Directiva (UE) 2018/957 a Parlamentului European si a Consiliului din 28 iunie 2018 de modificare a Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii obliga Romania si celelalte state membre UE sa adopte pana la 30 iulie 2020 actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma acestei directive.
Costurile privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii ar putea creste pentru angajatori.
Este extrem de importanta existenta unor date statistice suficiente si precise privind lucratorii detasati, in special in ceea ce priveste numarul lucratorilor detasati in anumite sectoare de ocupare a fortei de munca si pentru fiecare stat membru. Statele membre si Comisia ar trebui sa colecteze si sa monitorizeze aceste date.
Lucratorii detasati care sunt trimisi temporar de la locul lor de munca obisnuit in statul membru gazda la un alt loc de munca ar trebui sa beneficieze cel putin de aceleasi indemnizatii sau de acelasi nivel de rambursare a cheltuielilor de transport, cazare si masa pentru lucratorii trimisi departe de casa din ratiuni profesionale care se aplica lucratorilor locali in statul membru respectiv.
Acelasi lucru ar trebui sa fie valabil pentru cheltuielile suportate de lucratorii detasati atunci cand acestia sunt obligati sa calatoreasca catre si de la locul lor de munca obisnuit din statul membru gazda. Plata dubla a cheltuielilor de transport, cazare si masa ar trebui evitata.
In cazul detasarilor care depasesc 12 luni, statele membre gazda ar trebui sa se asigure ca intreprinderile care detaseaza lucratori pe teritoriul lor garanteaza lucratorilor respectivi un set suplimentar de conditii de munca si de incadrare in munca aplicabile in mod obligatoriu lucratorilor din statul membru pe teritoriul caruia se desfasoara munca.
Orice sanctiune aplicata unei intreprinderi pentru nerespectarea conditiilor de munca si de incadrare in munca ce urmeaza sa fie asigurate lucratorilor detasati ar trebui sa fie proportionala, iar la stabilirea sanctiunii ar trebui sa tina cont, in special, in ce masura au fost furnizate informatiile pe site-ul national oficial unic privind conditiile de munca si de incadrare in munca in conformitate cu articolul 5 din Directiva 2014/67/UE, cu respectarea totodata a autonomiei partenerilor sociali.
Este necesar sa se asigure un nivel mai ridicat de protectie a lucratorilor pentru a se garanta libertatea de a presta servicii pe baza echitabila atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, in special prin impiedicarea utilizarii abuzive a drepturilor garantate prin tratate. Cu toate acestea, normele care asigura o astfel de protectie a lucratorilor nu pot aduce atingere dreptului intreprinderilor care detaseaza lucratori pe teritoriul unui alt stat membru de a invoca libertatea de a presta servicii si in situatiile in care o detasare depaseste 12 luni sau, dupa caz, 18 luni.
Orice dispozitie aplicabila lucratorilor detasati in situatia unei detasari care depaseste 12 luni sau, dupa caz, 18 luni trebuie, prin urmare, sa fie compatibila cu aceasta libertate. in conformitate cu jurisprudenta constanta, restrangerea libertatii de a presta servicii este permisa numai daca este justificata de motive imperative de interes public si daca este proportionala si necesara.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<