Contributiile la un fond de pensii facultative suportate de angajator pentru angajatii proprii

16 August 2012
16 August 2012
pensiicontributiifond pensii facultativeobligatii angajatorasigurari
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contributiile la un fond de pensii facultative se stabilesc conform regulilor schemei de pensii facultative, se retin si se vireaza de catre angajator, odata cu contributiile de asigurari sociale obligatorii, sau de catre participant, lunar, in contul fondului de pensii specificat in actul individual de aderare. Contributia la un fond de pensii facultative poate fi de pana la 15% din venitul salarial brut lunar al persoanei care adera la un fond de pensii facultative. Contributia poate fi impartita intre angajat si angajator potrivit prevederilor stabilite prin contractul colectiv de munca sau, in lipsa acestuia, pe baza unui protocol incheiat cu reprezentantii angajatilor. Suma reprezentand contributiile la fondurile de pensii facultative este deductibila limitat pentru fiecare participant din venitul salarial brut lunar, iar suma reprezentand contributiile la fondurile de pensii facultative al unui angajator proportional cu cota acestuia de participare este deductibila limitat, la calculul profitului impozabil.

In conditiile in care contributia este suportata integral de catre participant, angajatorul are obligatia de a deduce lunar din baza impozabila contributia, pana in momentul in care, se ajunge la plafonul de 400 de euro. Suma reprezentand contributiile la fondurile de pensii facultative suportate de salariat, este deductibila pentru fiecare participant din venitul salarial brut lunar sau din venitul asimilat acestuia, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 400 euro, intr-un an fiscal, dar numai la locul unde are functia de baza.

Pentru determinarea impozitului pe salarii se aplica metodologia prevazuta la art. 57 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal , respectiv, impozitul lunar se va determina, la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la fondurile de pensii facultative, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro.

Angajatorul are obligatia de a constitui si vira lunar contributia datorata de fiecare angajat care a aderat la un fond de pensii facultative, pe baza unui exemplar al actului individual de aderare la prospectul schemei de pensii facultative incheiat cu un administrator. Potrivit pct. 111 indice 1 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal , in cazul sumelor platite direct de catre angajat care are calitatea de participant la o schema de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii, contributiile la fondurile de pensii facultative platite se deduc din veniturile lunii in care s-a efectuat plata contributiei, in limita venitului realizat, pe baza documentelor justificative emise de catre fondul de pensii facultative.

Astfel se admite diminuarea din punct de vedere fiscal a venitului supus impozitului pe salarii cu aceste contributii la fondurile de pensii facultative in limitele de deductibilitate admise de art. 57 din Codul fiscal (contravaloarea a 400 euro la nivel de an), retin erea de catre angajator sau plata directa de catre salariat catre fondul de pensii a contributiilor suportate de salariat efectuandu-se din castigul salariatului dupa plata contributiilor sociale individuale si a impozitului pe salarii (la nivelul sumei din contract). Din acest punct de vedere nu exista nici o influenta modului de completare a declaratiei 112, intrucat contributiile la fondurile de pensii facultative, pana la nivelul admis de art. 57 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal , respectiv 400 euro, sunt privite drept sume ce diminueaza venitul supus impozitului pe salarii.

In situatia in care angajatorul este suportatorul contributiei, din punct de vedere al calculului profitului impozabil, potrivit art. 21 alin. (3) lit. j) din Codul fiscal, cheltuielile efectuate in numele unui angajat, la schemele de pensii facultative, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 400 euro intr-un an fiscal, pentru fiecare participant vor fi cheltuieli deductibile limitat. Intra sub incidenta deductibilitatii limitate potrivit prevederilor art. 21 alin. (3) lit. j) din Codul fiscal, cheltuielile inregistrate de angajator in numele unui angajat, la schemele de pensii facultative, efectuate potrivit Legii 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 400 de euro intr-un an fiscal, pentru fiecare participant.

Potrivit pct. 77 liniuta a 5-a din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal , nu vor fi considerate avantaje supuse impozitului pe salarii contributiile la un fond de pensii facultative suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 euro anual pe participant.

Pe cale de consecinta, doar in situatia depasirii acestui plafon, excedentul partea care depaseste acest plafon, va reprezenta avantaj supus impozitului pe salarii in situatia in care este suportat de angajator pentru angajatii proprii. Asadar, iin masura in care contributiile la un fond de pensii facultative sunt suportate de angajator pentru angajatii proprii, in cuantum de 300 euro anual, in limita a 400 euro anual pe participant, acestea nu vor reprezenta avantaje in scopul calcului impozitului pe salarii. Cu toate acestea, desi prevederile sus-mentionate nu includ in sfera avantajelor aceste contributii la un fond de pensii facultative suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 euro anual pe participant, art. 55 alin. (2) lit. k) coroborat cu art. 55 alin. (3) din Codul fiscal definesc aceste venituri doar din perspectiva impozitului pe salarii potrivit Titlului III din Codul fiscal.

In ceea ce priveste obligatiile fiscale din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2011 clarifica sfera de cuprindere a avantajelor exceptate de la plata contributiilor sociale obligatorii.

Potrivit prevederilor aplicabile incepand cu data de 1 ianuarie 2011, astfel cum Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2011 a modificat Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, este eliminata prevederea referitoare la excluderea acestor sume/avantaje sub forma suportarii de catre angajator a contributiilor platite la fondurile de pensii facultative, in limitele de deductibilitate stabilite potrivit legii, de sub incidenta contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorata de angajator la bugetul asigurarilor sociale de stat, cuprinsa pana la data de 31 decembrie in cadrul art. 296 indice 16 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal. in contrapartida contributiile platite la fondurile de pensii facultative, suportate de angajator pentru salariatii proprii, in limitele de deductibilitate prevazute de lege, sunt introduse drept exceptii generale de la plata contributiilor sociale, odata cu modificarea art. 296 indice 15 lit. p) pct. 5 din Codul fiscal.

Astfel, in temeiul art. 296 indice 15 lit. p) din Codul fiscal, nu sunt cuprinse nici in baza de calcul a contributiilor individuale si nici in cea a contributiilor datorate de angajator, urmatoarele avantaje primite in legatura cu o activitate dependenta:

- utilizarea unui vehicul din patrimoniul afacerii, in vederea deplasarii de la domiciliu la locul de munca si invers;
- cazarea in unitati proprii;
- hrana acordata potrivit legii;
- permisele de calatorie pe orice mijloc de transport, acordate in interes de serviciu;
- contributiile platite la fondurile de pensii ocupationale, in limitele de deductibilitate prevazute de lege, dupa caz;
- contributiile platite la fondurile de pensii facultative, in limitele de deductibilitate prevazute de lege, dupa caz;
- primele aferente asigurarilor profesionale si asigurarilor voluntare de sanatate, suportate de angajator pentru salariatii proprii, in limitele de deductibilitate prevazute de lege, dupa caz.

Problema contributiilor sociale obligatorii datorate pentru contributiile platite la fondurile de pensii facultative, in limitele de deductibilitate prevazute de lege, a fost solutionata, pentru acestea necalculandu-se contributii sociale obligatorii.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]