in perioada de pana in 1 aprilie 2001 se calcula si datora potrivit acestor dispozitii legale.
 
Se observa ca, in situatia in care, anumite persoane si-au desfasurat activitatea in baza unor conventii civile de prestari servicii, scoase de sub incidenta legislatiei muncii, asupra acestora nu s-a datorat in mod obligatoriu cotributie de asigurari sociale decat incepand cu anul 2010, prin intermediul prevederilor art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, potrivit carora orice venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, se impoziteaza cu cota de impozit pe venit. Asupra acestor venituri se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si asigurari de somaj. Obligatia declararii, calculului, retinerii si platii contributiilor revine platitorului de venit, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
 
Potrivit dispozitiilor art. V din acelasi act normativ, prin derogare de la dispozitiile art. 4 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile OUG 58/2010 intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2010, cu exceptia cazului in care in prezenta ordonanta de urgenta se prevede altfel.
Prin urmare, pana la aceasta data, nu exista obligatia achitarii contributiilor sociale la sistemul de pensii pentru sumele reprezentand retributii pentru executarea de lucrari sau pentru prestarea de servicii pe baza de contracte civile ori pentru alte categorii de lucrari care nu au la baza contracte de munca reglementate, ca atare, prin legislatia muncii.
 
Cu privire la statele de plata, art. 25 alin. (1) din Legea contabilitatii 82/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 (societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii) timp de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani. Conform alin. (2) al aceluiasi articol, prin exceptie se pot stabili, in mod justificat, prin ordin al ministrului economiei si finantelor, registrele de contabilitate si documentele justificative care se pastreaza timp de 5 ani.
 
Situatiile financiare anuale se pastreaza timp de 10 ani, astfel cum prevede art. 35 alin. (3) din acelasi act normativ. In caz de incetare a activitatii, situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la care se refera art. 25 se predau la arhivele statului, in conformitate cu prevederile legale in materie.
 
Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite.
 
Art. 41 pct. 2 lit. b) din acelasi act normativ prevede ca nerespectarea reglementarilor legale cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea lor, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse constituie contraventie, daca nu este savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerata infractiune, si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei.
 
Conform dispozitiilor pct.1.4. din OMFP nr.94/2001, in vigoare pana in anul 2005 cand a fost abrogat prin OMFP 1752/2005, 1.4. - Potrivit prevederilor art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, registrele de contabilitate, precum si documentele justificative, care stau la baza inregistrarilor in contabilitate, se pastreaza timp de zece ani in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 din lege, cu incepere de la data incheierii exercitiului in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii care se pastreaza timp de 50 de ani.
 
Registrele de contabilitate, precum si documentele justificative se pastreaza in arhiva, de regula in forma lor originala, grupate in functie de natura operatiunilor si in ordine cronologica in cadrul exercitiului financiar la care acestea se refera. Arhivarea documentelor contabile trebuie sa asigure pastrarea si consultarea acestora in termenele prevazute de lege.
 
Potrivit art. 26 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, in caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile, se vor lua masuri de reconstituire a acestora in termen de maximum 30 de zile de la constatare.
 
Responsabilitatea de a reconstitui documentele contabile in cazurile prevazute la alineatul precedent revine administratorilor intreprinderii sau altei persoane care are obligatia sa gestioneze patrimoniul.
 
Documentele contabile reconstituite vor purta mentiunea "Reconstituit".
 
In aceste conditii, apreciem ca este necesar sa identificati in ce conditii si daca s-a predat arhiva aferenta activitatii angajatorului a caruit activitate a incetat si sa obtineti astfel informatii fie de la noul angajator care a preluat activitatea si arhivaacestuia, in conditiile legii, fie de la arhivele statului, daca documentele au fost predate acestora, in conditiile legii.
 
 
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ati modificat Regulamentul Intern conform noutatilor legislative?


Hotararea Guvernului 970 a  MODIFICAT Regulamentul Intern!

Scapati ACUM de stresul intocmirii Regulamentului Intern!

In lucrarea Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz gasiti modificarile din lege si MODELELE Editabile!

Vezi AICI 10 modele gata redactate de Regulament Intern >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]