Comisia Europeana propune intarirea standardelor de protectie pentru lucratorii detasati

22 Martie 2012
22 Martie 2012
Regulamentul monti IIlucratori detasatiprotectia munciimunca in strainatate
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X




Comisia  Europeana propune noi norme pentru extinderea protectiei pentru lucratorii detasati temporar in strainatate in conditiile in care s-a constatat adesea ca nu se respecta conditii minime de angajare si de munca pentru cei peste un milion de lucratori detasati din UE.

A fost redactata o directiva privind respectarea drepturilor, care contine propuneri concrete si practice de intensificare a monitorizarii si de consolidare a respectarii normelor existente, precum si de imbunatatire a modului in care acestea se aplica in practica. Aceasta va asigura conditii de egalitate intre intreprinderile implicate, excluzandu-le pe cele care nu respecta regulile. Obiectivul general este acela de a imbunatati aplicarea in practica a directivei din 1996 privind detasarea lucratorilor, fara a-i schimba dispozitiile.

De asemenea, Comisia a prezentat si un nou regulament care tine cont de jurisprudenta existenta, pentru a emite un semnal puternic ca drepturile lucratorilor si libertatea lor de a face greva se afla pe picior de egalitate cu libertatea de a presta servicii.

Ambele propuneri au drept scop stimularea locurile de munca de calitate si de sporirea competitivitatii in UE prin actualizarea si imbunatatirea functionarii pietei unice, garantand, totodata, drepturile lucratorilor.            

László Andor, comisarul UE pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune, a precizat ca aceste propuneri "clarifica pentru toata lumea normele privind lucratorii detasati si instituie garantii practice impotriva dumpingului social si a conditiilor proaste de munca, mai ales in sectorul constructiilor, in care detasarea lucratorilor se foloseste cel mai intens si in care se raporteaza cele mai multe abuzuri".   

Dupa adoptarea pachetului legislativ, presedintele Barroso a declarat: "Am promis Parlamentului European in 2009 ca vom clarifica exercitarea drepturilor sociale pentru detasarea lucratorilor. Libera prestare a serviciilor in cadrul pietei interne reprezinta o oportunitate majora de crestere. Dar, normele trebuie sa se aplice tuturor in mod egal. Aceasta nu se intampla intotdeauna pentru lucratorii detasati intr-un alt stat membru. Astazi, Comisia Europeana actioneaza concret pentru eliminarea abuzurilor inacceptabile. Vrem sa ne asiguram ca lucratorii detasati se bucura pe deplin de drepturile lor sociale in intreaga Europa."

Comentand importanta propunerilor atat pentru lucratori, cat si pentru intreprinderi, László Andor, comisarul UE pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune, a subliniat: "Detasarea temporara a lucratorilor ar trebui sa reprezinte o situatie win-win pentru pietele fortei de munca din UE si pentru intreprinderi, dar nu poate fi utilizata ca modalitate de ocolire a standardelor sociale minime". Dl Andor a accentuat asupra faptului ca piata unica poate sa functioneze eficient numai in conditii de concurenta corecta, spunand: "Propunerile de astazi clarifica pentru toata lumea normele privind lucratorii detasati si instituie garantii practice impotriva dumpingului social si a conditiilor proaste de munca, mai ales in sectorul constructiilor, in care detasarea lucratorilor se foloseste cel mai intens si in care se raporteaza cele mai multe abuzuri".

Context

Propunerea de directiva privind respectarea drepturilor are drept obiectiv imbunatatirea aplicarii in practica a directivei din 1996 privind detasarea lucratorilor, fara a-i schimba dispozitiile. in mod special, directiva privind respectarea drepturilor:

 

-    ar stabili standarde mai ambitioase pentru informarea lucratorilor si a intreprinderilor cu privire la drepturile si obligatiile lor;
-    ar stabili norme clare privind cooperarea intre autoritatile nationale responsabile pentru detasare;
-    ar furniza elemente pentru imbunatatirea implementarii si monitorizarii notiunii de detasare pentru a evita inmultirea intreprinderilor "cutii postale" care utilizeaza detasarea ca o modalitate de eludare a normelor de angajare;
-    ar defini sfera de aplicare a supravegherii si responsabilitatile autoritatilor nationale relevante;
-    ar imbunatati respectarea drepturilor lucratorilor, inclusiv introducerea raspunderii individuale si in solidar pentru sectorul constructiilor pentru salariile lucratorilor detasati, precum si pentru instrumentarea plangerilor.

Propunerea de regulament Monti II raspunde preocuparilor cu privire la prevalenta libertatilor economice asupra dreptului la greva pe piata unica, subliniind ca nu exista nicio suprematie intre dreptul la actiune colectiva si libertatea prestarii de servicii. De asemenea, acesta stabileste un nou mecanism de alerta pentru conflicte industriale cu implicatii grave in situatii transfrontaliere. Regulamentul nu afecteaza in niciun fel legislatia nationala privind dreptul la greva si nici nu va crea obstacole in calea dreptului la greva.

In fiecare an, aproximativ un milion de lucratori sunt detasati de catre angajatorii lor peste granitele interne ale Uniunii Europene pentru a presta servicii (0,4% din forta de munca a UE). Cele mai importante tari "expeditoare" sunt PL, DE, FR, LU, BE si PT. Acesti lucratori joaca un rol important in eliminarea deficitului de forta de munca si de competente in diverse sectoare si regiuni, precum constructiile, agricultura si transporturile. Detasarea joaca, de asemenea, un rol important in prestarea de servicii specializate, de inalta calificare, cum este tehnologia informatiei.

Piata unica a UE ofera intreprinderilor libertatea de a presta servicii in alte state membre, inclusiv posibilitatea de a detasa cu titlu temporar lucratori in alte state membre, pentru realizarea unor proiecte specifice. Aceasta permite intreprinderilor sa isi ofere serviciile specializate pe intreaga piata unica a UE, contribuind la o mai mare eficienta si la cresterea economica.

Lucratorii detasati nu intra pe piata fortei de munca din tara gazda pentru ca raman angajati ai propriei intreprinderi din statul membru expeditor.

Pentru a facilita detasarea lucratorilor si pentru a asigura o concurenta corecta, precum si pentru a garanta un nivel corespunzator de protectie pentru lucratorii detasati, directiva din 1996 defineste un nucleu de conditii de munca pe care prestatorul de servicii trebuie sa le respecte pe durata detasarii in statul membru gazda. Acesta include nivelurile minime de remuneratie aplicabile, concedii, numar maxim de ore de lucru si perioade minime de odihna, precum si conditii de sanatate si siguranta la locul de munca.

In practica, aceste conditii fundamentale de angajare sunt adesea aplicate incorect sau nu se controleaza aplicarea lor in statul membru gazda. intreprinderi care se stabilesc in strainatate in mod artificial pot abuza de detasare numai pentru a beneficia de un nivel mai scazut de protectie a muncii sau de contributii reduse la asigurarile sociale. Lucratorii detasati sunt adesea mai vulnerabili, data fiind situatia lor de straini. Noua propunere ar introduce dispozitii mai eficiente pentru a asigura aplicarea efectiva pe teren a directivei din 1996 privind detasarea lucratorilor.

Cauzele Viking Line si Laval ale Curtii Europene de Justitie au declansat o dezbatere intensa cu privire la masura in care sindicatele sunt in masura sa apere drepturile lucratorilor in situatii transfrontaliere care implica detasarea sau relocalizarea intreprinderilor. Hotararile au fost interpretate de unele parti interesate in sensul ca libertatile economice ar predomina fata de drepturile sociale si, in special, fata de dreptul la greva. Noua directiva de respectare a drepturilor si Regulamentul Monti II confirma ca nu este asa.




 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]