Procedura disciplinara (partea a II-a)

procedura disciplinararegulamentsalariat
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Potrivit art. 268 alin. (1) din Codul muncii, angajatorul dispune aplicarea sanctiunii disciplinare printr-o decizie intocmita in forma scrisa, in termen de 30 de zile calendaristice de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii disciplinare, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii faptei.

Cercetarea prealabila trebuie realizata inauntrul termenului de 30 de zile.

Sub sanctiunea nulitatii absolute, in decizie se cuprind, in mod obligatoriu:

a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;

b) precizarea prevederilor din statutul disciplinar, regulamentul intern sau contractul colectiv de munca aplicabil care au fost incalcate de salariat;

c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de salariat in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele pentru care nu a fost efectuata cercetarea;

d) temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica;

e) termenul in care sanctiunea poate fi contestata;

f) instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata.

Potrivit art. 268 alin. (3) si (4) din Codul muncii, “decizia de sanctionare se comunica salariatului in cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii si produce efecte de la data comunicarii.

Comunicarea se preda personal salariatului, cu semnatura de primire ori, in caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau resedinta comunicata de acesta”.

Decizia de sanctionare poate fi contestata de catre salariat in instanta in termen de 30 de zile de la data comunicarii.

Angajatorul va aplica intocmai sanctiunea comunicata; nu se va putea aplica o alta, mai grava. Daca au iesit la iveala elemente noi, necunoscute la data cercetarii initiale a abaterii, aplicarea unei sanctiuni mai severe, cu luarea in considerare a acestor noi informatii, presupune reluarea intregii proceduri disciplinare, de la audierea salariatului pana la comunicarea noii sanctiuni.

Prevederile regulamentului vor fi redactate cu stricta respectare a celor de mai sus, cuprinse in Codul muncii sau in statutul de personal aplicabil. Cu alte cuvinte, nu veti putea agrava in nici un fel regimul salariatului, prevazand conditii procedurale mai simple decat cele legale sau cele prevazute in contractul colectiv de munca.

Exemple de prevederi care nu se pot cuprinde in regulamentul intern:

- reglementari derogatorii privind cercetarea prealabila, in sensul ca audierea salariatului nu ar fi necesara;

- stabilirea unui termen de aplicare a sanctiunii disciplinare ar fi mai indelungat decat cel prevazut in Codul muncii;

- prevederea comunicarii verbale a deciziei de sanctionare disciplinare;

- prevederea posibilitatii aplicarii unei sanctiuni disciplinare fara efectuarea cercetarii prealabile etc.

De observat ca regulamentul intern va trebui elaborat nu numai in concordanta cu prevederile legii, dar si cu cele ale contractului colectiv de munca aplicabil. Altfel spus, daca exista reglementari diferite in contractul colectiv de munca si in regulamentul intern, dispozitiile contractului colectiv de munca vor prevala.

De asemenea, in cazul in care prevederile legii sunt diferite de cele cuprinse in contractul colectiv de munca, regulament intern va trebui intocmit in concordanta cu cele care sunt mai avantajoase pentru salariat.

Spre exemplu, Codul muncii prevede ca avertismentul este singura sanctiune disciplinara in cazul careia nu este necesara cercetarea prealabila. Contractul colectiv de munca incheiat la nivel national pentru anii 2007 – 2010 prevede insa in art. 75 ca si in cazul avertismentului este necesara procedura cercetarii prealabile. Ca urmare, regulamentul intern nu va putea prevedea ca cercetarea prealabila nu este necesara in cazul sanctiunii avertismentului, deoarece altminteri s-a nesocoti dispozitiile contractului colectiv de munca, aplicabile fiind mai avantajoase pentru salariat.

Ce dispozitii procedurale pot fi, in aceste conditii, cuprinse in regulamentul intern?

Se vor putea prevedea:

• constituirea unei comisii de disciplina la nivelul unitatii si componenta acesteia;

• persoanele imputernicite sa efectueze cercetarea prealabila pentru fiecare tip de sanctiune;

• o procedura interna de contestare a sanctiunii aplicate, care insa nu impiedica si nu conditioneaza atacarea sanctiunii in instanta;

• procedura solutionarii conflictelor prin mediere, in cazul anumitor categorii de abateri;

• derogari de la procedura legala, prevazute in avantajul salariatului, constand in obligatii suplimentare ale persoanei imputernicite sa realizeze convocarea.

Spre exemplu, se poate prevedea obligatia angajatorului ca, in cazul in care salariatul nu a raspuns primei convocari, sa repete procedura convocarii in vederea ascultarii punctului de vedere al acestuia.

NOUTATI din Legislatie muncii

Atentie: La 1 septembrie 2024 intra in vigoare NOUA LEGE A PENSIILOR!


Descopera lucrarea Noua Lege a Pensiilor. Ghid practic - trateaza intr-o maniera completa
si 100% profesionista absolut toate aspectele pensionarii!

Afla:

- ce tipuri de pensie exista
- care sunt modalitatile si conditiile de pensionare
- ce acte trebuie sa contina dosarul de pensionare
- cum se calculeaza cuantumul pensiei
- cum inceteaza contractul individual de munca
- posibilitati de continuare a raporturilor de munca
- modalitati de cumulare a pensiei cu alte venituri etc.


...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
procedura disciplinararegulamentsalariat

Data aparitiei: 12 Aprilie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Procedura disciplinara (partea a II-a) Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Reglementare acordare tichete de masaIntrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa postului pentru Director tehnicIntrebare: Va rog frumos sa ma ajutati cu fisa postului pentru Director de productie/tehnic cod cor 112024.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]