"In cadrul unei SC urmeaza a se colabora cu o persoana pe perioada nedeterminata in domeniul design vestimentar. Nu se doreste a fi angajata cu contract de munca. Cum se procedeza in acest caz? Ce tip de intelegere scrisa se incheie intre cele doua parti ? Ce formular se foloseste? Ce obligatii are societatea fata de Administratia financiara si Casa de pensii sau alte institutii , precum si alte aspecte ce intervin in aceasta situatie?"
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 11-50 angajati
• Cod CAEN: 4616
Raspunsul specialistului:
O activitate poate fi dependenta sau independenta. Activitatea dependenta va fi prestata in baza unui contract individual de munca. Activitatea independenta poate fi prestata de persoanele fizice autorizate.
Art. 6 alin. (1) din OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, orice activitate economica desfasurata permanent, ocazional sau temporar in Romania de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale trebuie sa fie inregistrata si autorizata, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Scapati de AMENZI URIASE urmand regulile de aur pentru procesul de angajare!
Evitati cele mai frecvente greseli! Va oferim "Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR" care include procedura completa la angajare si regulile referitoare la protectia datelor cu caracter personal, detalii AICI >>>
Pentru a stabili daca activitatea este independenta trebuie sa fie analizat daca cel putin 4 dintre urmatoarele criterii sunt indeplinite:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii;
Daca sunt indeplinite cel putin 4 dintre aceste criterii, activitatea poate fi prestata de persoane fizice autorizate.
Prin urmare, se va lua fiecare criteriu in parte si se va verifica daca este indeplinit. Daca nu se gasesc cel putin 4 criterii, activitatea nu poate fi prestata in calitate de persoana fizica autorizata ci se va incheia contract individual de munca.
Nu are relevanta dorinta angajatorului in conditiile in care activitatea este una dependenta. Astfel, daca activitatea este dependenta angajatorul are obligatia sa incheie contract individual de munca.
De asemenea, in situatia unei activitati independente nu putem sa recomandam incheierea unui contract de prestari servicii cu o persoana neautorizata. Aceste contracte se incheie pentru activitati ocazionale, intamplatoare.
Activitatea independenta trebuie sa fie autorizata astfel incat persoanele fizice sa desfasoare activitatea independenta in calitate de persoane fizice autorizate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<