Pe data de 19 august 2015, Guvernul a aprobat PROIECTUL DE HOTARARE pentru aprobarea Procedurii de monitorizare a modului de crestere si ingrijire a copilului cu parinti plecati la munca in strainatate, precum si serviciile de care acestia pot beneficia si a Metodologiei de lucru privind colaborarea dintre directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului si serviciile publice de asistenta sociala, precum si modelul standard al documentelor elaborate de catre acestea Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale Codul Muncii republicat si actualizat la zi Legis Plus Legislatia Muncii
"Guvernul a aprobat, astazi, o Hotarare prin care completeaza procedura de monitorizare a modului de crestere si ingrijire a copiilor cu cel putin un parinte plecat la munca in strainatate, serviciile de care acesti copii pot beneficia, precum si modul de lucru al autoritatilor publice cu atributii in domeniul asistentei sociale si protectiei copilului.", se precizeaza in cadrul unui comunicat de presa dat publicitatii in cursul zilei de ieri, pe site-ul Ministerului Muncii.
Conform comunicatului, se precizeaza faptul ca aceste completari legislative au in vedere aprobarea unor instrumente unitare la nivel national privind identificarea si monitorizarea situatiei tuturor copiilor aflati in risc de separare de familie, inclusiv a copiilor ai caror parinti sunt plecati in strainatate, precum si de reglementare detaliata a etapelor si responsabilitatilor ce revin autoritatilor publice in instrumentarea acestei cazuistici.
Modificarile aduse prin Hotararea aprobata astazi vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:
Se va sprijini si eficientiza procesul de identificare a tuturor copiilor cu parinti plecati la munca in strainatate sau care s-au intors in tara dupa ce au fost plecati minim 12 luni.
Unitatile scolare si serviciile publice de asistenta sociala trebuie sa colaboreze in vederea sprijinirii acestor categorii de copii.
Asa cum spune si actul normativ in cauza, serviciul public de asistenta sociala va solicita in ultimul trimestru al fiecarui an unitatilor scolare aflate pe raza lor administrativ-teritoriala, informatii cu privire la copiii:
- cu un singur parinte plecat in strainatate;
- cu ambii parinti plecati in strainatate;
- cu parintele unic sustinator plecat in strainatate;
- reveniti in tara dupa o experienta de migratie de cel putin 12 luni.
"Unitatile scolare vor trimite serviciului public de asistenta sociala listele nominale cu toti copiii aflati in aceste situatii, in cel mult 15 zile de la solicitare. Listele vor cuprinde, de asemenea, datele personale si adresele de domiciliu ale copiilor si ale familiilor acestora.", se precizeaza in cadrul comunicatului de presa emis de Ministerul Muncii.
Mai mult, conform actului normativ, reprezentantul serviciului public de asistenta sociala este obligat sa urmareasca randamentul scolar al copilului si, in cazul scaderii acestuia, il informeaza in scris pe invatator sau diriginte care are obligatia de a solicita sprijinul consilierului scolar.
"Invatatorul sau dirigintele copilului cu parinti plecati la munca in strainatate are obligatia de a solicita sprijinul consilierilor scolari din cadrul centrului judetean de resurse si asistenta educationala si, in cazul in care, in termen de trei luni de la inscrierea la scoala, situatia scolara si integrarea in mediul scolar nu se imbunatatesc.", se mai precizeaza in cadrul comunicatului emis de Ministerul Muncii.
Va amintim faptul ca o mare parte din problemele asociate migratiei masive in strainatate a fost cea cu privire la afectarea starii emotionale a copiilor lasati acasa.
Conform comunicatului MM, reprezentantul serviciului public de asistenta sociala va solicita sprijinul unui psiholog sau al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului atunci cand exista suspiciuni de afectare a starii emotionale a copilului.
Mai mult, conform noilor modificari legislative se are in vedere identificarea copiilor care se afla in situatii de risc de separare de familie. "Aceste situatii de risc vor fi identificate de catre angajatii serviciului public de asistenta sociala ca urmare a vizitei la domiciliul in care locuieste copilul, pe baza unor criterii stabilite prin acest act normativ. [...] In cazul identificarii unor semne de abuz/neglijenta/exploatare, va fi contactata directia generala de asistenta sociala si protectia copilului pentru initierea procedurilor prevazute de lege.", se precizeaza in cadrul comunicatului de presa.
Informatii suplimentare:
Conform datelor centralizate la nivel national, in evidentele autoritatilor administratiei publice locale se aflau, la 30 septembrie 2014, aproximativ 83.000 copii cu cel putin un parinte plecat in strainatate.
In 2013, Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului a fost modificata si completata, introducandu-se o sectiune destinata protectiei copilului cu parinti plecati la munca in strainatate. Intre altele, aceste sectiune vizeaza obligatia parintelui care exercita singur autoritatea parinteasca sau la care locuieste copilul, sa notifice serviciile publice de asistenta sociala cu minimum 40 zile inainte de a parasi tara.
Cititi aici comunicatul de presa emis de Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice.