Somaj tehnic pentru angajatorii carora le-au scazut veniturile cu minimum 25%. Covid-19

indemnizatie somaj tehnic covid-19cerere somaj tehniccontracte de munca suspendate
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Angajatorii care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19, le-au scazut veniturile cu minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor

1. Cuantumul indemnizatiei
 
Salariatii beneficiaza de indemnizatii stabilite la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
 
Asadar, nivelul indemnizatiei este stabilit la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 (5.429 lei).


 
 
 
Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
Asadar, nu vor beneficia mai mult de 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data de 21 martie 2020.
 
Pentru angajatorii mentionati la lit. b), plata indemnizatiei se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii.
 
 
2. Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale
 
Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Asadar, pentru indemnizatia de somaj tehnic se retin urmatoarele obligatii fiscale:
1. Impozit pe venit 10%;
2. CAS 25%;
3. CASS 10%
 
Pentru calculul impozitului pe venit se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
 
Pentru indemnizatia de somaj tehnic nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Totodata, pe durata somajului tehnic nu se datoreaza nici varsaminte pentru persoane cu handicap neincadrate.
 
Art. 78 din Legea nr. 448/2006 astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 60/2017 stabileste astfel:
 
"Art. 78. - (1) Persoanele cu handicap pot fi incadrate in munca conform pregatirii lor profesionale si capacitatii de munca, atestate prin certificatul de incadrare in grad de handicap, emis de comisiile de evaluare de la nivel judetean sau al sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
 
(3) Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2), platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap."
 
Numarul de salariati care se ia in calcul este numarul mediu de angajati din luna.
 
Numarul mediu lunar de salariati din fiecare luna se determina ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice.
 
In efectivele zilnice NU vor fi inclusi:
- salariatii aflati in concediu fara plata,
- salariatii aflati in greva,
- salariatii detasati la lucru in strainatate,
- salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.
Dupa cum se poate vederea cazurile enumerate mai sus sunt cele care necesita suspendarea contractului individual de munca. Ori salariatiilor aflati in somaj tehnic au contractul individual de munca suspendat.
Astfel salariatii aflati in somaj tehnic avand contractul de munca suspendat nu vor fi inclusi in efectivele zilnice de salariati la determinarea numarului mediu de salariati in vederea determinarii contributiei pentru fondul de handicap.
 
 
3. Documentele necesare suspendarii contractelor de munca
 
Documentele necesare suspendarii contractelor de munca in situatia intreruperii activitatii total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, sunt urmatoarele:
1. Nota de fundamentare
2. Informarea salariatilor
3. Decizia angajatorului de suspendare a activitatii
4. Decizia individuala de suspendare a contractului de munca
 
4. Documentele necesare pentru plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor
 
In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului.
 
Astfel, documentele necesare pentru plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor pentru somaj tehnic sunt urmatoarele:
1. Cererea/declaratie pentru AJOFM/ANOFM
2. Lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia de somaj tehnic
 
Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin.
 
Atentie!
Documentele necesare acordarii șomajului tehnic pot fi depuse la Agentiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca, precum și a municipiului București, prin poșta electronica, la adresa de email dedicata fiecarui judet, care are ca ID numele judetului (ex: brasov@anofm.gov.ro). In cazul judetelor a caror denumire este formata din doua cuvinte, acestea vor fi despartite prin cratima (ex: Caras-Severin@anofm.gov.ro).
 
Plata sumei se face in baza cererii semnate si datate de reprezentantul legal, depusa prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social.
 
Documentele necesare pentru plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor pentru somaj tehnic se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
 
Plata sumei se face in baza cererii semnate si datate de reprezentantul legal, depusa prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social.
 
Atentie!
Documentele se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor.



 

 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie: Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!


Important! Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:

-> concediul paternal
-> distribuirea bacsisului catre salariati
-> programul flexibil de lucru
-> supravegherea video a activitatii in firma etc.
-> protectia avertizorilor de integritate !
 
Aflati informatii complete din lucrarea Regulamentul intern in avantajul dvs. Ghid complet

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
indemnizatie somaj tehnic covid-19cerere somaj tehniccontracte de munca suspendate

Data aparitiei: 30 Martie 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Somaj tehnic pentru angajatorii carora le-au scazut veniturile cu minimum 25%. Covid-19 Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]