Studiu de caz: Indemnizatia de somaj acordata administratorului

24 August 2011
24 August 2011
Legea 76/2002somajindemnizatie de somajpersoane fizice autorizateOUG 116/2006OUG 8/2003
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valabil la 25.08.2011

Administratorul unei societati prezinta o serie de responsabilitati care sunt inscrise in contract. Drepturile si obligatiile acestuia in ceea ce priveste activitatea la locul de munca sau in cadrul societatii angajatoare sunt, in mod firesc, diferite de cele ale celorlalti salariati si obliga, de regula, la responsabilitati specifice. In ceea ce priveste indemnizatiile, poate un administrator neasociat al unui SRL sa beneficieze de somaj si salarii de completare?

Actul normativ cu caracter general care reglementeaza conditiile privind acordarea indemnizatiei de somaj este Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.

Potrvit acestui act normativ, art. 17 alin. (1) lit. c), o categorie de someri este reprezentata de persoanele carora le-a incetat mandatul pentru care au fost numiti sau alesi, daca anterior nu au fost incadrati in munca sau daca reluarea activitatii nu mai este posibila din cauza incetarii definitive a activitatii angajatorului. Asadar, o prima conditie pentru ca un administrator sa beneficieze de indemnizatie de somaj este incetarea mandatului de administrator. Daca la data numirii administratorul era salariat al societatii si contractul individual de munca a fost suspendat pe durata mandatului la incetarea mandatului el redevine salariat astfel ca nu va mai beneficia de indemnizatia de somaj.

Conform art. 34 alin. (1) din Legea 76/2002, somerii prevazuti la art. 17 alin. (1) beneficiaza de indemnizatie de somaj daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii;
In ceea ce priveste conditia stagiului de cotizare, administratorii se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj pe baza de contract de asigurare in conformitate cu prevederile art. 20 lit. b) din Legea 76/2002 potrivit carora, administratori care au incheiat contracte potrivit legii, se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj, in conditiile acestei legi.

In baza art. 22 alin. (1) din Legea 76/2002, administratorii pot incheia contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au cel putin varsta de 18 ani si sunt asigurati in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Prin urmare, administratorul poate beneficia de indemnizatie de somaj daca a incheiat contract de asigurare cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala are domiciliul sau, dupa caz, resedinta si daca a realizat un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii. De asemenea, aceleasi dispozitii se aplica si daca nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta, urmatoarele in vigoare.

La art. 6 din Norma metodologica de aplicare a Legii 76/2002 se prevede ca veniturile prevazute la art. 17 alin. (1) lit. f) si la art. 34 alin. (1) lit. b) si alin. (3) lit. b) din lege sunt venituri lunare, care se determina prin raportarea venitului impozabil, certificat de catre organele fiscale teritoriale subordonate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la numarul de luni aferente unui an fiscal.
Prin urmare, una dintre conditiile prevazute de lege necesare pentru a beneficia de somaj este ca persoana in cauza sa nu realizeze venituri. Prin exceptie, persoana in cauza poate realiza venituri din activitati autorizate potrivit legii daca, lunar, aceste venituri nu depasesc valoarea indicatorului social de referinta.

Valoarea indicatorului social de referinta este de 500 lei potrivit art. 33 indice 1 din Legea 76/2002.
Prin activitati autorizate potrivit legii se intelege activitatile economice desfasurate de persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si/sau intreprinderi familiale conform legii sau exercitarea profesiilor liberale potrivit dispozitiilor legale speciale.
c) nu indeplinesc conditiile de pensionare, conform legii; 
Potrivit dispozitiilor art.16 din Norma metodologica de aplicare a Legii 76/2002, prin nu indeplinesc conditiile de pensionare conform legii se intelege:
- neindeplinirea conditiilor legale de pensionare pentru limita de varsta;
- situatia in care persoana nu beneficiaza de pensie de invaliditate;
- nesolicitarea pensionarii anticipate, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege.

d) sunt inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au avut ultimul loc de munca ori au realizat venituri in acea localitate.

In ceea ce priveste persoanele disponibilizate prin concedieri colective efectuate ca urmare a restructurarii si reorganizarii unor societati nationale, regii autonome, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor administratiei publice locale, reglementari cu caracter special regasim in OUG 116/2006. De prevederile acestei ordonante de urgenta beneficiaza, astfel cum dispune art. 4 si art. 4 indice 1, persoanele care au incheiat contracte individuale de munca pe durata nedeterminata cu cel putin 12 luni inainte de data concedierii cu societati nationale, regii autonome, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor administratiei publice locale precum si persoanele care:

- au fost preluate prin protocol de alte societati, in baza actelor normative in vigoare, daca au incheiat contracte individuale de munca pe durata nedeterminata cu societatile de la care au fost preluate, cu cel putin 12 luni inainte de data concedierii;
- au fost preluate de societatile rezultate in urma divizarii sau a altor forme de reorganizare a societatilor nationale, regii autonome, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor administratiei publice locale, daca au incheiat contracte individuale de munca pe durata nedeterminata cu societatile supuse divizarii sau altor forme de reorganizare, cu cel putin 12 luni inainte de data concedierii.
- au fost disponibilizate prin concedieri colective efectuate in perioada 1 februarie 2006-31 ianuarie 2007 de societatile stabilite conform art. 6 alin. (1) din OUG 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor administratiei publice locale, aprobata cu modificari si completari prin Legea 569/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza unui program de restructurare si de reorganizare aprobat de institutia publica implicata in privatizare, daca au fost preluate de aceste societati dupa data de 1 ianuarie 2005, in baza actelor normative in vigoare.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]