Sumele reprezentand indemnizatii care se platesc asiguratilor si care, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se retin de catre platitor din contributiile pentru concedii si indemnizatii datorate pentru luna respectiva. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite pentru contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
Sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recuperau :
- din contributiile datorate pentru lunile urmatoare sau
- din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2010 a eliminat posibilitatea recuperarii din contributiile datorate pentru lunile urmatoare, astfel ca in prezent, sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza doar din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta. Aceste sume care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.
Pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, in calitate de angajator, se depune la registratura casei de asigurari de sanatate o solicitare scrisa.
Modelul este prevazut de anexa nr. 12 din Ordinul nr. 60/32/2006, la care veti anexa declaratia privind obligatiile de plata, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Dupa depunere la registratura, cererea se analizeaza de compartimentul de specialitate din cadrul casei de asigurari de sanatate, care va intocmi un referat de propunere spre aprobare a cererii de restituire sau, dupa caz, de respingere cu motivarea acesteia, referat avizat de personalul imputernicit sa exercite viza CFP. Referatul semnat de directorul executiv al Directiei management si economica, se supune aprobarii presedintelui/director general.
Modelul referatului este prevazut de anexa 13 din Ordinul nr. 60/32/2006.
Dupa aprobarea referatului, se intocmesc: ordonantarea de plata, ordinul de plata, borderoul ordinelor de plata sau, dupa caz, comunicarea de respingere a platii prevazuta. in temeiul art. 77 din Ordinul 60/32/2006, termenul in care casa de asigurari de sanatate are obligatia sa efectueze plata sumelor aprobate sau sa va transmita comunicarea de respingere a platii este de 15 zile de la depunerea cererii de restituire.
In acest sens, formularul 112 a fost adaptat legislatiei aplicabile dupa data de 1 ianuarie 2011.
Potrivit pct. iI. "Completarea declaratiei", lit. B. Anexa nr. 1.1 "Anexa angajator" sectiunea C2. Indemnizatii sanatate (conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare) din anexa nr. 7 - Instructiuni de completare a formularului "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" - la Hotararea Guvernului nr. 1397/2010, formularul 112 se completeaza pentru cazurile de recuperare in luna curenta astfel:
- Randul 10 "Total cuantum prestatii de suportat din bugetul F.N.U.A.S.S. pentru concedii si indemnizatii" - se completeaza cu total cuantum prestatii de suportat din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii.
- Randul 11 "Total suma recuperata de angajator din contributia lunii curente" - se completeaza cu suma recuperata de angajator din contributia lunii curente. Suma recuperata de angajator nu poate depasi suma reprezentand contributia datorata, in luna curenta, pentru concedii si indemnizatii.
- Randul 12 "Total suma de virat la F.N.U.A.S.S. pentru concedii si indemnizatii" - se completeaza cu total suma de virat la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii.
- Randul 13 "Total suma ramasa de recuperat de la F.N.U.A.S.S. pentru concedii si indemnizatii" - se completeaza cu total suma ramasa de recuperat in luna de raportare de la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii.
In ceea ce priveste recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate o solicitare scrisa conform modelului prevazut in anexa nr. 12 la Ordinul 62/32/2006 astfel cum a fost modificat prin Ordinul nr. 130/351/2011, la care ataseaza, Centralizatorul privind certificatele de concediu medical prevazut in anexa nr. 18 la Ordinul 62/32/2006 astfel cum a fost modificat prin Ordinul nr. 130/351/2011, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.
In legatura cu termenul in care angajatorul poate sa solicite recuperarea indemnizatiilor achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii O.U.G. nr. 158/2005 nu reglementeaza in mod expres un termen. Aceste sume vor putea fi prin urmare recuperate in cadrul termenulului de prescriptie.
Termenul de 90 de zile mentionat de art. 40 din O.U.G. nr. 158/2005 nu se refera la termenul in care angajatorul poate sa solicite recuperarea indemnizatiilor achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii. O.U.G. nr. 36/2010 a modificat termenul initial stabilit in care beneficiarul poate solicitata indemnizatiile pe baza actelor justificative, diminuand termenul de la 3 ani la 90 de zile, calculat de la data de la care beneficiarul era in drept sa le solicite.
Din pacate casele teritoriale nu accepta dosarele de recuperare decat pe o perioada de 90 de zile, refuzand solicitarile anterioare acestei perioade, identificand beneficiarul in persoana angajatorului, interpretarea corecta a acestei prevederi conduce catre identificarea beneficiarului, in persoana aflata in concediu medical care are dreptul sa solicita plata indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate in termenul de 90 de zile. Textul art. 40 din O.U.G. nr. 158/2005 astfel cum a fost modificata de O.U.G. nr. 36/2010 se refera la aceasta situatie si nu la cea in care angajatorul solicita recuperarea sumelor achitate.
In masura in care transmiteti solicitarea de recuperare a sumelor respective, potrivit art. 77 din Ordinul nr. 60/32/2006, casa de asigurari trebuie sa efectueze plata sumelor aprobate sau sa transmita solicitantului comunicare de respingere a platii, in termenul stabilit de alin. (5) al aceluiasi articol, respectiv in termen de 30 de zile de la depunerea cererii de restituire.
Orice solutie neconforma cu punctul nostru de vedere trebuie contestata la instanta de contencios administrativ. in acest sens va fi necesar ca in temeiul Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ sa solicitati autoritatii care a emis refuzul de restituire sau autoritatii ierarhic superioare indreptarea raspunsului initial prin care se refuza restituirea sumelor solicitate. in lipsa refuzului in termen de 30 de zile sa a unui raspuns negativ urmeaza sa sesizati tribunalul pe raza caruia se afla sediul societatii solicitand desfiintarea inscrisului prin care se respinge ceerea de restituire si admiterea acesteia pentru suma cuvenita.