Cetatenii straini care sunt angajati in Romania beneficiaza de un regim special de salarizare in ceea ce priveste retinerea si virarea contributiilor sociale catre stat. Astfel, tratamentul aplicat in cazul acestor venituri tine cont de cetatenia acestor persoane, domiciliu si tratatele in vigoare incheiate cu unele tari, in cazul in care acestea exista.
Potrivit art. 396 indice 3 din Codul fiscal lit. a) si b) sunt contribuabilii ai sistemelor de asigurari sociale, salariatii atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente pe perioada in care desfasoara activitate si pe perioada in care beneficiaza de concedii medicale si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Se considera ca persoanele fizice nerezidente sunt contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale cu respectarea instrumentelor juridice la care Romania este parte.
Din punct de vedere al contributiilor sociale, prin persoane fizice rezidente se intelege:
- persoanele fizice care isi au domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei;
- strainii si apatrizii care sunt titulari ai drepturilor legale de sedere si de munca pe teritoriul Romaniei si au obligatia platii contributiilor sociale obligatorii potrivit legislatiei specifice sistemelor de asigurari sociale. In schimb, in categoria persoanelor fizice nerezidente se includ acele persoane care realizeaza, pe teritoriul Romaniei, venituri salariale si care, potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sunt obligate la plata contributiilor sociale reglementate de Codul fiscal.
Prin instrumente juridice internationale se intelege:
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
- regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala;
- acordurile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte;
- conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.
Referitor la posibilitatea incheierii unor acorduri separate intre tari in ceea ce priveste legislatia in munca, poate fi dat ca exemplu acordul incheiat intre Romania si Turcia in domeniul securitatii sociale ratificat prin Legea 551/2002 pentru ratificarea Acordului dintre Romania si Republica Turcia in domeniul securitatii sociale, semnat la Ankara la 6 iulie 1999.
Potrivit art. 7 lit. a) din acord, persoana care desfasoara o activitate remunerata pe teritoriul unei parti contractante este supusa numai legislatiei acestei parti, chiar daca are domiciliul pe teritoriul celeilalte parti sau daca angajatorul are domiciliul ori sediul pe teritoriul celeilalte parti contractante. Astfel, cetateanul turc datoreaza contributii sociale in Romania, activitatea fiind desfasurata in acest stat, intocmai ca un salariat cetatean roman.
Exceptie face, conform art. 8 din acord, persoana angajata pe teritoriul unei parti contractante, detasata de angajatorul sau pentru a desfasura o anumita activitate pe teritoriul celeilalte parti contractante, va continua sa fie supusa legislatiei primei parti contractante pentru o perioada care sa nu depaseasca 24 de luni, cu conditia ca aceasta sa isi mentina statutul de angajat la acelasi angajator. Aceasta perioada poate fi prelungita pana la 60 de luni, inclusiv perioada mentionata mai sus, cu aprobarea prealabila a autoritatilor competente ale ambelor parti contractante.