Studiu de caz: Acordarea diferentiata a indemnizatiei de somaj tehnic

22 Iulie 2011
22 Iulie 2011
Codul munciisomaj tehnicdiscriminare
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Se are in vedere situatia in care o societate isi intrerupe activitatea pe o perioada de 2 luni, iar angajatorul ia in calcul posibilitatea de a-si plati angajatii cu somaj tehnic de 75% din salariu in prima luna si cu somaj tehnic de 95% in cea de-a doua luna. In acelasi timp, unii dintre angajatii aflati in somaj tehnic 75% in prima luna ar putea reveni la lucru in cea de-a doua luna deoarece societatea ar intrerupe activitatea doar in cazul anumitor sectii.

Potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, contractul individual de munca poate fi suspendat din initiativa angajatorului in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
Pe durata intreruperii temporare legiuitorul a instituit obligatia angajatorului de a acorda salariatilor o indemnizatie minimala de 75% din salariul de baza.

In continuare, asa cum este mentionat la art. 5 alin. (1) din Codul muncii, in cadrul relatiilor de munca functioneaza principiul egalitatii de tratament fata de toti salariatii si angajatorii. Astfel, reprezinta o incalcare a egalitatii de tratament orice discriminare directa sau indirecta fata de un salariat, bazata pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala, este interzisa (alin. 2).

In contextul legii este obligatoriu ca discriminarea sa se concretizeze prin actele si faptele de excludere, deosebire, restrictie sau preferinta, intemeiate pe unul sau mai multe dintre criteriile prevazute la alin. (2), care au ca scop sau ca efect neacordarea, restrangerea ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii drepturilor prevazute in legislatia muncii (alin. 3).
In plus, constituie discriminare actele si faptele intemeiate in mod aparent pe alte alte criterii decat cele prevazute la alin. (2), dar care produc efectele unei discriminari directe.

Potrivit dispozitiilor OG 137/2000, privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, cu modificarile si completarile ulterioare, principiile egalitatii intre cetateni, al excluderii privilegiilor si discriminarilor sunt garantate in special in exercitarea drepturilor economice, sociale, culturale, a dreptului la munca, la libera alegere a ocupatiei, la conditii pentru munca egala, la o remuneratie echitabila si satisfacatoare.

Art. 2 alin.(1) al OG 137/2000 arata ca prin discriminare se intelege orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala etc., ce are ca scop sau efect restrangerea ori inlaturarea recunoasterii folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ori a drepturilor recunoscute de lege, in domeniul politic, economic, social si cultural sau in orice alte domenii ale vietii publice.

La alin. (3) al art.2 din acelasi act normativ se arata ca sunt discriminatorii prevederile, criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajeaza anumite persoane, pe baza criteriilor prevazute la alin. (1), fata de alte persoane, in afara cazului in care aceste prevederi, criterii sau practici sunt justificate obiectiv de un scop legitim, iar metodele de atingere a acelui scop sunt adecvate si necesare.

Astfel, salariatii se afla in aceeasi situatie juridica si faptica care fundamenteaza si genereaza acordarea indemnizatiei respectiv, suspendarea contractului individual de munca din initiativa angajatorului pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. In consecinta, prin acordarea diferentiata a indemnizatiei pe durata suspendarii contractului individual de munca ca urmare a intreruperii activitatii angajatorului pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, se considera ca s-ar produce o discriminare intre salariatii carora li se acorda o indemnizatie de 75% din salariul de baza si cei carora li se acorda o indemnizatie de 95% din salariul de baza.

NOUTATI din Legislatia muncii

Ati modificat Regulamentul Intern conform noutatilor legislative?


Hotararea Guvernului 970 a  MODIFICAT Regulamentul Intern!

Scapati ACUM de stresul intocmirii Regulamentului Intern!

In lucrarea Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz gasiti modificarile din lege si MODELELE Editabile!

Vezi AICI 10 modele gata redactate de Regulament Intern >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]