Dar cum putem identifica un raport de munca dependenta?
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, publicata in Monitorul Oficial 431 din 28 iunie 2010, precum si Hotararea Guvernului nr. 791/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 542 din 3 august 2010, introduce o serie de criterii in functie de care se determina caracterul de dependenta.
Ca urmare, indiferent de denumirea pe care o dau partile unui contract, organul de control are dreptul de a califica el raportul respectiv, daca regaseste unul sau mai multe dintre aceste criterii.
Consecinta acestei recalificari va fi posibilitatea stabilirii contributiilor la nivelul datorat in cazul unui contract de munca si inlaturarea beneficiilor de care altminteri ar fi beneficiat prestatorul muncii.
In realitate, diferenta dintre raportul de munca dependenta, intemeiat pe un contract individual de munca si cel de munca independenta, intemeiat, spre exemplu, pe o conventie civila de prestari – servicii sau pe un contract de cesiune de drepturi de autor, nu se opreste la aspectele de natura fiscala, ci priveste numeroase alte aspecte ale raportului juridic.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Exemplu
Salariatul are dreptul la concediu de odihna platit, se supune unor reglementari privind durata timpului de lucru:
- beneficiaza de plata orelor suplimentare;
- nu lucreaza in mod obisnuit in zilele de weekend si sarbatori legale;
- nu poate fi platit sub salariul minim pe tara;
- raspunde pentru savarsirea de abateri disciplinare;
- beneficiaza de norme speciale in cazul raspunderii patrimoniale;
- are dreptul de a se sindicaliza si de a negocia contractul colectiv de munca;
- poate face greva;
- nu-si poate negocia drepturile sub limita minima prevazuta de lege sau contract colectiv de munca etc.
Niciunul dintre aceste drepturi nu se regasesc in cazul unei persoane care presteaza munca independenta.
Un prestator de servicii se considera ca a negociat contractul incheiat de pe pozitii de egalitate juridica cu beneficiarul muncii sale si pe astfel de pozitii isi desfasoara intreaga activitate.
Neaflandu-se intr-o relatie de subordonare, nu are nevoie de protectia speciala pe care legislatia muncii o acorda salariatiilor.
O persoana care desfasoara munca independenta nu se supune prevederilor Codului Muncii.
Dependenta reprezinta atributul pe baza caruia se stabileste daca activitatea efectuata poate fi considerata o prestare de servicii sub incidenta reglementarilor referitoare la persoanele fizice autorizate sau la autori, sau o activitate de natura salariala.
Nu actioneaza de o maniera independenta angajatii sau oricare alte persoane legate de angajator printr-un contract individual de munca sau prin orice alte instrumente juridice care creeaza un raport angajator/angajat in ceea ce priveste conditiile de munca, remunerarea sau alte obligatii ale angajatorului.
Criteriile de identificare a relatiei de dependenta sunt prevazute in Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 927 din 23 decembrie 2003, art. 7 alin. (1), punctul 2.1, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010.
Aceste criterii vor trebui luate in considerare de catre o persoana care angajeaza personal, pentru a identifica modalitatea juridica adecvata in care poate realiza aceasta angajare.
Important!
Organul de control fiscal va putea reconsidera raportul juridic ca fiind de munca dependenta, in cazul in care constata existenta unuia sau mai multor astfel de criterii. in acest caz, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. in acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.
Totusi, conform Normelor de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 791/2010, activitatile desfasurate in mod independent, in conditiile legii, care genereaza venituri din profesii libere, precum si drepturile de autor si drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activitati dependente.
Solidaritatea presupune posibilitatea organului de control fiscal de a se adresa fie platitorului de venit, fie prestatorului de munca pentru a recupera contributiile care trebuiau platite daca raportul contractual ar fi avut de la inceput calificarea de contract individual de munca.