"ADEVERINTA DE VECHIME pentru salariatii care pleaca din firma si au lucrat de exemplu din anul 1988, se completeaza doar cu datele din Revisal incepand din 2011 sau se trec si datele din cartea de munca pentru anii anteriori? (Exemplu 1998-2024, se trec toate modficarile din 1998 sau doar din 2011 pana in prezent). Adeverintele acelea cu salariu brut detaliat (pentru recalcuare pensii) din perioada 1980 pana in aprilie 2001, (doar pana in 2001 trebuie sa le completam? restul datelor sunt declaratia 112, sau se completeaza pana in prezent, toata perioada cat a avut functia de salariat la firma?)"
Raspunsul specialistilor:
Pentru inceput trebuie sa facem precizarea ca intre adeverinta de vechime, eliberata de angajator conform art. 34 alin.(5) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, si adeverinta prin care se pot dovedi veniturile totale lunare, brute sau nete, realizate de o persoana, chiar si inainte de anul 2011 (anul incheierii carnetelor de munca si instituirii obkigatiei emiterii adeverintelor de vechime), aaceasta din urma fiind prevazuta expres de legea pensiilor.
Ghid complet privind contributiile aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024! O lucrare unica pe piata lucrarilor dedicate domeniului salarizarii, detalii AICI >>>
Astfel, daca discutam despre adeverinta de vechime, facem mentiunea ca potrivit prevederilor legale anterior citate, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
Totodata, potrivit art. 7 alin. (5) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor, la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, precum si un extras din registru.
Actul normativ nu prevede asadar in mod expres cum se completeaza aceasta adeverinta pentru un salariat care a avut si carnet de munca pana la data de 01.01.2011, insa apreciem ca adeverinta se completeaza pentru perioada incepand cu luna urmatoare inchiderii carnetului de munca, astfel incat sa existe o continuitate de inscrieri intre cele doua documente.
Trebuie sa precizam ca, potrivit art. 160 din Codul muncii, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
Din perspectiva legislatiei pensiilor, stagiu de cotizare reprezinta perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii.
Astfel, toate veniturile salariale asupra carora se datoreaza CAS vor fi luate in calcul la stabilirea pensiei. Ceea ce intereseaza asadar, este ca asupra venitului respectiv sa se datoreze si plateasca contributia la sistemul de pensii. Prin urmare, daca asupra drepturilor salariale incasate (chiar daca acestea nu au caracter permanent) in care sunt incluse si anumite drepturi temporare (cum sunt
orele suplimentare) se calculeaza si se retine contributia de asigurari sociale, acestea vor fi luate in calcul la stabilirea drepturilor de pensie, din perspectiva cuantumului determinat.
Revenind la diferenta punctata mai sus, din perspectiva legislatiei pensiilor, pana la data de 01.04.2001, legislatia stabilea ca la calculul pensiei se iau drepturile salariale inscrise in carnetul de munca si eventual adeverinte cu sporuri permanente neinregistrate, acestea fiind precizate la acest moment in anexa nr.15 la Normele de aplicare a Legii nr,263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dupa data de 01.04.2001, data intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000, toate veniturile salariale de care salariatii beneficiaza sunt inscrise in declaratiile individuale care au stat la baza determinarii si achitarii cotelor de contributii sociale. Insa, apreciem ca acest aspect nu are relevanta din perspectiva inscrierii lor in adeverinta de vechime eliberata conform art. 34 alin.(5) din Codul muncii.
Asadar, chiar daca Codul muncii nu prevede expres, apreciem ca adeverinta de vechime eliberata conform Codului muncii nu ar trebui sa dubleze informatiile inscrise deja in canertul de munca, ci ar trebui sa confere continuitate inscrierilor dupa data de 01.01.2011.
Separat de aceste aspecte, relevanta prezinta legislatia pensiilor care prevede posibilitatea acordarii si valorificarii uor drepturi in functie de adeverintele de venit aduse de catre persoanele solicitante si intocmite conrespunzator de catre angajatori.
Astfel, facem precizarea ca potrivit art. 139 alin.(1) si (2) din Legea nr.360/2023, la determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, se utilizeaza venitul total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, asupra caruia s-a datorat, potrivit legii, contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat.
Venitul total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, se dovedeste prin adeverinta intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 6, eliberata pe baza statelor de plata, de catre angajatori, detinatorii legali de arhive sau operatorii economici autorizati de Arhivele Nationale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, in original.
La alin.(3) al art. 139 din legea precitata se prevede ca, in situatiile sus-prevazute in care, pentru o anumita perioada care constituie stagiu de cotizare, nu se poate face dovada venitului total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, la determinarea punctajelor lunare se utilizeaza salariile brute sau nete, dupa caz, in conformitate cu modul de inscriere a acestora in carnetul de munca, precum si sporurile cu caracter permanent care, dupa data de 1 aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul al pensiilor conform legislatiei anterioare si care sunt inscrise in carnetul de munca ori sunt dovedite cu adeverinte eliberate de catre angajatori, detinatorii legali de arhive sau operatorii economici autorizati de Arhivele Nationale pentru prestarea serviciilor arhivistice, care au dreptul legal de a certifica aceste date, in original.
Din analiza modelului de adeverinta cuprins in anexa nr.6 in discutie, observam ca prin aceasta se adevereste ca un anumit salariat a fost angajat in cadrul respectivului angajator, in perioada de la .................... pana la ..................... ., avand meseria/functia de ..........., a beneficiat de urmatoarele venituri brute realizate, platite din fondul de salarii, asupra carora s-a datorat, potrivit legii, contributia de asigurari sociale de stat.
Aceasta adeverinta se elibereaza in baza statelor de plata aflate in arhiva societatii (ale caror copii pot fi puse la dispozitia caselor teritoriale de pensii la solicitarea acestora), cunoscandu-se atat prevederile Codului penal, referitoare la falsul in inscrisuri oficiale, cat si prevederile legislatiei de reglementare a pensiilor din sistemul public, potrivit carora angajatorul poarta intreaga raspundere pentru valabilitatea si corectitudinea actelor doveditoare utilizate la stabilirea drepturilor de pensie.
Totodata, la art. 110 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.360/2023, aprobate prin HG nr.181/2024 se stabileste ca “(1) Pentru perioadele de stagiu de cotizare contributiv realizat anterior datei de 1 aprilie 2001, la determinarea punctajelor lunare se utilizeaza venitul total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, asupra caruia s-a datorat, potrivit legii, contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat.
(2) Venitul total lunar realizat prevazut la alin. (1) se dovedeste prin adeverinta eliberata conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la lege.”
Astfel, venitul brut pentru calculul pensiilor se valorifica numai in situatia dovedirii acestora prin adeverinta intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la lege, emiterea adeverintei corespunzator modelului mentionat fiind asadar obligatorie pentru angajator.
Prin urmare, din aceasta perspectiva, in adeverinta eliberata de angajator pentru pensii, ar trebui inscrise acele venituri brute realizate, platite din fondul de salarii, asupra carora s-a datorat, potrivit legii, contributia de asigurari sociale de stat, astfel cum sunt acestea defalcate in anexa nr.6, respectiv: spor, indemnizatie, adaos, ore suplimentare, prime, dupa cum acestea fac parte dintre cele care se regasesc in anexa nr.14 la Norme, elementele minime ce pot fi inscrise in adeverinta fiind expres mentionate de Norme la art. 115 alin.(2).
In concluzie, intrucat cele doua tipuri de adeverinte nu se exclud, ci vizeaza aspecte difrite, apreciem ca, in functie de situatia exacta si raportat la solicitarea salariatului, emiterea celor doua tipuri de adeverinte prevazute si cerute expres de lege intra in sarcina angajatorului, lipsa acestora excluzand titularul de la eventuale drepturi acordate in functie de acestea.
Un raspuns oferit in aprilie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.